اقتصاد و صنعت

هیئت واگذاری مصوب کرد؛

باقیمانده سهام دولت در ۱۸ بنگاه و خودروسازی بلوکی واگذار می‌شود/ فولاد مبارکه و ملی مس در لیست واگذاری ها

باقیمانده سهام دولت در ۱۸ بنگاه و خودروسازی بلوکی واگذار می‌شود/ فولاد مبارکه و ملی مس در لیست واگذاری ها
پایگاه خبری معدن نیوز - هیأت واگذاری دیروز تصویب کرد باقیمانده سهام دولت در ۱۸ بنگاه اعم از خودروسازی، پالایشگاه، بانک و هلدینگ سرمایه گذاری بصورت بلوکی و نقدی بر مبنای قیمت پایه بورس واگذار شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در جلسه روز شنبه مورخ چهارم خرداد ماه هیأت واگذاری، عرضه سهام باقیمانده دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی مطرح و با واگذاری یک جای این سهام بلوکی باقی مانده دولت از سوی هیأت واگذاری موافقت شد. بر این اساس مقرر شد سهام این شرکت‌ها به صورت یک جا و به صورت نقدی در قالب بلوک سهام باقی مانده دولت در آنها پس از انتشار آگهی عرضه عمومی، به عموم متقاضیان واگذار گردد.

بنا بر همین اعلام، هیأت واگذاری در این راستا قیمت پایه این سهام را نیز مطابق قیمت تابلو بورس به علاوه درصدی به عنوان ارزش بلوک‌های مدیریتی به تصویب رساند.

سهام شرکت‌های مندرج در این مصوبه به صورت نقدی عرضه خواهد شد و بنگاه‌های مشمول واگذاری نیز باقی مانده سهام دولت در شش شرکت پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز، سه بانک تجارت، ملت و صادرات ایران و دو شرکت بیمه‌ای شامل شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه سپاهان، باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا و نیز شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری پارس و سرمایه گذاری ملی ایران را شامل می‌شود که مطابق قیمت پایه مصوب این هیأت واگذار خواهد شد.

همچنین در سایر مصوبات نیز هیأت واگذاری با سازوکار و استراتژی‌های جدید واگذاری بنگاه‌های غیر بورسی و آسیب‌شناسی صورت گرفته در مورد واگذاری‌های قبلی، اصلاح اساسنامه شش شرکت مندرج در فهرست واگذاری سال جاری که عمدتاً مربوط به افزایش سرمایه این شرکت‌ها بنا به مصوبات مجامع عمومی آنها است، موافقت کرد.

ضمناً فهرست پیشنهادی عناوین مشاغل مربوط به مشمولین آئین‌نامه اجرایی نحوه بیمه مسئولان و مجریان امر واگذاری در سال 1398 نیز از جمله سایر موارد دستور جلسه بوده که به تصویب هیأت واگذاری رسید.

شایان ذکر است مطابق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هیأت واگذاری تنها مرجع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نسبت به واگذاری سهام دولت بوده و ترکیب این هیأت مشتمل بر وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس هیأت)، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون ایران، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران که دارای حق رأی در جلسات هستند، می‌باشد و در عین حال دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر وزارتخانه ذیربط هم جز اعضای فاقد رأی این هیأت هستند


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد