صنایع معدنی

وزارت صمت نقشی در تعیین قیمت محصولات در بورس ندارد

وزارت صمت نقشی در تعیین قیمت محصولات در بورس ندارد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معتقد است امسال نیز ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در حدود ۸.۵ میلیارد دلار صادرات پارسال باقی می‌ماند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت گفت: پارسال حدود 8.5 میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود و انتظار می‌رود امسال باوجود تشدید تحریم‌ها به همین میزان صادرات داشته باشیم.

جعفر سرقینی در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته فولادی‌ها 1.5 میلیارد دلار ارز در نیما ارائه دادند و مس حدود 400 میلیون دلار در این رابطه عملکرد داشته است و از مجموع صادرات دو میلیارد دلار صادرات خرد صورت گرفته که به شکل پیله‌وری است.

وی خاطرنشان ساخت: امسال تلاش وزارت صنعت بازگشت 500 معدن کوچک به چرخه تولید است که از مدار خارج شده بودند و درعین‌حال دستیابی به حداقل 500 میلیون تن استخراج مواد معدنی که در سال 97 به رقم 460 میلیون تن رسید.

وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر روند صادرات بخش معدن و صنایع معدنی توضیح داد: پیش‌ازاین بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر بازارهای گسترده این بخش تصریح شده بود، امروز می‌توان این موضوع را بار دیگر خاطرنشان ساخت و علاوه بر بازارهای منطقه‌ای، بازار اروپا نیز همچنان حفظ شده است.

سرقینی تخصیص رقم 200 میلیون دلار به‌منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی را اعلام کرد و گفت: لازمه فعالیت‌های معدنی توسعه اکتشاف است و این امر موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: پارسال ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم 20 تا 22 میلیارد دلار رسید که این میزان برابر با قیمت‌های جهانی محصولات محاسبه شده، درواقع نیمی در بازار داخلی و بقیه رهسپار بازارهای هدف صادراتی شده است.

وی افزود: بازار محصولات معدن و صنایع معدنی بسیار متنوع است و علاوه بر فولاد، مس، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی و نما، کاشی و سرامیک و سیمان هم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

سرقینی ضمن یادآوری صادرات سیمان ایران به کشورهای مختلف در سال‌های گذشته، اضافه کرد: سال‌های 93 و 94 بالاترین رقم صادرات این بخش حدود 19 میلیون تن تحقق یافت و پارسال نیز رقم 13.5 میلیون تن ثبت شد.

وی گفت: امروز ظرفیت تولید این بخش به 88 میلیون تن رسیده و حدود هشت تا 10 میلیون تن هم در دست اجرا است و اعتقاد دارم دیگر نیازی به توسعه این بخش وجود ندارد و باید به کیفیت، تنوع، کاربری جدید و روکش‌های بتنی در جاده‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: ظرفیت ایجاد شده در بخش سیمان با اندیشه دستیابی به رشد 2 رقمی بود و اکنون پیش‌بینی رشد بخش مسکن را داریم و بنابراین حداقل بازار مصرف داخلی سیمان به رقم 60 میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر صنعت ضمن تصریح این مطلب که وزارت صنعت مخالف خام فروشی سنگ تزئینی و نماست، گفت: حدود 50 درصد سنگ‌بری‌های کشور مدرن و بقیه ماشین‌آلات مربوط به حداقل 2 دهه قبل است.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی از سنگ‌بری‌ها از یک تن سنگ، توان 12 تا 14 متر تولید را دارند و این در حالی است که باید در اندیشه فرآوری و ارزش‌افزوده این بخش بهره گرفت.

به اعتقاد سرقینی، صادرکنندگان سنگ تزئینی در جهان، تولید مرغوب و درجه‌یک را در کشور خود فرآوری می‌کنند و سنگ درجه‌دو را صادر می‌کنند، اما در ایران سنگ مرغوب به شکل خام صادر می‌شود و سنگ درجه‌دو فرآوری صورت می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت در رابطه با قیمت‌گذاری اقلام معدن و صنایع معدنی توضیح داد، این وزارتخانه در تعیین قیمت محصولات نقشی ندارد، بلکه با هماهنگی اهل حرفه قیمت پایه در بورس مشخص می‌شود.

وی گفت: همواره عرضه و تقاضا معادله اصلی بازار محسوب می‌شوند و در مورد همه محصولاتی که در بورس عرضه می‌شوند، وزارت صنعت، نرخ تعیین نمی‌کند.

سرقینی درباره تغییر مدیران مجموعه‌های معدنی هم اظهار داشت: سهامداران باید در ارتباط با تغییرات صورت گرفته واحدهای معدنی و صنایع مربوطه توضیح دهند که جابجایی‌ها برچه اساسی بوده، زیرا وزارت صنعت دراین‌ارتباط نقشی ندارد.

امسال در اردیبهشت‌ماه جابجایی مدیران شرکت‌های مس و سنگ‌آهن گل گهر که از مجموعه‌های موفق مدیریتی محسوب می‌شوند، کلید خورد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد