معدن

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "ایمنی و بهداشت در معدن و معدن ‌ کاری"

معرفی کتاب "ایمنی و بهداشت در معدن و معدن ‌ کاری"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش پنجم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "ایمنی و بهداشت در معدن و معدن کاری" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وجود انواع گازهای کشنده در زیر زمین، نبود روشنایی کافی و نبود جریان هوای مناسب سبب شده است معادن، از گذشته‌های دور، همواره به عنوان مشکل‌ترین و آلوده‌ترین محیط‌های کاری به حساب بیاید و حوادث ناگواری را به وجود آورد. از طرفی در بین محیط‌های شغلی مختلف، معادن از ا ین جهت که مواد اولیه سایر صنایع را تامین می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند به همین خاطر توجه به اصول ایمنی و بهداشت شغلی در آن ‌ ها هم از جهت حفظ سلامت انسان و هم از جهت جنبه‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

کتاب «ایمنی و بهداشت در معدن و معدن ‌ کاری» در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن است که مهدی جهانگیری و جواد طایفه رحیمیان مولفین این کتاب هستند و توسط نشر فدک ایساتیس منتشر شده است.

با توجه به کمبود منابع فارسی جامع در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در معادن، این کتاب در سال 1395 به چاپ رسید و به منظور آشنایی دانشجویان و علاقه ‌ مندان حوزه ایمنی و بهداشت در این خصوص در سه بخش نگارش شده است.

بخش اول کتاب با عنوان روش‌ها و مراحل استخراج مواد معدنی، از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول کلیاتی از انواع معادن و روش‌های استخراج مواد معدنی مطرح شده است. در فصل دوم مراحل اصلی استخراج مواد معدنی شامل حفر تونل، حفر چاه، حفر چال، نگهدار ی در معدن، آتشباری و حمل ‌ و ‌ نقل بیان شده است.

بخش دوم کتاب با عنوان انواع ماشین‌آلات معدنی و اصول ایمنی آن ‌ ها، از سه فصل (فصل 3 تا 5) تشکیل شده است. فصل سوم به ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری مهم در معادن و اصول ایمنی کار با آن ‌ ها اشاره می‌کند. در فصل چهارم کلیاتی در مورد ماشین‌آلات و تجهیزات خرج ‌ گذار و ماشین‌آلات و تجهیزات نگهدار ی در معدن بیان شده است و در فصل پنجم انواع ماشین‌آلات و تجهیزات بارگیری و حمل ‌و ‌نقل در معادن و اصول ایمنی کار با آن ها مورد بحث قرار گرفته است.

بخش سوم کتاب از دو فصل (فصل ششم و هفتم) با عنوان مخاطرات ایمنی و بهداشتی در معادن و روش‌های کنترل آن ‌ ها تشکیل شده است. در فصل ششم کتاب، مخاطرات ایمنی در معادن (شامل حریق، انفجار، ریزش و ...) و روش‌های پیشگیری و کاهش آن ‌ها مطرح شده است. در فصل هفتم کتاب، مخاطرات بهداشت شغلی در معادن (شامل عوامل شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، ارگونومیکی، عوامل روانی و استرس و تسهیلات بهداشتی ) و روش‌های پیشگیری و کاهش آن ها مورد بحث قرار گرفته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد