معدن

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "ذخایر طلای ایران"

معرفی کتاب "ذخایر طلای ایران"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش سوم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "ذخایر طلای ایران" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کانسار پدیده‌ای زمین‌شناختی (سه بعدی) است، شامل تمرکز غیرعادی از یکیا چند عنصر که به صورت بارزی با محیط اطراف متمایز است.

کانی‌سازی در پوسته زمین پدیده‌ای نادر و استثنایی است. نادر بودن اشاره به کم بودن پتانسیل‌های معدنی در حد اقتصادی و استثنایی بودن نیز، اشاره به شرایط زمین‌شناسی متفاوت محیط تشکیل کانسار نسبت به مناطق اطراف آن دارد. استثنایی بودن در مراحل نخستین اکتشافی بررسی شده و نادر بودن در مراحل آخر اکتشافات تکمیلی و امکان سنجی اقتصادی تعیین می‌شود و البته هر دوی این مراحل ماهیت ریسک‌پذیر دارند.

برای کاستن از این ریسک که جزو ذاتی اکتشاف منابع زمینی است، فرآیند اکتشاف به صورت مرحله‌ای دنبال می‌شود و در این زمینه از مدل‌های پیش‌بینی کننده و توصیف کننده کانسار، مانند مدل‌های زایشی نهشته و مدل‌های فلززایی استفاده می‌شود. این دو مدل در مقیاس محلی و ناحیه‌ای، پیدایش کانی‌سازی براساس تنوع سنگ شناختی، نوع کانی‌های موجود و ساختارهای زمین شناختی در دو بعد مکانی و زمانی به تصویر می‌کشد. مزیت عمده مدل کانی‌سازی و فلززایی ساده کردن پیچیدگی‌های زمین‌شناسی کانسارها و جهت بخشی به فرآیند اکتشاف است.

داده‌های مربوط به پراکندگی مواد معدنی به عنوان یک لایه اطلاعاتی مهم با در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی از نقاط معدنی اعم از نشانه‌های معدنی (اندیس)، معادن فعال و غیر فعال، بینش کلی از روند کانی‌زایی، سن کانی‌زایی و کنتاکت‌های مرتبط با کانی‌زایی را در اختیار متخصصین قرار می‌دهد، ضمن اینکه راهنمایی مناسب جهت اکتشاف ذخایر جدید با توجه به پتانسیل منطقه است.

کتاب «ذخایر طلای ایران»، قسمتی از یک پروژه مهم به نام تهیه داده‌های پراکندگی مواد معدنی استراتژیک کشور است که از سال 1389 شروع شده و تاکنون برای 24 عنصر (شامل: طلا، مس، سرب و روی، آهن، قلع و تنگستن، نیکل، کروم، بوکسیت و آلونیت، کائولن، آنتیموان، باریت، سلستین، بنتونیت، برم، پتاس، نمک طعام، سولفات سدیم، فسفات، تیتانیم، منگنز و منیزیت) این اطلاعات گردآوری شده است.

کتاب «ذخایر طلای ایران» تالیف امید اردبیلی و نازنین بدری کللو است. این کتاب توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در 140 صفحه در سال 1397 به چاپ رسیده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد