گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و گو با معدن نیوز؛

هدف نخست ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است

هدف نخست ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است
پایگاه خبری معدن نیوز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سال ۱۳۷۹ با آغاز عملیات استخراج سنگ‌آهن از کانسار چادرملو در ۱۸۰ کیلومتری شمالی شرقی شهر یزد و در قلب کویر مرکزی ایران فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. در ابتدا با ۳ خط تولید کنسانتره و به فاصله اندکی با احداث پنج خط تولید کنسانتره در مجتمع چادرملو هم اکنون سالانه بالغ بر ۵/۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و حدود ۵/۱ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید می‌کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، از این میزان 3 میلیون و 800 هزار تن کنسانتره در کارخانه گندله‌سازی اردکان که در سال 1386 در غالب طرح‌های توسعه شرکت احداث و بهره‌برداری آن آغاز شد به گندله تبدیل می‌گردد و باقی‌مانده آن به شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و دیگر واحدهای فولادسازی کشور عرضه می‌شود. کارخانه گندله‌سازی اردکان هم در 25 کیلومتری غرب اردکان، از جمله واحد‌های فعال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که سالانه 3 میلیون و 400 هزار تن گندله تولید می‌کند.


ایجاد تسهیلات تشویقی صادرات
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره خصوص شرایط فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سهام‌داران و موافقت سازمان بورس 105 درصد افزایش یافت و از مبلغ 17 هزار 100 میلیارد ریال فعلی به 35 هزار میلیارد ریال رسید.
نوریان افزود: این افزایش سرمایه قرار است برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می‌افتد، ابتدا از مبلغ 17 هزار و 100 میلیارد ریال به مبلغ 28 هزار و 215 میلیارد ریال در سال جاری و از محل آورده‌ی نقدی و تبدیل مطالبات حال شده‌‌ی سهام‌داران و در مرحله دوم، از مبلغ 28 هزار و 215 میلیارد ریال به مبلغ 35 هزار میلیارد ریال، حداکثر ظرف مدت دو سال انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره آخرین وضعیت طرح‌های در دست اقدام چادرملو گفت: ما معتقدیم یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید با هدف ایجاد ارزش‌افزوده فرآورده‌های معدنی است، بنابراین طی دو سال اخیر بسیار تلاش کردیم تا با اجرای طرح‌های توسعه بخش خود، از طرفی به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداریم و از سوی دیگر با ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات خود که از استخراج سنگ‌آهن آغاز و به ساخت محصولات فولادی ختم می‌گردد، بتوانیم زیان‌های ناشی از کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن را جبران کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده در حال کار ساخت کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن فولاد و قابل ارتقا تا 1 میلیون و 300 هزار تن به پایان رسیده است. همچنین کارخانه احیاء مستقیم برای تولید آهن اسفنجی را هم در مجاورت کارخانه فولاد ثامن در دست ساخت داریم که تولید این کارخانه 1 میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی است.
به گفته نوریان ساخت و راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان هم به پایان رسیده و هم اکنون این نیروگاه با ظرفیت کامل خود به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. بخشی از تولیدات این نیروگاه هم برای تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیاء چادرملو و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله‌سازی اردکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی مجتمع اردکان را از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی به 4 میلیون تن هم، یکی دیگر از برنامه‌های توسعه شرکت چادرملو عنوان کرد و گفت: این افزایش ظرفیت تولید، برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر طرح اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن به منظور تامین آب مصرفی واحدهای فولادی مستقر در مجتمع گندله‌سازی اردکان که از دو سال پیش شروع شده مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و امیدواریم بهره‌برداری را در سال 96 آغاز کنیم.
نوریان افزود: همچنین علاوه بر اجرای این طرح‌ها، بابت جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود از جمله شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، شرکت کاوند نهان زمین، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس «پامیدکو» و شرکت تامین سرمایه امید، مبلغ 6 هزار و 155 میلیارد ریال برآورد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی دیگر از برنامه‌های آتی این شرکت را بهره‌برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط‌زیست، عملیات اکتشاف در این معدن هر چه زودتر آغاز شود.

وی در زمینه میزان وابستگی به درآمدهای ارزی گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود 5/10 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید می‌کند که تمامی این محصول در واحدهای فولادسازی کشور به مصرف می‌رسد، پس خیلی متکی به درآمدهای ارزی نیستیم اما با توجه به قیمت‌گذاری محصولات ما که بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، هر گونه افزایش و یا کاهش آن در درآمدزایی و به تبع در سوددهی شرکت موثر است، بنابر این می‌تواند موجب افزایش قیمت روز سهام کچاد در بازار معاملات بورس گردد.

نوریان در خصوص عدم تمایل این شرکت برای بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در چادرملو گفت: در زمینه توسعه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف نخست ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است، همانطور که تاکنون بیش از 9200 قطعه مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شرکت را با همکاری تولیدکنندگان و متخصصان داخلی بومی‌سازی کرده‌ایم و در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان با چادرملو همکاری تنگاتنگ دارند و تمایل داریم این همکاری ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که کشور ما به دلیل وضع تحریم‌‌ها سال‌ها‌ از فناوری‌های روز دنیا عقب مانده است، بنابراین ما فقط تمایل به بهره‌گیری از تکنولوژی داریم و نیازی هم به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در مجموعه‌های خودمان نمی‌بینیم اما با شرکت‌هایی که قبلا با ما همکاری داشتند و به علت تحریم‌ها روابطمان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه‌ها، تصمیم‌گیری کنیم تا بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم.

وی در پاسخ به این‌که نقش معادن در رشد و توسعه اقتصادی کشور چیست، بیان کرد: بدون شک هیچ کارشناس و صاحب نظری منکر نقش معادن در توسعه اقتصادی ایران نیست، اما توسعه و رشد تولید محصولات معدنی نیازمند عزم جدی و برداشتن موانع و برخی مغایرت‌های قانونی است. در برنامه ششم توسعه کشور، به دو هدف کلی «شناسایی ذخایر معدنی در مناطق اولویت‌دار و ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور» تاکید و راهبردهایی چون، «افزایش سرمایه‌گذاری جهت توسعه زیرساخت‌ها در حوزه اکتشافات و استخراج معدنی، ارتقای بهره‌‌وری، برداشت صیانتی از معادن با رعایت الزامات زیست‌محیطی، تکمیل زنجیره ارزش در معدن و صنایع معدنی و بهبود مستمر فضای کسب‌وکار» ارایه شده است.

به گفته نوریان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حوزه معدن و صنایع معدنی جایگاه دوم را در رشد تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده که این امر نشان از توان بخش معدن در اقتصاد ایران دارد. اما نباید تنها به ظرفیت‌ها دلخوش بود بلکه باید توجه داشت که آنچه موجب ارزش آفرینی و سوددهی در تولید می‌شود کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد، به‌کارگیری روش‌های نوین و استفاده از تکنولوژی مدرن است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: مشاهده می‌کنیم دولت از یک طرف در حال تشویق معدنداران سنگ‌آهن است تا به جای صادرات، مواد موردنیاز صنایع فولاد داخلی را تامین کنند و از طرف دیگر طبق قانون مالیات‌های مستقیم اگر ما فروش داخلی انجام دهیم مشمول مالیات هستیم، یعنی علاوه بر اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده‌ که هم‌اکنون 9 درصد است، باید 25 درصد درآمد حاصله خود را نیز به دولت بدهیم چون فروش داخلی کرده‌ایم و این مغایر با سیاست خودکفایی داخلی است. بازنگری و اصلاح قانون معادن نیز از موضوعات مهم و ضروری است که تکلیف بخش خصوصی را روشن می‌کند و موجب جلب، تشویق و اعتمادسازی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های معدنی از سوی مردم می‌شود.
وی افزود: از طرف دیگر نبود قوانین ثابت و یا عدم تعهد به قوانین موجود در بخش معدن موجب شده است دولت هر از چندی با صدور بخشنامه‌ای جدید در زمینه مدیریت معادن کشور، تلاش کند حضور خود را نشان داده و حاکمیت خود را اعمال کند. این موضوع نه تنها مشکلات جدیدتری ایجاد می‌کند بلکه عملا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی هشدار می‌دهد که " ریسک سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران بسیار بالاست ". افزایش یکباره و پیش‌بینی نشده هزینه‌های تولید به دلیل افزایش هزینه‌های آب، برق و گاز و حمل‌و‌نقل که معمولا چند بار در سال اتفاق می‌افتد و کاهش شدید قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن از دیگر مشکلات بوده و می‌باشد.
نوریان با اشاره به این‌که برای تحقق تولید فولاد کشور تا سال 1404 باید بالغ بر 433 میلیون تن بار شامل مواد معدنی و محصول فولادی جا‌به‌جا شود، افزود: برای این‌که از این میزان جا‌به‌جایی تنها 50 درصد توسط بخش ریلی کشور انجام شود، ظرفیت ریلی کشور باید 120 درصد افزایش پیدا کند در‌حالی‌که هم‌اکنون رشد بخش ریلی کشور سالانه به یک درصد هم نمی‌رسد.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر این‌که یکی از راه‌های درآمدزایی برای معادن ایجاد تسهیلات تشویقی برای صادرات است گفت: متاسفانه شاهد ایجاد موانع و تعیین تعرفه‌های بازدارنده برای صادرات مواد معدنی است. استفاده نامناسب از واژه خام فروشی موجب اتخاذ تصمیماتی شده است که آینده معادن را به مخاطره می‌اندازد، صادرات مواد معدنی در تمام کشورهای دارای ذخایر معدنی وجود دارد و این‌که به بهانه تامین نیاز داخل با وجود نبود ظرفیت جذب مواد اولیه معدنی از سوی صنایع، جلوی صادرات را بگیریم اقدامی غیر منطقی است.

وی در خصوص ورود سنگ‌آهن به بورس کالا بیان کرد: اجبار در شیوه عرضه هر نوع تولیداتی موجب اخلال در بازار عرضه و تقاضا می‌شود. بورس کالا به عنوان یک مرکز انسجام دهنده بازار عرضه و تقاضا خوب است مشروط به این‌که از تولیدکننده و مصرف‌کننده سلب اختیار نکند بلکه راهکاری باشد در کنار سایر روش‌های خرید و فروش کالا یا محصول.

نوریان بیان کرد: گروهی معتقدند عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا مکانیزم مطمئنی برای کشف قیمت این محصول و تضمینی مطمئن برای فروش است، در‌حالی‌که تولیدکننده و خریداران داخلی سنگ‌آهن مشکلی برای کشف قیمت و خرید و فروش این محصول ندارند و از گذشته در تعامل با یکدیگر در فضای دوستانه و حرفه‌ای به توافق رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: وقتی محصولی در بورس کشف قیمت شود بدیهی است خریدار و فروشنده بر پایه همان قیمت معامله می‌کنند و این اتفاق اگر برای سنگ‌آهنی بیافتد اثر مثبت خواهد داشت، چرا که در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور برای تولیدکنندگان فولاد کمتر از قیمت جهانی است و بعید می‌دانم این گروه موافق خرید سنگ‌آهن از بورس کالا باشند. از طرفی بورس کالا می‌تواند زمینه صادرات مازاد بر نیاز داخل را نیز برای عرضه‌کنندگان فراهم کند تا توان بخش خصوصی تقویت شود و درآمد ارزی برای کشور حاصل شود.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در جهت توسعه اقتصادی، خصوصی‌سازی است که متاسفانه در کشور ما خصوصی‌سازی معادن صحیح انجام نشده است و دولت حاضر نیست معادن را به بخش خصوصی واگذار کند تا با استفاده از تجربه و تخصص موجود در بخش خصوصی بتوان شرایط بحرانی برخی معادن را برطرف کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد