آلومینیوم و مس

خبر خوش رحمتی برای سهامداران «فملی»

گره صادرات شرکت مس باز شد/ محموله ۵۰هزار تنی کنسانتره مس صادر شد

گره صادرات شرکت مس باز شد/ محموله ۵۰هزار تنی کنسانتره مس صادر شد
پایگاه خبری معدن نیوز -بهروز رحمتی مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس گفت: با همت و تلاش مضاعف همکاران حوزه صادرات شرکت، نخستین محموله ۵۰ هزار تنی صادراتی شرکت مس صبح چهارشنبه (۷ فروردین‌ماه)، ایران را به سمت مقاصد صادراتی ترک کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رحمتی با اعلام این خبر گفت: تا تاریخ 15 اسفندماه بازدهی سهام فملی حدود 70 درصد بوده است که با توجه به توقف صادرات شرکت مس از مردادماه سال جاری در پی خروج آمریکا از برجام و مشکلات صادراتی که موقتاً گریبانگیر شرکت‌های صادرات‌محور شده بود، بازدهی قابل قبولی برای سهامداران بوده است.
وی افزود: پیرو انتشار خبر انعقاد قرارداد صادرات 50 هزار تنی کنسانتره مس در هفته‌های اخیر، بازار سهام به این خبر واکنش مثبت نشان داد، به‌طوری‌که در طول چند هفته اخیر با افزایش قیمت سهام شرکت مس از کمتر از 270 تومان به 385 تومان، حدود 40 درصد به بازدهی فملی افزوده شد و به‌این‌ترتیب در پایان سال بازدهی سهام شرکت مس از بازدهی شاخص کل بازار بورس جلو افتاد.
به گفته رحمتی، در سال گذشته فملی بازدهی 94 درصدی نصیب سهامدارانش کرده است که در مقایسه با بازدهی کمتر از 86 درصدی شاخص کل بازار بورس، نشان‌دهنده وضعیت مطلوب سهم بنیادین فملی است.
مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس با اشاره به بازدهی مثبت 1616 درصدی سهام شرکت طی 12 سال گذشته اظهار داشت: در پایان سال 1397 ارزش بازار سهام شرکت به رقم 301.158 میلیارد ریال رسید که بالاترین رکورد ارزش بازار شرکت از بدو پذیرش شرکت در بورس تهران از بهمن ماه 1385 تاکنون بوده است.
وی افزود: همچنین بر اساس گزارش بورس، شرکت ملی صنایع مس ایران در بین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار از لحاظ ارزش بازار رتبه سوم و از لحاظ ارزش اسمی سرمایه (تعداد سهام) رتبه ششم را کسب کرده است.
رحمتی با تأکید بر این‌که تحریم‌های قدرت‌های استکباری هرگز نخواهد توانست مانع بزرگی برای صادرات شرکت مس باشد و همراه با حسن تدبیر و دانش‌محوری می‌توان بر هر مانعی غلبه کرد، اظهار داشت: امکان صادرات در طول چندماه گذشته نیز میسر بود، ولی به خاطر شرایط خاص روابط بین‌المللی ایران، هرگونه انعقاد قرارداد صادراتی بایستی با احتیاط بیشتر و رعایت تمام جوانب امر مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌گرفت تا از دریافت ارز حاصل از صادرات اطمینان حاصل گردد و ریسک‌های احتمالی به حداقل ممکن کاهش یافته، حتی به حدود صفر برسد.
وی افزود: همان‌طور که پیشتر تأکید کردم، امکان صادرات صددرصدی شرکت در هر شرایطی و حتی شرایط بسیار سخت‌تر از این نیز وجود دارد و تنها لازم است با حسن تدبیر و دانش‌محوری بیشتر، مدل‌های صادراتی‌ را منطبق با شرایط اقتصادی و سیاسی روز اصلاح و بهینه کرد.
رحمتی تصریح کرد: برای تداوم صادرات شرکت مس در شرایط فعلی بایستی ساختارهای جدیدی بنیان‌گذاری شود که قبلاً هم امتحان خود را به‌خوبی و با ریسک حدود صفر درصدی پس داده‌اند. بنابراین، درصورتی‌که از این مدل‌ها استفاده شود، حتماً و تحت هر شرایطی امکان صادرات پایدار وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: باید مقداری چابک‌تر و محکم‌تر حرکت کنیم و دست مذاکره‌کنندگان را برای مذاکره با کشور‌های خارجی با رعایت اصول و مبانی بازار باز بگذاریم تا نهایتاً صادرات پایدار انجام شود.
مدیر امور سهام با بیان این‌که توقف صادراتی چندماهه شرکت بر روند بازدهی سهام بصورت موقتی تأثیرگذار بود، گفت: نرخ‌گذاری دستوری دولت در ارتباط با الزام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده به محاسبه نرخ ارز در فرمول پایه فروش با نرخ 42000 ریالی و سپس نرخ ارز نیمایی که تفاوت فاحشی با نرخ بازار دارند، از دیگر دلایل اصلی عدم بازدهی بسیار فراتر از شاخص کل بورس که از مشخصه‌های سهم بنیادینی مانند ملی مس است، به شمار می‌رود.
رحمتی تأکید کرد: با عنایت به تجربه تلخ و ناموفق نرخ‌گذاری دستوری 42000 ریالی و رانت‌زایی احتمالی اینگونه تصمیمات یک‌جانبه، صمیمانه از دولت محترم تقاضا می‌شود برای اختلاف حدود 40 درصدی نرخ ارز در بازار آزاد و ارز نیمایی در چند هفته اخیر فکری اساسی شود تا منافع خیل عظیم ده‌ها میلیون سهامدار سهام عدالت که عمدتاً از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه هستند، به‌همراه «رونق تولید» که شعار سال جدید و مورد تأکید مقام معظم رهبری می‌باشد، رعایت شود.
وی با اشاره به برطرف شدن موانع صادراتی گفت: هم‌اکنون بزرگترین نگرانی که از سوی سهامداران وجود دارد موضوع نرخ‌گذاری دستوری است. واقعیت این است که پایه و اساس عرضه محصولات شرکت‌های بزرگی مثل ملی مس در بورس کالا با هدف کشف قیمت و شفاف‌سازی معاملات است، ولی دخالت دولت در روند قیمت‌گذاری مانع بی‌اعتمادی سهامداران و عدم اطمینان درباره برخورداری از بازدهی مناسب اقتصادی به‌دلیل واقعی نبودن قیمت‌ها می‌شود و انتظار می‌رود دولت محترم در راستای احترام کامل به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار همانگونه که در بازار سهام و همچنین بازار طلا و سکه دقیقا رعایت می‌شود، در بازار بورس کالا نیز این مهم را مورد عنایت شایسته‌تر قرار دهد تا از ایجاد رانت برای تعداد انگشت‌شماری در مقابل منافع حدود 50 میلیون سهامدار سهام عدالت جلوگیری به‌عمل آید.
مدیر امور سهام شرکت مس با اشاره به تحقق فروش شرکت فراتر از آخرین بودجه پیش‌بینی شده در ادامه به روند تولیدی شرکت مس در سال 97 اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها امسال شاهد استفاده از بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های تولیدی شرکت مس بودیم، به‌طوری‌که در سال 97 در هر سه حوزه تولید کنسانتره، مس آندی و مس کاتدی موفق به خلق بالاترین رکوردهای تولید در تاریخ شرکت در 40 سال گذشته بودیم.
وی افزود: در این راستا بیش از یک‌ میلیون و یکصد و هشتاد هزار تن کنسانتره مس در حوزه تولید معدنی، 314 هزار تن مس آندی در حوزه تولید ذوب و بیش از 247 هزار تن مس کاتدی در حوزه پالایش به‌عنوان محصول نهایی تولید کردیم که با همت و تلاش مضاعف کلیه همکاران در شرکت ملی صنایع مس ایران حاصل شده است.
به گفته رحمتی، افزایش ظرفیت تولید کاتد شرکت مس در حالی رخ داد که در بودجه اولیه برای سال 97 تولید 200 هزار تن کاتد پیش‌بینی‌شده بود و قطعاً با این روند افزایش تولید، انشاالله در سال 98 شاهد افزایش تولید بیشتر هم خواهیم بود.
مدیر امور سهام شرکت مس با بیان این‌که در حال حاضر نباید از مقوله توسعه و افزایش چندبرابری تولید غافل شویم گفت: با توجه به پیش‌بینی مؤسسات معتبر بین‌المللی مبنی بر رشد قیمت مس اکنون بهترین زمان برای برنامه‌ریزی‌ و عملیاتی ساختن طرح‌های توسعه برای رسیدن به تولید یک‌میلیون تن مس طی پنج تا ده سال آینده است.
وی تأکید کرد: در صنعت مس اکثر شرایط لازم و کافی برای توسعه پایدار اعم از سودآوری بالای صنعت مس در مقایسه با سایر صنایع مشابه، پتانسیل‌های غیر قابل انکار ذخایر معادن مس کشور و امکان تأمین مالی بخش عمده هزینه‌های سرمایه‌گذاری مرتبط از محل منابع داخلی وجود دارد.
رحمتی ادامه داد: تجربه بیش از یک دهه اخیر شرکت نشان می‌دهد به‌منظور اطمینان از روند رو به رشد و سودآوری مطمئن و قابل اتکای شرکت، لزوم توجه شایسته‌تر به مقوله توسعه پایدار در صنعت مس در شرایط فعلی دو چندان به نظر می‌رسد.
رحمتی بیان کرد: یکی از اتفاقات و خبرهای خوب که در پایان سال گذشته منتشر شد پیوستن معدن مس سونگون به باشگاه معادن با ذخایر میلیارد تنی مس دنیا بود که قطعاً می‌تواند زمینه توسعه و تولید پایدار بیشتر را برای شرکت مس فراهم کند.
مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس با بیان این‌که عملیات اکتشافات در این معدن ادامه دارد و احتمال افزایش این میزان ذخیره نیز بسیار محتمل است گفت: در حال حاضر افزایش ذخیره معدنی مجتمع مس سونگون از جمله پتانسیل‌های حوزه توسعه معدنی شرکت است که امکان فراهم کردن ماده معدنی برای تکمیل بیشتر چرخه تولید را فراهم کرده است.
رحمتی افزود: در سال گذشته با وجود دو کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون بیش از 14.7 میلیون تن ماده معدنی استخراج شده و در مجموع حدود 324 هزار تن کنسانتره مس تولید شد که رکورد بالاترین میزان تولید در این مجتمع محسوب می‌شود.
مدیر امور سهام شرکت مس تأکید کرد: با اعلام نتایج جدید اکتشافی بحث‌های مربوط به احداث کارخانه فاز 3 تغلیظ و افزایش ظرفیت هفت میلیون تنی خاک ورودی به کارخانه 3 تغلیظ و تولید 150 هزار تن کنسانتره (مجموع 3 فاز 450 هزار تن) در دستور کار قرار گرفته است. ولی با عنایت به پتانسیل‌های غیرقابل انکار معدن عظیم مس سونگون و ذخایر جدید کشف شده، به نظر می‌رسد افزایش ظرفیت استخراج ماده معدنی به حدود 2 برابر میزان فعلی و همچنین افزایش ظرفیت تولید کنسانتره مس از حدود 300 هزار تن فعلی به حدود 600 هزار تن در سال می‌تواند گزینه مناسبی برای تولید و توسعه پایدار در این مجتمع عظیم باشد که البته جزئیات این طرح در کمیته تخصصی خاصی در شرکت در دست مطالعه مجدد و بررسی بوده و به‌زودی نتایج دقیق آن به اطلاع سهامداران محترم رسانده خواهد شد.
مدیر امور سهام شرکت مس در پایان تأکید کرد: به‌عنوان یک کارشناس در زمینه فلزات غیر آهنی و بازار سرمایه این اطمینان را به سهامداران می‌دهم که فملی یکی از پربازده‌ترین سهام‌ها در بازار سرمایه است و با روند تولیدی و توسعه‌ای که بر سیاست‌های شرکت حاکم است شاهد سودآوری چشمگیر این سهم بنیادین طی سال‌های آینده خواهیم بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد