اقتصاد و صنعت

تحلیل کارشناسان از تحریم های جدید آمریکا علیه فلزات ایران؛

تحریم قدرت چانه زنی صادرکنندگان فلزات ایران را کاهش می کند/ صنعت فلزات در برابر تحریم ها از آسیب پذیری کمتری برخوردار است

تحریم قدرت چانه زنی صادرکنندگان فلزات ایران را کاهش می کند/ صنعت فلزات در برابر تحریم ها از آسیب پذیری کمتری برخوردار است
پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناسان صنعت فلزات ایران اعلام کردند: صادرات فلزات این کشور دیوار سختی مقابل تحریم های ضد ایرانی آمریکا ایجاد خواهد کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کنترل درآمد خارجی حاصل از فروش فولاد و مواد معدنی، دشوار خواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته تحریم هایی را اعمال کرد تا خریداران آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران یا طرف های تجاری با این کشور را مجازات کند.

این تصمیم پس از بازگرداندن تحریم های آمریکا بر صادرات نفت جمهوری اسلامی اتخاذ شد. اما بخش معدن و فولاد ایران که دومین منبع بزرگ درآمدهای خارجی این کشور است، احتمالا با سختی بیشتری هدف تحریم ها قرار می گیرد.

به گفته کارشناسان، به دلیل تمرکز زدایی این صنعت و امکان فروش فرآورده ها به کشورهای مجاور، این صنعت برابر تحریم ها از آسیب پذیری کمتری برخوردار است.

«مجتبی فریدونی» تحلیلگر صنعت فلزات ایران گفت: آمریکا نمی تواند صادرات این حوزه را متوقف کند.

وی افزود: برخی کشورها و شرکت های غیرمرتبط با آمریکا برای همکاری با ایران، مناسب هستند. بعلاوه، بازارهای اصلی صادرات ما، عراق و افغانستان و به تازگی سوریه و عمان (همسایگان ما) هستند.

این تحلیگر یادآور شد صنعت فلزات ایران که با تحریم ها غریبه نیست، از محدودیت های اعمال شده در سال گذشته، تقریبا جان سالم به در برد.

فریدونی گفت که شرکت های تولیدکننده فولاد در ماه اوت سال گذشته (مرداد ماه سال 97) از واردات مواد اولیه و ضروری و هر گونه مبادلات تجاری در زمینه محصولات فولادی منع شدند، اما صادرات برای همان سال به قوت خود باقی ماند.

آمار رسمی حاکی است که صادرات مواد معدنی ایران در مدت یک سال گذشته، حدود 20 درصد افزایش یافت و به 6 میلیارد و 200 میلیون دلار در 12 ماه منتهی به ماه مارس (اسفند 1397) رسید، ضمن اینکه فولاد بیش از دو سوم این رقم را تشکیل می داد.

«امیر صباغ» دیگر کارشناس صنعت فلزات ایران نیز گفت که هرچند شرکت های تولید کننده فلزات با هزینه های مضاعفی رو به رو می شوند، این مساله قابل مدیریت است زیرا به دلیل ارز تضعیف شده کشور، صادرات سودآورتر شده است.

صباغ یادآور شد که احتمالا تحریم ها با افزایش هزینه های حمل دریایی و کاهش قدرت چانه زنی صادرکنندگان توام خواهد بود.

این بخش همچنین ممکن است از قبل تحریم های اعمال شده بر بخش بانکی، لطمه خورد.

«هنری روم» تحلیلگر گروه «اوراسیا» در واشنگتن هشدار داد که این مساله ممکن است به واردکنندگان ایرانی که بیشتر مواد خام خود را از کشورهای دورتری چون چین، کره جنوبی، قزاقستان و روسیه خریداری می کنند، ضرر زند.

وی که متخصص تحریم های ایران در این گروه است، افزود: تحریم های مالی دستکم به بخشی از این ارتباطات پایان می دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد