معدن

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران تاکید کرد؛

تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا برای مقابله با تحریم مواد معدنی/ باید به دنبال ایجاد سازوکاری برای مبادله غیر فیزیکی با کشورهای همسایه باشیم

تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا برای مقابله با تحریم مواد معدنی/ باید به دنبال ایجاد سازوکاری برای مبادله غیر فیزیکی با کشورهای همسایه باشیم
پایگاه خبری معدن نیوز - عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران گفت: برای مقابله با تحریم مواد معدنی باید به فکر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا برای جایگزینی صادرات باشیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، آرمان خالقی در مورد تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر محدود کردن صادرات فولاد، آهن، آلومینیوم و مس از ایران اظهار داشت: ترامپ تحریم صنایعی را مد نظر قرار داده که می‌تواند اقتصاد ما را تقویت کند. تاکنون تحریم نفت، جابجایی پولی و بانکی، خودرو و حمل و نقل مطرح‌شده بود و حالا این تصمیم درمورد محصولات معدنی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از جایگزین‌های نفت در اقتصاد کشور به‌حساب می‌آید گفت: می‌توانیم مواد معدنی را از طریق فرآوری و تبدیل به محصولات دیگر به عاملی برای ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنیم و از پتانسیل صادراتی در این بخش بهره‌مند شویم.

خالقی با بیان اینکه نباید منکر شویم که تحریم صادرات کالاها به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند، تصریح کرد: ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که می‌توانیم از مشکل صادرات محصولات در جهت تعمیق صنعت و افزایش ارزش افزوده استفاده کنیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران توضیح داد: اگر تاکنون نسبت به صادرات مواد معدنی خام مانند مس اقدام می‌کردیم حالا باید به فکر صادرات مصنوعات مسی، کابل مسی و همچنین تولیدات با ارزش افزوده بیشتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در این جنگ اقتصادی، مصنوعات تولیدی کشور نیز مورد تحریم قرار گیرند، گفت: باید از این فرصت‌ها در جهت به حداکثر رساندن ارزش افزوده تولیدات استفاده کنیم و به فکر جایگزین‌هایی برای ارزآوری کشور باشیم.

خالقی ادامه داد: باید در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی کار ویژه‌ای شود و همچنین می‌توانیم در بحث‌های تجارت کالا و تبدیل‌شدن ایران به مرکزی برای صادرات مجدد کالا اقدامات مؤثری انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران با تأکید بر لزوم تقویت حوزه بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: ایران می‌تواند به‌طور واسطه برای صادرات کالا در جهان نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه ممکن است تحریم‌ها درمورد تأمین مواد اولیه صنایع نیز اعمال شود، گفت: به‌عنوان‌مثال اگر آلومینیوم تحریم شود ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم که می‌توانیم با افزایش بهره‌وری و بازبینی مجدد نحوه استفاده از مواد معدنی در این بخش مانع از ایجاد مشکل شویم. به‌طوری‌که با تقویت بهره‌وری و بازبینی در مصرف مواد معدنی، اقتصاد کشور را تقویت کنیم.

خالقی همچنین با بیان اینکه باید به دنبال ایجاد سازوکاری برای مبادله غیر فیزیکی با کشورهای همسایه باشیم گفت: باید در کشورهای همسایه و همچنین کشورهای دیگر نسبت به ایجاد شرکت‌های صادراتی اقدام کنیم تا مشتریان قدیمی صنایع را از دست ندهیم.

به گفته خالقی حفظ بازارهای صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت خروج صنعت‌گران ایرانی از بازارهای جهانی، رقبا به‌سرعت جایگزین آنها خواهند شد.

وی افزود: باید ترفندهای تجاری مناسبی را داشته باشیم تا مشتریان قدیمی را حتی با صادرات مجدد نیز تست کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد