فولاد و آهن

ممانعت از خروج ارز با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان

ممانعت از خروج ارز با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان
پایگاه خبری معدن نیوز - قرارداد تولید ۱۵ هزار تن ریل با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امسال به صورت تحویل در مقصد منعقد شده و فرصت شش ماهه ای نیز برای تحویل آن تعیین شده است.
  بزرگنمايي:

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست خبری که در نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته برگزار شد،با اعلام این مطلب از آمادگی ذوب آهن برای تحویل ریل در راستای قراردادی که با وزارت راه داشت خبر داد و گفت: در حال حاضر 2 هزار تن ریل UIC60 تولید شده و در حضور بازرسان شرکت زیر ساخت آماده تایید نهایی و همچنین در ادامه دریافت پیش پرداخت اولیه طبق قرارداد هستیم.

منصور یزدی زاده افزود: این محصول پیشتر وارد می شد و امروز در داخل در انواع مختلف متناسب با نیاز کشور تولید می شود. ذوب آهن در حال حاضر توانایی تامین ریل های مورد نیاز راه آهن مترو در اغلب نقاط کشور را دارد و با توجه به رشد قیمت ارز نرخ ریل های وراداتی با کیفیت مشابه حدود دو برابر محصول ذوب آهن قیمت دارد.

وی در خصوص دلایل تاخیر در انعقاد قرارداد از سوی وزارت راه برای تامین ریل از ذوب آهن گفت: بخشی از تاخیر به ما و بخشی دیگر به طرف مقابل برمی گردد چرا که خریدار ریل ،دولت بوده و خرید ریل باید طی تشریفات اداری از طریق مناقصه انجام شودو قراردادی که به تازگی منعقد شده روالی حدود 4 ماهه را طی کرده تا به نتیجه منجر شده گرچه به نظر می رسد به نتیجه رسیده و برای انعقاد قرارداد بعدی نیز در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان این‌که ریل‌های U33 طبق استاندارد EN13-674 تولید شده گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد 40 هزار تنی در این باره با ما منعقد کرد که 8000 تن تولید کرده و 5000 تن هم تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار بود قیمت‌ها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد. ما درخواست تغییرات قیمتی از راه‌آهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راه‌آهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان 40 هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم یا قرارداد را به ریل‌های UIC60 تغییر می‌دهیم.

یزدی‌زاده در خصوص چگونگی تعیین قیمت قرارداد 15 هزار تن ریل با شرکت‌ ساخت قرارداد گفت: قیمت در این باره مرتبط با فهرست ‌بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو 6900 تومان است، درحالی‌که امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود 12 هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی 5500 تومان و ورق 7000 تومان است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین تاکید کرد: به دنبال تولید انبوه ریل هستیم و در حال حاضر ریل اس 49 به مترو اصفهان تحویل داده و امیدواریم بتوانیم با سایر متروهای کشور نیز همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید ریل در ذوب آهن به سود آوری رسیده یا خیر و آیا در بازار های بین المللی نیز تقاضا برای ریل ایران وجود دارد گفت: در صورت تولید ریل در حدود 50 هزار تن تولید در این مجموعه سودآور است و با توجه به قراردادی که منعقد شده و تقاضا هایی که داریم به نظر میرسد به رقم100 هزارتن که هدف ماست برسیم ضمنا در بازار های منطقه نیز تقاضا داریم و بازاریابی نیز در سطح منطقه انجام شده است.

یزدی زاده با تاکید بر اینکه 400 هزار تن ظرفیت تولید ریل وجود دارد، گفت: با توجه به نیاز کشور و منطقه، امکان تولید 200 هزار تن ریل در کشور وجود دارد که البته در حال حاضر نیاز کشور 100 هزار تن است.

همچنین روزگذشته وزیر راه و شهرسازی دردیدار از غرفه ذوب آهن اصفهان در نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت: صنعت ذوب قدمتی پنجاه ساله دارد که به راحتی می تواند در بازار بین المللی رقابت کند و خوشحالیم که ذوب آهن وارد این فعالیت شده و فقط باید سرعت کار را افزایش دهد، البته موضوع این است که بخش از فرآیند در بوروکراسی گیر می کند، از طرف دیگر ما شرکت بازرسی برای ارزیابی استاندارد نداشتیم و همین موضوع در تولید تاثیر گذار بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد