صنایع معدنی

آخرین وضعیت صادرات کالاهای صنعتی و معدنی ایران

آخرین وضعیت صادرات کالاهای صنعتی و معدنی ایران
پایگاه خبری معدن نیوز - سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرات محصولات صنعتی و معدنی ایران در طول ماه‌های گذشته افزایش قابل توجه داشته‌اند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بر اساس برآوردهای صورت گرفته از عملکرد صادراتی 11 ماهه سال 1397 بدون احتساب میعانات گازی صادرات ایران رشدی شش درصدی داشته است، اما در حوزه محصولات صنعتی و معدنی این رشد به عدد هشت درصد می‌رسد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در طول این مدت کالاهای صنعتی و معدنی ایران در حوزه صادرات به عدد 28 میلیارد و 200 میلیون دلار دست یافته‌اند که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی قابل توجه را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت در این مدت محصولات پتروشیمی با صادرات بیش از 13 میلیارد دلار رشدی 14 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و محصولات پایه نفتی مانند قیر و روغن‌های صنعتی نیز با فروش دو میلیارد و 200 میلیونی خود افزایشی 12 درصدی را ثبت کردند. همچنین در طول این مدت کالاهای پلیمری با رشدی سه درصدی نسبت به سال 1396 به فروش 1.5 میلیارد دلاری دست یافتند.

در حوزه کالاهای معدنی نیز صادرکنندگان ایرانی در حوزه‌هایی مانند سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین، لوله و پروفین صادراتی پنج میلیارد و 700 میلیون دلاری داشته‌اند. پس از آن در حوزه کالاهایی مانند سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با ثبت رشد یک درصدی فروش صادراتی ایران یک میلیارد و 700 میلیون دلار شده است.

سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام کرده که ایران در حوزه‌های صادراتی مهمی مانند لوازم خانگی، محصولات نساجی و پوشاک، فرش ماشینی و موکت و همچنین صادرات قطعات خودرو، موتورسیکلت، سیم و کابل، تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع غذایی و شیرآلات صنعتی توانسته صادرات قابل قبولی داشته باشد و در بسیاری از حوزه‌ها رشدی قابل تأمل به ثبت رسیده است.

در طول این مدت کشورهای همسایه اصلی‌ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده‌اند و عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آیند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد