معدن

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "ژئوپارک‌ها، رهیافتی نوین در آمایش سرزمین"

معرفی کتاب "ژئوپارک‌ها، رهیافتی نوین در آمایش سرزمین"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش چهارم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "ژئوپارک‌ها، رهیافتی نوین در آمایش سرزمین" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کشور ایران یکی از غنی‌ترین و زیباترین کشورهای جهان از دیدگاه جاذبه‌های طبیعی است. هر گوشه‌ای از این کشور طبیعتی متفاوت نسبت به سایر نقاط دارد. گوناگونی پدیده‌های زمین‌شناختی نیز در ایران کم نظیر و در برخی از موارد بی‌همتاست. قرارگیری مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی چشمگیر در کنار جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناختی، پتانسیل مناسبی در راستای معرفی و ثبت ملی و بین‌المللی ژئوپارک‌ها را به وجود آورده است. اصل اساسی در معرفی ژئوپارک در یک منطقه، حفاظت از داشته‌ها و میراث طبیعی، فرهنگی، معرفی سرزمین و توسعه پایدار اقتصادی در جامعه‌ی محلی است.

رصد نمودن مطالعات صورت گرفته در حوزه فعالیت‌های ژئوتوریسم و مقوله ژئوپارک در ایران مسیری را برای دولتمردان و تصمیم‌سازان روشن می‌سازد که بر پایه‌ی آن و با توجه به منابع و پدیده‌های منحصربه فرد طبیعی در کشور، معرفی و بهره‌برداری از سایت‌های گردشگری زمین‌شناختی (ژئوسایت) و یا ایجاد یک ژئوپارک (به شرط داشتن مولفه‌ها و ملزومات) ترجیحا در مناطق کمتر توسعه‌یافته، روستاها، شهرهای کم برخوردار صنعتی و معدنی و همچنین نقاطی از کشور که از بودجه‌های نفتی کمتر بهره می‌برند، را دارای توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌کند.

این توجیه برای ایجاد ژئوپارک نشات گرفته از اصول آمایش سرزمین خواهد بود که رابطه‌‌ای معکوس با توسعه و قدرت هر منطقه دارد. به این معنا که هرقدر منطقه‌ای دارای توسعه و توازن اقتصادی و مولد کمتر باشد، اجرای این مطالعات و ایجاد ژئوپارک در آن دارای توجیه بیشتری است.

افزون بر آن در شرایط کنونی کشور به لحاظ محدودیت‌های جدی در خصوص منابع آبی و پدیدارشدن مشکلات زیست‌محیطی، ایجاد صنایع، معادن و مناطق خشک و دارای اقلیم نامناسب غیرقابل توجیه به نظر می‌رسد و گردشگری می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب برای آن مطرح شود.

ژئوپارک‌ها به عنوان بسته‌های مناسب گردشگری که دربردارنده‌ی گردشگری طبیعی، فرهنگی و تاریخی هستند و همچنین درون آن‌ها سرشار از فعالیت‌ها و تکاپوهای اقتصادی فرهنگی و اجتماعی جامعه محلی است به عنوان گزینه‌هایی بی‌مانند در حوزه‌ی گردشگری به شمار می‌روند.

آنچه مسلم است در حال حاضر مقوله‌ی گردشگری در بسیاری از استان‌های کشور به عنوان مزیتی پراهمیت به شمار می‌رود که ایجاد ژئوپارک‌ها (به شرط وجود داشته‌ها و مختصات موردنیاز و اساسی) در مقیاس ملی و سپس جهانی می‌تواند سرچشمه‌ی تحولی اساسی در رونق‌بخشی به اقتصاد محلی، اشتغالزایی سبز، حفظ محیط‌زیست و ورود گردشگران هدفمند و آگاه با این مناطق باشد.

کتاب "ژئوپارک‌ها، رهیافتی نوین در آمایش سرزمین" نوشته‌ی نازنین بدری کللو، رضا جدیدی، علیرضا امری کاظمی است که توسط نشر جوان امروز در سال 96 منتشر شده است.

این کتاب در 149 صفحه با قیمت 200000 ریال و با هدف بررسی نقش ژئوپارک‌ها در مقوله‌ی آمایش سرزمین نگارش شده که در آن ابعاد مختلف ژئوپارک، آمایش سرزمین و ارتباط آن‌ها با یکدیگر به صورت کامل تحلیل شده است که شامل 6 فصل با موضوعاتی از قبیل تحلیل ابعاد مفهومی و کارکردی آمایش سرزمین؛ گردشگری قابلیت مورد بررسی در آمایش سرزمین؛ ابعاد مفهومی و کارکردی ژئوپارک‌ها؛ ژئوپارک‌ها رهیافتی نوین در آمایش سرزمین؛ ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و توسعه جوامع محلی؛ نتیجه‌گیری و پیشنهادات می‌باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد