بورس

جهش تاریخی بازار سرمایه/ شاخص بورس تهران از ۲۰۰ هزار واحد گذشت

جهش تاریخی بازار سرمایه/ شاخص بورس تهران از ۲۰۰ هزار واحد گذشت
پایگاه خبری معدن نیوز -امروز شاخص کل بورس تهران در مواجه با قله تاریخی ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحدی که نهم مهرماه سال گذشته در عبور از آن ناکام مانده بود، توانست به مدد جو مثبت در معاملات اغلب گروه‌های حاضر در بازار، رشد ۵۱۲۰ واحدی را تجربه کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، امروز شاخص کل بورس تهران در مواجه با قله تاریخی 195 هزار و 480 واحدی که نهم مهرماه سال گذشته در عبور از آن ناکام مانده بود، توانست به مدد جو مثبت در معاملات اغلب گروه‌های حاضر در بازار، رشد 5120 واحدی را تجربه کند و ضمن شکست قاطعانه قله تاریخی، از 5 کانال بالاتر از این قله نیز عبور کند. حالا ارزش بازار سرمایه ایران به بیش از 773 هزار میلیارد تومان رسیده است.
بازار سرمایه که از اوایل سال 1397 همراه با رالی صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، وارد روند صعودی پرقدرتی شده بود که ثمره آن رشد بیش از صددرصدی مجموع این بازار تا 9 مهرماه 97 بود. در ادامه اما شاخص کل بازار سرمایه پس از عرضه‌های سنگین در روزهای 7 تا 9 مهرماه سال گذشته، برای عبور از قله 195 هزار واحد ناکام ماند و پس از 9 روز ریزش سنگین، بیش از 20 هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد.
در این شرایط شاخص کل بورس تهران با رسیدن به رقم 174 هزار واحد، وارد فاز اصلاح زمانی و قیمتی شد و این اصلاح تا اول دی‌ماه که شاخص به 154 هزار واحد رسید ادامه پیدا کرد. در ادامه اما، با فراهم شدن فاکتورهای رشد در بازار سرمایه به‌خصوص خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به قیمت اصلاح شده سهام، دوباره بازار در روند صعودی قرار گرفت و شاخص کل فقط با یک دوره کوتاه استراحت، به سقف تاریخی حمله‌ور شد و امروز توانست با قدرت از آن عبور کند.
در بازار امروز اغلب سهام حاضر در بازار سرمایه در بازه مثبت معامله شدند و در اثر هیجان حاکم بر نیمه نخست جلسه معاملاتی بخش زیادی از نمادها به صف خرید رسیدند اما در نیمه دوم جلسه معاملاتی، به‌خصوص پس از انتشار پیام ناظر درباره بازگشایی نماد بانک تجارت که به‌منظور افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی‌ها متوقف شده بود، فضای بازار تا حدودی تعدیل شد و بخش از صفوف خرید بازار از بین رفت چراکه تعداد زیادی از سهامداران خرد بازار و حتی برخی از سهامداران بزرگ به‌واسطه خوش‌بینی نسبت به قیمت بازگشایی نماد و تجارت و ارزندگی آن سایر سهام خود را برای تعویض یا سهام بانک تجارت عرضه کردند و این مسئله با وجود اینکه به افت هیجان بازار و تعدیل قیمت‌ها منجر شد اما به رشد دوباره شاخص کل نیز دامن زد.
در این جلسه معاملاتی، سهام بانک تجارت با رشد 29.34 درصدی قیمت، بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد شاخص داشت و نماد این بانک با تأثیر 601.8 واحدی بر شاخص کل، در صد جدول نمادهای تأثیرگذار بر شاخص قرار گرفت.
در ادامه معاملات سهامداران در شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد