آلومینیوم و مس

مس در بلند مدت به قیمت ۸ هزار دلار خواهد رسید

مس در بلند مدت به قیمت ۸ هزار دلار خواهد رسید
پایگاه خبری معدن نیوز - بنا به بررسی کارگزاری «مبین»، فلز سرخ در سال ۲۰۱۹ در کانال ۷۰۰۰ دلاری حرکت خواهد کرد و با توجه به عوامل حمایت‌کننده در سطح بازار مثل افزایش تولید خودروهای برقی و کاهش عرضه انتظار می‌رود قیمت مس هم در روند کوتاه‌مدت و هم در روند بلندمدت افزایش یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مس فلزی با خصوصیات منحصربه‌فرد که خصوصیات مشابه آن فقط در طلا و نقره پیدا می‌شود که قیمت آن به‌مراتب بالا و استفاده از آن توجیه اقتصادی ندارد. در سال گذشته حدود 21.5 میلیون تن تولید در سطح جهانی محقق شده است که سهم ایران حدود 1.5 درصد از بازار این صنعت است. در خرداد سال گذشته قیمت جهانی مس به دلیل کمبود عرضه به ازای هر تن به مقدار 7250 دلار رسید؛ اما در سال 2019 پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضای جهانی به‌ویژه در بخش تولید خودروهای برقی که سهم عمده‌ای از مصرف را به خود اختصاص داده است قیمت مس افزایش پیدا کند. هم‌اکنون به‌صورت میانگین مصرف مس به ازای هر خودروی هیبریدی در حدود 100 کیلو مس است.
در سال 2018 حدود 11 میلیون تن مس در صنعت خودروسازی مصرف شده است. از طرفی دیگر میزان ذخایر مس در بورس فلزات لندن نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تقریباً 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین، افزایش تقاضای اقتصادهای نوظهور مانند هند و برزیل نیز از عمده دلایلی است که پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت قیمت مس وارد کانال 7000 و در بلندمدت وارد کانال 8000 دلاری شود.
گفتنی است، قیمت جهانی مس در سال 2011 به دنبال افزایش نرخ رشد اقتصادی و بر طرف شدن رکود امریکا و کمبود عرضه کانال 10000 دلاری را رد کرده بود. علاوه بر این، با مراجعه به دادهای تاریخی می‌توان رابطه مستقیمی بین قیمت مس و حامل‌های انرژی مخصوصاً نفت خام را پیدا کرد که با ادامه قیمت جهانی نفت خام انتظار بیشتری از افزایش قیمت جهانی مس می‌رود.
به‌طور خلاصه با توجه به اخبار مربوط به رشد اقتصادی چین به‌عنوان کشوری که حدود 50 درصد از تقاضای جهانی را به خود اختصاص داده است و از طرفی با توجه به کاربرد وسیع در ساخت خودروهای برقی و رشد تقاضای 20 درصد در سال هند انتظار می‌رود که قیمت این کامودیتی هم در روند کوتاه‌مدت هم در روند بلندمدت افزایش پیدا کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد