معدن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن علاوه بر تشریح فعالیت های سازمان در سال گذشته و برنامه ها در سال جاری؛

صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی ۳ محور اصلی سازمان نظام مهندسی معدن است

صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی ۳ محور اصلی سازمان نظام مهندسی معدن است
پایگاه خبری معدن نیوز - نشست خبری داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست خبری اسماعیلی صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی را ۳ محور اصلی این سازمان برشمرد.
  بزرگنمايي:

اسماعیلی در گفت‌وگو با معدن نیوز درخصوص آخرین وضعیت معادن کشور در زمینه ایمنی گفت: اعتقاد ما بر این است که در کنار تلاش برای صیانت از مواد معدنی به حفظ ایمنی کارگران و مهندسین معدن بپردازیم و این از اولویت‌های نخست این سازمان است. در این راستا دو برنامه در حال انجام است که در یکی از این برنامه‌ها قراردادی با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده است که بر اساس آن بازرسی‌های پیوسته‌ای از معادن خصوصا معادنی که بیشتر در معرض خطر هستند به طور مثال معادن زغال سنگ انجام گیرد که از چندی پیش آغاز شده است و جلساتی مشترک با وزارت کار، وزارت صمت و نظام مهندسی معدن برگزار می‌شود که بحث ایمنی کارگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: بند 58 نقشه راه معدن و صنایع معدنی نیز بر موضوع استاندارسازی معادن تاکید دارد. در این بند آمده است که تدوین و به‌روز رسانی استانداردهای تولید محصولات معدن و صنایع معدنی با هدف ارتقا کیفیت محصول و افزایش رقابت‌پذیری و حفظ محیط زیست با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست باید انجام شود که معاونت معدنی مسئولیت پیگیری آن را دارد و سازمان ملی استاندارد، ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی‌، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بخش خصوصی و نظام مهندسی معدن باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نخستین نشست خبرى خود بیان کرد: در دوره جدید شوراى مرکزى که سال گذشته انتخابات آن در تیرماه برگزار شد ١١ نفر انتخاب شدند و در ١٩ مهر حکم ریاست سازمان و شورا توسط ریاست جمهورى صادر شد.

وی در ادامه گفت: نخستین اقدام شوراى مرکزى آن بود که سازمان باید یک برنامه ٦ ساله را براى خود تدوین و به اجرا بگذارد. یک شرکت از بین شرکت‌ها براى تدوین این استراتژى انتخاب شد و این برنامه در هیئت عمومى ارائه مى‌شود تا در شورا نیز مصوب گردد.

اسماعیلی 3 محور اصلی این سازمان را صیانت از معادن و مواد معدنی، هوشمندسازی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی دانست.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره محور نخست این سازمان توضیح داد: به دنبال آن هستیم تا مواد معدنى به شکل بهینه محفوظ بماند که این مهم از طریق مسئولین فنی محقق خواهد شد. اصلاح یا تدوین نظام نامه‌ها یا شیوه نامه‌ها نیز از دیگر مراحل اجرایی است.

به گفته وی در محور شفاف‌سازی که شعار دولت نیز است به منظور شفاف‌سازى همه فعالیت‌هاى بخش معدن کشور به دنبال هوشمندسازى در سازمان هستیم. در نظر داریم در سال ٩٨ صدور پروانه‌ها، ارجاع پرونده‌ها و مسئولان فنى هوشمند‌سازى شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ١٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگى در کشور سرگردان است که باید جذب بخش‌هاى تولیدى شود، افزود: سرمایه‌گذارى در بخش معدن مى‌تواند بخشى از این نقدینگى را جذب کند که در این زمینه واحدى در سازمان ایجاد شده است تا بخشى از این سرمایه جذب معدن شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه به دنبال اجرایی کردن ارتقا سطح این سازمان است، ادامه داد: براى رسیدن به جایگاه واقعى باید این جایگاه را در بین خودمان تقویت کرده و همچنین در بیرون از مجموعه باید این کار انجام شود. برای رسیدن به این مهم جلساتى را در سطح وزرا با وزیر صمت، نفت، امور خارجه، ارتباطات و... برگزار شده و تفاهم‌نامه‌هایی با ایمیدرو، شستا و صندوق حمایت از فعالیت‌هاى معدنى امضا شده است.

به گفته وی شوراى عالى معادن ماموریت بررسی حقوق دولتى را به سازمان نظام مهندسى واگذار کرده است.

اسماعیلی افزود: در بحث شوراى انتظامى نیز گام‌هایى برداشته شده و به دنبال فعال‌تر شدن این شورا در استان‌ها هستیم و اگر تخلفى رخ دهد این شورا برخورد خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره اظهار نظر سازمان بازرسى کل کشور درباره آنکه کارمندان دولت نمى‌توانند عضو هیات مدیره باشند، تصریح کرد: این موضوع را پیگیرى کردیم تا بتوانیم کارمندان دولت را در هیات مدیره استان‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ٩٧، ١٦ هزار و ١٦٤ مورد کار را ارجاع کرده‌ایم، گفت: بیشترین مورد آن مربوط به استان زنجان و کمترین آن در استان کهکیلویه و بویر احمد بوده است. بیشترین طرح‌ها در کرمان با ١٨ مورد و کمترین مربوط به گیلان صفر مورد و البرز 1 مورد بوده است. بیشترین گواهی کشف در یزد با ٧٣ مورد و کمترین در گیلان با صفر مورد بوده است. همچنین در حوزه طرح‌ها بیشترین طرح با ١٦١ مورد براى فارس و کمترین با ٥ مورد براى گیلان بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: در ارتباط با مسئولان فنى اکتشاف بیشترین مورد در کرمان با ٢٢٢ مورد و کمترین مربوط به گیلان و البرز و خوزستان بوده است. مسئولان فنى معدن 6413 مورد که بیشترین در آذربایجان و کمترین مورد آن کهکیلویه و بویر احمد بوده است. در زیمنه مسئولین ایمنی معادن بیشترین مورد خراسان رضوی با 19 مورد بوده است. همچنین تعداد ٣٣٦٥ طرح‌های بررسی شده که از این میزان ٢٧٥٠ طرح به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. در بخش مسئولان فنى کانه آرایی ٥٥ مورد انجام که بیشترین آن با ١٦ مورد براى زنجان بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: در بخش آموزش در سال گذشته ١٥٥ دوره با حضور ٤٧٣٥ نفر برگزار شد که ١٦ دوره در مازندران با حضور ٥٥٧ نفر انجام شده است. قرار است در سال ٩٨ در پى قراردادى با ایمیدرو ٦٠٠ دوره آموزشى برگزار شود.

وى درباره اجلاس سازمان نظام مهندسى معدن بیان کرد: هفدمین اجلاس سازمان نظام مهندسى معدن در روزهاى سه شنبه و چهارشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و ٤ معاون این وزارتخانه برگزار خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به روند روند اجرایی نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: با توجه به تحولات به وجود آمده در وزارت صمت، کمی روند اجرایی نقشه راه کند شد اما با توجه به اینکه دکتر رحمانی در آن زمان معاون برنامه‌ریزی بودند و در این زمینه فعالیت داشتند نقشه راه معدن را به سمت اجرایی شدن پیش برد و از انقلاب معدنی خبر دادند و در صورت اجرایی شدن این نقشه راه 80 درصد از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: نقشه راه معدن دارای 72 بند است که در 35 بند آن نظام مهندسی معدن کشور به عنوان همکار اصلی نام برده شده و پیشنهاداتی ارائه کرده است‌.

وی در خصوص طرح فعال‌سازی 500 معدن و تعامل با بخش خصوصی نیز عنوان کرد: این موضوع یکی از بندهای مهم نقشه راه معدن است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با همکاری بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی معدن این کار را انجام دهد. یکی از بندهای نقشه راه این است که ایمیدرو و ایمپاسکو از تصدیگری دست بردارد. همچنین ایمیدرو باید تمام معادن خود را به بخش خصوصی واگذار کند.

اسماعیلی همچین خبر داد که که از این پس طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری توسط سازمان نظام مهندسی معدن انجام شود‌.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد