اقتصاد و صنعت

موانع ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮ ﻧﻔتی‌ چیست؟/ عملکرد رایزن‌های اقتصادی کشور کمرنگ شده است

موانع ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮ ﻧﻔتی‌ چیست؟/ عملکرد رایزن‌های اقتصادی کشور کمرنگ شده است
پایگاه خبری معدن نیوز- توسعه صادرات در سطح کلان کشور نیازمند همبستگی نهاد‌های مختلف و توجه ویژه به امر تولید در بنگا‌ه‌های کوچک و متوسط است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮ ﻧﻔتی‌ در ﻃﻮل ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرجی اﻳﺮان اﻫﻤﻴﺖ آن ﺑﺎ اﻓﺖ و ﺧﻴﺰﻫﺎی زﻳﺎدی ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده و اقتصاد ایران همیشه به طور غیرمستقیم وابسته به نفت است و هیچگاه به صورت جدی نتوانسته با تجار بزرگ خارجی رقابت کند. این عوامل موجب شده تا زمینه‌های مناسبی برای تجارت و به ویژه صادرات در کشور فراهم نشود.
اجرای روش‌های کاهش تصدی‌گری دولت به منظور تحقق سیاست‌های توسعه‌ای و ترویج بخش خصوصی در امر صادرات غیرنفتی، نیاز به فعال‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی دارد و البته از بین بردن موانع پیش روی این مهم.
بر اساس آمار مقایسه‌ای صادرات سال 97 با سال 96، صادرات از نظر وزنی 6.36 درصد و از نظر ارزش دلاری 0.74 درصد کاهش داشته است.
با این‌حال بررسی‌های صورت گرفته از آخرین کارنامه صادرات کشور در سال 97 و همچنین تأکید و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مقامات اقتصادی کشور مبنی بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه به‌خصوص عراق و سوریه گواه آن است که صادرکنندگان ایرانی با تمرکز بر بازار‌های همسایه در سال آینده می‌توانند شوک کاهش حجم تجارت خارجی ایران در اثر تحریم‌ها را قدری کاهش دهند.
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه توسعه صادرات خیلی راحت باعث رونق تولید می‌شود، تصریح کرد: مدرن کردن بازارهای داخلی در شهرهای مختلف کشور و ایجاد فضایی برای افزایش رقابت و مکانیزه کردن دادوستدها مثل کشورهای پیشرفته می‌تواند باعث توسعه صادرات کشور شود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بخش خصوصی توجه ویژه‌ای را می‌طلبد و باید به صادرکنندگان امکانات و اختیارات بدهیم تا بتوانند تولید را در سطح بالاتری ادامه دهند.
مودودی در خصوص موانع پیش روی صادرکنندگان گفت: سیاست‌های ارزی سال گذشته خیلی از صادرکنندگان حرفه‌ای را از چرخه صادرات خارج کرد. چند نرخی بودن ارز تنها مانع بزرگ بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی است و این موضوع ضمن ایجاد رانت و فساد، شفافیت را از بین می‌برد.
وی گفت: معافیت صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون دلار صادرات دارند باید حذف شود، چرا که این موضوع باعث اختلاف قیمتی زیاد کالاهای ایرانی شده و بعضی از صادرکنندگان کوچک به دلیل اینکه مشکلات صادرکنندگان بزرگ را با بانک مرکزی ندارند، کالاهای خود را 50 درصد ارزان‌تر از سایر صادرکنندگان در بازارهای کشورهای همسایه عرضه می‌کنند و این موضوع رکود را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد