معدن

صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری بخش معدن، امسال هم تداوم می‌یابد

صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری بخش معدن، امسال هم تداوم می‌یابد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون صمت: صادرات مواد معدنی ایران امسال به رغم همه کارشکنی‌های دشمنان ، از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، جعفر سرقینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رشد همواره مثبت بخش معدن در 6 سال گذشته افزود: بخش معدن تنها در سال 1394 رشد منفی 2/5 درصدی را تجربه کرد و در سایر سالها، رشد این بخش همواره مثبت بوده است و امیدواریم با برنامه‌های تدوین شده از جمله احیای بیش از 500 معدن تعطیل شده، امسال هم این روند طی شده و از مرز 8 میلیارد و 500 میلیون دلار هم فراتر برود.

وی اضافه کرد: معادن کوچک برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر ایجاد اشتغال در مناطق دور دست کشور دارای اهمیت بالایی است و طی یک برنامه جامع در صدد حمایت ویژه از معادن هستیم.
سرقینی ادامه داد: بر اساس یک برنامه تدوین شده، به دنبال احیای 500 معدن تعطیل شده و بازگشت آن‌ها به عرصه تولید هستیم چراکه این واحد‌ها در صورت بازگشت به مدار تولید علاوه بر افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی، سهم بزرگی در ایجاد اشتغال در کشور خواهند داشت.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست اصلی وزارت صمت واگذاری معادن به مصرف کننده واقعی است، اما قانون تصریح کرده این امر، باید از طریق مزایده صورت پذیرد.

سرقینی با اشاره به صادرات 8 میلیارد و 500 میلیون دلاری محصولات معدنی در سال گذشته و تلاش برای حفظ و افزایش این رقم در سال جاری افزود: امسال برغم اعمال تحریم‌های غیر قانونی بر بخش معادن و صنایع معدنی ایران، قطعا طبق برنامه ریزی انجام گرفته روند صادرات تداوم دارد و برغم تلاش دشمن، آن‌ها قادر نخواهند بود صادرات ایران را در بخش معدنی و بخصوص فلزات به صفر برسانند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در سال گذشته 8 میلیون و 500 هزار تن فولاد ضمن تامین نیاز‌های داخلی، صادر شد.

وی در خصوص خام فروشی مواد معدنی نیز گفت: سیاست اصلی وزارت صنعت و شورایعالی معدن، پرهیز از خام فروشی و تشویق تولید کنندگان به ایجاد ارزش افزوده است و به همین مناسبت از سال گذشته عوارض صادرات مواد خام وضع شد که میزان آن 5 درصد بود و امسال این میزان به 8 درصد رسیده و طبق قانون، این عوارض در سال آینده به 10 درصد خواهد رسید.

سرقینی همچنین در خصوص صادرات سنگ تزیینی افزود: سیاست ما در این بخش هم جلوگیری از خام فروشی سنگ تزیینی است چراکه در کشور ظرفیت مورد نیاز برای فراوری سنگ‌های تزئینی وجود دارد.

وی در خصوص تعطیلی معادن دارای مشکل نیز گفت: تعطیلی معادن مشکل دار، راه حل مناسبی نیست چراکه به تولید و اشتغال لطمات جدی وارد می‌کند و وزارت صنعت برنامه بازسازی صنایع استخراجی معادن کشور را در دستور کار قرار داده است.

معاون وزیر صمت در خصوص طرح‌های جدید این وزارتخانه برای حذف کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی و بازگشت ارز حاصل از صادرات افزود: صادرکنندگان بخش معدن در مورد حذف کارت‌های بازرگانی این بخش هیچگونه نگرانی نداشته باشند، چراکه هر بازرگان دارای کارت بازرگانی به شرط تضمین برگشت ارز و مشخص بودن نمایندگی هر معدن، برای صادرات با مشکلی مواجه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: زمانی که پروانه معدنی صادر می‌شود نباید هیچ مزاحمتی برای دارنده پروانه از طرف دستگاه‌های دیگر ایجاد شود، با این وجود در گذشته مشکلاتی در این بخش وجود داشت، اما هم اکنون تعامل خوبی وجود دارد.

سرقینی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: در سال گذشته 8 میلیارد دلار صادرات معدنی داشتیم که 3 میلیارد دلار آن مورد نیاز خود این صنعت هست و از 5 میلیارد دلار بقیه، 3 میلیارد دلار قابل استحصال و بازگشت است که فقط در بخش فولاد 1/5 میلیارد دلار و در بخش مس هم 400 میلیون دلار و به همین ترتیب در صنایع دیگر، ارز‌هایی در سامانه نیما وارد و عرضه شده است.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تعامل با انجمن‌های صنفی معدنی گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما حافظ حقوق همه مصرف کنندگان هستیم و بر اساس منافع مردم روابط خود را با انجمن‌های معدن تنظیم می‌کنیم و با وجود روابط خوب با انجمن‌های صنفی، ما در وهله اول حافظ منافع مردم و مصرف کنندگان هستیم چراکه برای انجمن‌ها اولویت اول، افزایش قیمت آنهاست و ما مثلا در بحث فولاد معتقدیم قیمت فولاد و میلگرد نباید بصورت غیر متعارف گران شود چراکه از این محصول، در روستا‌های دور افتاده هم در ساخت و ساز‌ها استفاده می‌شود و ملاک قیمت میلگرد نباید خانه‌های متری 30 میلیون تومانی پایتخت باشد بلکه باید به خانه‌های روستایی که با متری 500 هزار تومان هزینه هم ساخته می‌شوند توجه کنیم.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برنامه مشخص ما برای راه اندازی معادن بزرگ و اکتشاف معادن فلزی سرمایه گذاری 18 میلیارد دلاری است و برای تجهیز معادن کشور در دراز مدت یک میلیارد دلار پیش بینی کردیم و 200 میلیون دلار هم برای اکتشافات معدنی پیش بینی شده که از امکانات ژئو فیزیک هوایی کشورهای دیگر بهره ببریم.

سرقینی در ادامه نشست خبری امروز پیش بینی کرد که طی سالهای آینده ذخایرسنگ آهن و مس به دوبرابر فعلی افزایش یابد و تاکید کرد: اصرار ما بر اکتشاف هم برای تامین خوراک کارخانجات داخلی است.

وی تصریح کرد : اولویت ما اکتشاف معادن است و تلاش می کنیم زیربناها را به معادن کوچک و مجتمع های معدنی ببریم و با توجه به اینکه در سال رونق تولید قرار داریم هیچگاه دست به تعطیلی معادن نخواهیم برد و بخشنامه ای هم برای جلوگیری از ادامه کار معادن نداریم.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در ادامه نشست خبری خود درجواب سوالی در زمینه چرایی واگذاری برخی پهنه های معدنی بدون مزایده گفت : معدن داران باید قبل از هر چیز نیاز واحدهای فرآوری اطراف را تامین و سپس صادر کنند و تلاش می کنیم معادن را به کسانی که خود مصرف کننده اند واگذار کنیم و تنها ورود ما در زمینه واگذاریها احراز اهلیت شرکت کننده است و در غیر این صورت باید به مزایده گذاشته شود .

وی با برشمردن اهمیت توجه به معادن کوچک گفت: این معادن اشتغال را در مناطق محروم در پی دارد که دولت قادر به انجام آن نیست، برنامه ای برای حمایت از معادن کوچک تنظیم کرده ایم که 500 معدن کوچک که از چرخه تولید خارج شده بودند امسال در مدار تولید قرار بگیرند.

قاسمی مدیر کل بهره برداری معادن نیز در ادامه گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان مجری انتخاب شد که در شرایط فعلی با اولویت دادن معادن فلزی به صورت کنسرسیوم این معادن را فعال کنند و این مورد یکی از اولویتهای نقشه راه معدن است.

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا در استان تهران پروانه های بهره برداری معادن به صورت 5 ساله صادر می شود گفت: در این زمینه رعایت شاخص های زیست محیطی و سلامت مردم اهمیت دارد و از آنجا که تهران به زیستگاه حساس تبدیل شده جلوی کار معادن آلوده کننده رامی گیریم.

سرقینی همچنین میزان مصرف داخلی سیمان را 40 میلیون تن عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک مصرف سیمان 1.5 برابر فعلی یعنی 60 میلیون تن می رسد و این در حالی است که سال گذشته 13.5 میلیون تن سیمان صادر شد اما میتوانیم به دوران اوج صادرات در سال 94 با 19 میلیون تن برسیم.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ما تعرفه سنگینی بر واردات سیمان بسته اند گفت: توسعه در این صنعت باید در کیفیت، تنوع کاربری های جدید مثل جاده های بتنی باشد.

سرقینی در ادامه اصلاح قیمت زغال سنگ را اولین قدم در این صنعت دانست و گفت: برای تولید حداقل 3 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ برنامه داریم و اکنون 26.5 درصد قیمت شمش فولاد بابت هر تن کنسانتره تحویلی به ذوب آهن قیمت این محصول تعیین شده است.

وی ارزش جهانی تولید معدن و محصولات معدنی را طی سال گذشته بین 20 تا 22 میلیارد دلار برشمرد و گفت: به این میزان سال گذشته تولید و صادرات صورت گرفته است.

در ادامه کشاورز مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت ،معدن و تجارت اعلام کرد: در بخش معدن به جز یکسال که رشد منفی داشته ایم همیشه رشدها مثبت بوده است و علیرغم رکود بخش مسکن سرجمع رشد معدن به جز سال 94 مثبت بوده است.

وی گفت: در سال گذشته 460 میلیون تن تولید مواد معدنی کمتراز ده درصد با برنامه فاصله داشت و امسال نیز می توانیم حداقل به 500 میلون تن از 550 میلون تن برنامه تولید دست یابیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد