سنگ آهن و ذغال سنگ

برآورد هزینه ۱۹ میلیارد ریالی چادرملو برای اجرای عملیات اکتشاف مقدماتی و تفصیلی در معدن D۱۹/ "کچاد" احداث کارخانه گندله سازی و خط نورد را در دست مطالعه دارد

برآورد هزینه ۱۹ میلیارد ریالی چادرملو برای اجرای عملیات اکتشاف مقدماتی و تفصیلی در معدن D۱۹/ "کچاد" احداث کارخانه گندله سازی و خط نورد را در دست مطالعه دارد
معدن نیوز - درآمد هر سهم چادرملو در سال مالی ۱۳۹۷ نسبت به سال مالی ۱۳۹۶ به میزان ۴۵۶ ریال، معادل ۱۲۱ درصد افزایش داشته است و این شرکت به ازای هر سهم ۷۰۰ ریال سود تقسیم کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور 94.5 درصدی سهامداران روز چهارشنبه 8 خرداد 1398 درمحل سالن تلاش، برگزار شد.
در این جلسه پس از انتخاب حسنعلی قنبری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید، به عنوان رئیس مجمع و ناظران مرتضی علی اکبری نماینده شرکت توسعه معادن و فلزات و داوود حسنی زاده، نماینده سهام عدالت و همچنین محمودی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و بهرامیان نماینده موسسه حسابرسی رایمند و همکاران محمود نوریان به عنوان مدیر عامل شرکت گزارشی از عملکرد و برنامه های اجرایی شامل عملیات استخراج ، تولید و فروش محصولات و طرح ها و برنامه های سال جاری شرکت به اطلاع حاضران رساند .
در ادامه جلسه گزارش بازرس قانونی در خصوص عملکرد هیات مدیره ، صورت‌های مالی مشتمل بر ترازنامه، سود و زیان و یادداشت های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1397 قرائت و مجمع پس از استماع توضیحات هیات مدیره و بازرس قانونی به اتفاق آرا ضمن تایید عملکرد هیات مدیره ، صورت‌های مالی و یادداشت های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1397 را تصویب کرد و تصمیمات ذیل اتخاذ و مورد تصویب قرار گرفت.
1) در ارتباط با تقسیم سود سال مالی منتهی به 29/12/1397 مقرر شد مبلغ 23 میلیارد و 450 میلیون ریال از کل سود شرکت در سال 1397 به مبلغ 27 میلیارد و 868 میلیون ریال، به ازای هر سهم 700 ریال بین سهامداران توزیع شود.
2) اعضای هیئت مدیره مشابه دوره قبل انتخاب شدند .
3) موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس علی البدل برای سال مالی 1398 انتخاب شده اند.
4) معاملات مشمول ماده 129 لایحه اصلاحی قانون تجارت مورد تائید و تصویب قرار گرفت .
5) حق حضور و پاداش هیئت مدیره تعیین شد.
6) روزنامه دنیای اقتصاد جهت درج آگهی های شرکت تعیین شد
7) مجمع مراتب تقدیر خود را از زحمات هیات مدیره و کلیه کارکنان شرکت اعلام داشت
بر اساس همین گزارش محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ( سهامی عام) در گزارش عملکرد هیئت مدیره در سال 1397 - دست یابی به اهداف تولید فراتر از برنامه، بهره برداری از کارخانه مگامدول احیای مستقیم و دیگر موفقیت ها را حاصل تلاش کلیه کارکنان، رهنمودها و همراهی صاحبان سهام و سیاست‌های متخذه توسط هیئت مدیره عنوان کرد و گفت: ایـن شـرکت در سال 1397 بـا اتخاذ تدابیر مناسب مشکلات پیش روی را تا حد امکان برطرف کرده و در حصول به اهداف پیش بینی شده، از جمله استفاده از حداکثر ظرفیت ساخت داخلِ لوازم، تجهیزات و قطعات یدکی مصرفی در مجتمع های معدنی و صنعتی، بیش از 64 هزارو 900 نفر ساعت دوره‌های آموزشی برای کارکنان امانی و پیمانکاران برگزار کرده است.
همچنین طی سال 1397، در تداوم برنامه‌های ارتباط صنعت با دانشگاه، دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، در گرایش‌های استـخراج، فـرآوری، تولید، برق و مکانیک در مجتمع‌های معدنی و صنعتی، به میزان 8 هزار و 842 نفر ساعت برگزار کرده است.
نوریان همچنین پس گزارش عملکرد تولید و فروش و درآمد شرکت به تشریح طرح‌ها و فعالیت‌های سرمایه ای در دست اقدام شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به مجوز اکتشاف صادرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ 28/11/1397 برای معدن ( D19 ) عملیات اجرایی اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این معدن آغاز شده است. انتظار داریم با دستیابی به سنگ آهن توده معدنی ( D19 )، از بـروز ریسک فقـدان ذخیـره معـدنی مناسب جلوگیری کنیم.

وی برآورد هزینه سرمایه گذاری اجرای این طرح را، حدود 19 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
مدیر عامل چادرملو همچنین سایر طرح های این شرکت را به شرح زیر اعلام کرد.
طرح احداث نیروگاه خورشیدی:
شرکت بنا دارد نسبت به احداث یک واحد نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی ، در جوار نیروگاه 500 مگاواتی سیکـل تـرکیبی خـود در مجتمع صنعـتی ، اقـدام و مقـدمات عملـیات اجـرایی آن آغـاز شده است. هزینه سرمایه‌گذاری در طرح فوق به میزان 7 میلیون یورو خواهد بود.
مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر:
به موجب مصوبه هیئت مدیره شرکت، موضوع مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر همواره مورد توجه مدیریت بوده است. شرکت‌های سرمایه پذیرعمدتا در زمینه‌های معدن و صنایع معدنی وابسته، تامین و انتقال آب و تامین مالی فعالیت می‌کنند. طی سال 1397 مبلغ 5 هزارو 318 میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر ، پرداخت شده است.
مشارکت در بهره برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه های تولید کنسانتره به میزان 12 و نیم میلیون تن:
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فولاد مبارکه (از طریق شرکت فولاد هرمزگان) و شرکت فکور صنعت و هرکدام با مشارکت به میزان 25 درصد موضوع سرمایه‌گذاری در استفاده از ذخایر سنگ آهن کشور استرالیا و تولید 12.5 میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق السهم مشارکین، مطابق برنامه زمان بندی پرداخت کرده است.
سـرمایه گذاری مشـارکین در بهره برداری از معدن و تا پایان فاز 1 که کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید، به میزان 88 میلیون دلار آمریکا پیش بینی شده است.
برای اجرای فاز 1 و فازهای 2 و 3 معادل 85 درصد مجموع سرمایه گذاری که محدود به مبلغ 960 میلیون دلار آمریکا است، از تسهیلات فاینانس کشور استرالیا استفاده خواهد شد.
محمود نوریان در ادامه، طرح ها و فعالیت های سرمایه ای آتی شرکت را هم اینگونه بیان کرد:
طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال:
اجرای طرح مذکور با برآورد سرمایه گذاری حداقل به میزان 20 هزارو 974 میلیارد ریال (شـامل 89 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.
طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت 1/1 میلیون تن در سال:
اجرای طرح مذکور با پیش بینی سرمایه گذاری حداقل به میزان 11 هزارو 673 میلیارد ریال (شامل 52 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه است.
وی در خصوص تامین مالی این دو پروژه گفت: شرکت در گذشته امکان دریافت فاینانس خارجی (ژاپن) برای هزینه های احداث کارخانه گندله سازی جدید و با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و همچنین امکان استفـاده از تسهیلات بانک ایـران و اروپـا، برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خرید ماشین آلات و تجهیزات بخش خارجی احداث کارخانه های نورد خود را دنبال کرده است. اما محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تلاش‌های گذشته را تا به امروز با وقفه مواجه کرده است.
مشارکت در احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مکران:
موضوع مشارکت در احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی در منطقه آزاد تجـاری مکران واقـع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر، فولاد مبارکه) از برنامه های بلند مدت شرکت است.
مشارکت در طرحهای سایر شرکتها:
شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس:
هدف عمده طرح انتقال آب نمک زدایی شده، توسط سه خط انتقال از خلیج فـارس به صـنایع جنـوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه آنها شامل معـادن مس سـرچشمـه، سنـگ‌آهن گـل گهر، سنـگ آهـن چادرملو (استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد) است.
مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تأمین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و در نهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.
وی در این زمینه افزود: اجرای قطعه سوم طرح به طول 360 کیلومتر مربع از مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد و همچنین انشعاب صنایع معدنی چادرملو است.
قطر نامی لوله های مورد استفاده در این قطعه 1 هزارو 300 و 900 میلیمتر است، دبی آب انتقالی در این مسیر 1 و نیم مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.
در این قطعه عملیات نقشه برداری و مسیرگشایی از طریق مناقصۀ عمومی به پیمانکار واگذار شده و تاکنون با مبلغ 110 میلیارد ریال هزینه، 23 درصد و پیشرفت فیزیکی بعمل آمده است. خاتمه عملیات اجرایی مهر ماه سال 1399 پیش بینی گردیده است.
مدیرعامل چادرملو کل سرمایه گذاری پیش بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی را 110 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا پایان سال 1397 بیش از 47 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
2) مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرحهای تولید فولاد:
نوریان اضافه کرد: در راستای مصوبات هیئت مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌هـای خصوصی، این شرکت به مشارکت در سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان 30 درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 43 درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد ، شرکت فولاد شاهرود به میزان 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد سهام اقدام کرده است.
همچنین این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال ، به میزان 31درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان، مشـارکت کرده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره‌برداری است.
سود خالص:
با توجه به مندرجات در فوق و لحاظ تأثیر تغییرات هزینه‌های عملیاتی، مالی و سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، تغییرات در قیمت های فروش و احجام مقداری فروش و تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته موجب شده که سود خالص از مبلغ 12,584 میلیارد ریال در سال 1396 به مبلغ 27,868 میلیارد ریال در سال 1397، به میزان 121درصد افزایش یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد