ورزش بنگاه ها

مشاور فرهنگی و ورزشی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران؛

مس تا رفع کامل مشکلات در کنار مردم خوزستان ایستاده است

مس تا رفع کامل مشکلات در کنار مردم خوزستان ایستاده است
پایگاه خبری معدن نیوز - از روزهای پایانی سال گذشته سیل در مناطق غربی و جنوبی کشور آغاز شد و خسارات زیادی را به مناطق و تأسیسات وارد کرد، در این شرایط بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آمادگی خود را برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده آغاز کردند.
  بزرگنمايي:

از روزهای پایانی سال گذشته سیل در مناطق غربی و جنوبی کشور آغاز شد و خسارات زیادی را به مناطق و تأسیسات وارد کرد، در این شرایط بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آمادگی خود را برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده آغاز کردند. در ادامه، گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر «علی‌اصغر توحیدی» مشاور فرهنگی و ورزشی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره برنامه‌ها و اقدامات شرکت مس در مناطق سیل‌زده خوزستان را بخوانید.

• یکی از شرکت‌هایی که خیلی محکم و با قدرت در زمینه کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده استان خوزستان وارد شد شرکت ملی صنایع مس ایران است، شما به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار شرکت مس در مناطق سیل‌زده خوزستان که از اوایل فروردین‌ماه وارد این مناطق شدید تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ضمن عرض سلام و تحیت به مردم غیور و نوع‌دوست میهن عزیزمان و آرزوی سلامت و شکیبایی برای هموطنان ارجمند مناطق سیل‌زده. روز 5فروردین امسال با یک گروه 35 نفر جهادی در مناطقی از خوزستان سرافراز مستقر شدیم. با حکم جناب آقای مهندس بنی‌اسدی‌راد مدیرعامل محترم شرکت ملی مس ایران به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار شرکت موظف شدم که با مبادی مربوطه در استان نیازمندی‌های سیل‌زدگان را مشخص کنیم. البته روزهای اول با همان گروه کار سیل‌بندی را در کنار ده‌ها گروه جهادی و نیروهای سپاه و مردم انجام می‌دادیم. روزهای اول بحران تقریباً کمک‌ها به‌صورت خودجوش بود و در قالب یک برنامه خاص انجام نمی‌شد. هرچند این طبیعت شرایط بحرانی است؛ اما لازم بود کارها و توزیع اقلام با مدیریت واحد و منطقی صورت پذیرد. لذا با تدبیر مدیرعامل محترم مقرر شد هرگونه ارسال اقلام و خدمات پس از بررسی و با هماهنگی قرارگاه فرهنگی ثارالله انجام شود. بحمدالله تاکنون حدود 50 کامیون از انواع و اقسام اقلام مختلف و ماشین‌های سنگین ازسوی مدیران محترم مجتمع‌های مس سرچشمه و مس شهربابک و گروه‌های مردمی استان کرمان به خوزستان ارسال شد. به‌عنوان‌مثال، تجهیزات اساسی موردنیاز مردم مثل چادر و سرویس‌های بهداشتی مورد درخواست بلافاصله ازسوی مجتمع های مس سرچشمه و شهربابک خریداری و سریعاً به مناطق سیل‌زده به‌ویژه در منطقه جنگلی شهر حمیدیه که از امکانات خیلی کمی برخوردار بودند ارسال کردیم. علاوه بر این، در روزهای نخست برای ایجاد سیل بندها نیاز زیادی به تجهیزاتی مثل بیل، کلنگ، گونی، پلاستیک و ماشین‌آلات سنگین بود که طی هماهنگی با فرماندهی محترم قرارگاه سریعاً به استان ارسال شد. همچنین حدود 250 نیروی انسانی توانمند شرکت مس وارد صحنه شدند و به‌ کار جهادی پرداختند. افزون بر این موارد، گروه‌های مردمی جهادی از استان کرمان و مخصوصاً رفسنجان و شهربابک با هماهنگی و حمایت شرکت مس ورود پیدا کردند و در حوزه پشتیبانی و عملیاتی شروع به فعالیت کردند. همچنین موکب «بی‌بی شهربانو» رفسنجان که با حمایت شرکت مس وارد شهر حمیدیه شد روزانه و برای هر وعده غذایی بیش از 10 هزار پرس غذا در مناطق مختلف توزیع می‌کند.

• آیا شرکت مس علاوه بر اقدامات جهادی اولیه، در روزها و ماه‌های پیش رو تا اسکان کامل مردم و رسیدن به شرایط عادی در کنار آن‌ها خواهد بود؟

این یک وظیفه برای شرکت مس است که قطعاً باید برای شهرهایی که نگین آزادگی و ولایتمداری هستند تا آخر به خدمات جهادیش ادامه دهد. البته، استان کرمان توان اقتصادی بسیار بالایی دارد و شرکت‌های دیگری هم در کنار شرکت مس هستند. چون کرمان یکی از 4 استانی است که معین استان خوزستان است و خصوصاً اینکه کرمان معین شهر حمیدیه است قطعاً تا آخر خواهیم ایستاد و این اقدامات اولیه ما واقعاً چیزی نیست و با این حجم آب مردم چیزهایی از دست دادند که بدون کمک قابل‌برگشت نیست. پس اگر استان کرمان معین این مناطق است باید تا بازگشت آرامش به مردم شریف و اتمام ساخت‌وسازها در کنار آنها باشد.
به نظر من شرکت مس در این شرایط توانست بخشی از وظایف جهادی خودش را انجام دهد و من صمیمانه از مدیریت و مجموعه مس تشکر می‌کنم. البته همان‌طور که قبلاً گفتم این خدمات ادامه دارد و بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه چیزهایی موردنیاز هست چون به عقیده بنده مشکلات مردم تاز مانی که منازل مسکونی آنها ترمیم و بازسازی شود ادامه دارد و شرکت‌هایی مثل مس باید حضورهای جهادی دوم و سوم برای خود تعریف کند. انشالله که موفق خواهیم شد.

• در صحبت‌های خود به این اشاره کردید که شهرهای خوزستان مثل نگین‌های نظام و کشور هستند و با وجود مشکلات همیشه پای نظام بوده‌اند و با این اتفاق که افتاد به‌نوعی ایفای دین نسبت به خوزستان بیشتر شد، راجع به این حس قلبی در رابطه با خوزستان صحبت کنید.

به نقل‌ از سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی عزیز عرض می‌کنم که ایشان اخیراً نام شهرهای حمیدیه، آبادان، اهواز، سوسنگرد، خرمشهر و... را بردند و فرمودند این شهرها دژهای مستحکم انقلاب اسلامی هستند؛ چراکه زمانی که بخشی از این مناطق در اختیار بعثی‌ها بود و ما هم تازه انقلاب کرده بودیم و شرایط مساعدی نداشتیم این مردم انقلابی و غیور خوزستان بودند که مقابل دشمنان ایستادند.

یک عشق و علاقه بین مردم ایران و خوزستان وجود دارد و اگر الآن اتفاقی در جنوب ایران و خوزستان می‌افتد مردم دورترین نقاط ایران به کمک می‌آید تا بتوانند خدمتی بکنند. حتی با وجود اینکه مجتمع مس سونگون معین استان خوزستان نیست ولی درخواست داشتند تا به مناطق سیل‌زده خوزستان کمک بکنند؛ چراکه اکثراً با تک‌تک مناطق حمیدیه، سوسنگرد و ... خاطره دارند و این عشق و ارادت نسبت به این خاک همیشه وجود دارد. خاک اینجا خاک مقدسی است، خاک شهید است و گوشه گوشه این منطقه قدمگاه شهیدانی است که برای حفظ انقلاب اسلامی جان خود را فدا کردند. من فکر می‌کنم حق مردم اینجا بسیار بیشتر از این‌هاست، یک روز خرمشهر و آبادان مرکز ثقل اقتصاد ایران بود. باید بیش از این چیزی که اکنون وجود دارد برای مردم این خاک مقدس زحمت کشید و امیدوارم روزی برسد که با عنایت ویژه‌ای که حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی نسبت به مجموعه خوزستان و مرزهای کشور دارند اینجا را بسیار بسیار باشکوه‌تر از قبل ببینیم.

• سخن آخر...

یک خاطره عجیب از روزهای اول سیل از منطقه حمیدیه و سوسنگرد دارم. تعدادی از جوانان خودشان برای سیل سد شده بودند و برای این‌که آب وارد منازل نشود گاهی ساعت‌ها به‌طور مداوم کار می‌کردند و وقتی به‌شدت خسته می‌شدند پشت سیل بند در آب می‌خوابیدند و سریعاً عده دیگری جایگزین می‌شد و چند شبانه‌روز به این صورت بود. قطعاً اگر عشق و ارادتی که بچه‌ها نسبت به هم نوع داشتند و کمک خداوند نبود ساخت این سیل‌بندها که عرض آنها بعضاً به حدی است که امکان رفت‌وآمد وسایل نقلیه را فراهم می‌کند در شرایط بحرانی‌ آن‌ روزها امکان‌پذیر نبود.

از خداوند موفقیت همکاران ارجمندمان در شرکت ملی مس ایران و شکیبایی برای مردم بزرگوار خوزستان را آرزو می‌کنم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد