اخبار استان ها

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدن خبر داد؛

صدور ۳ پروانه اکتشاف مس و طلا در سیستان و بلوچستان و انجام ۵ هزار متر حفاری/ اجرای ۱۹۶ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بزودی

صدور ۳ پروانه اکتشاف مس و طلا در سیستان و بلوچستان و انجام ۵ هزار متر حفاری/ اجرای ۱۹۶ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بزودی
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: با توجه به ظرفیت های زیاد معدنی سیستان و بلوچستان یکی از اولویت‌های مهم دولت به ویژه وزارت صمت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، شناسایی و بهره برداری از معادن این منطقه است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علیرضا شهیدی در حاشیه نشست بررسی فعالیت ها، عملکرد و برنامه های پیشنهادی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سیستان و بلوچستان بیان کرد: این سازمان از دیر باز بحث تولید اطلاعات پایه و نقشه های زمین شناسی را در سیستان و بلوچستان دنبال کرده و این رویه همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: تولید ثروت، توسعه پایدار، امنیت و اشتغال و توزیع عادلانه ثروت در مناطق محروم با توجه به قرارگیری قالب معادن در این حوزه ها از جمله مزایای کارهای انجام شده در حوزه معدن است.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران بیان کرد: سیستان و بلوچستان در حوزه معدن به ویژه طلا و مس دارای ظرفیت‌های زیادی است و به زودی خبرهای خوشی در این زمینه به مردم این استان اطلاع رسانی خواهد شد.
شهیدی اکتشاف خوب را منوط به زیر ساخت مناسب، تولید اطلاعات پایه و ارزشمند دانست که در این زمینه سازمان زمین شناسی کارهای بسیار خوبی انجام داده و در دست اقدام دارد.
وی گفت: تاکنون در این باره بیش از 5 هزار متر حفاری انجام شده و نتایج حفاری‌های مناطق نخیله و بزمان برای اکتشاف مس و طلا امیدوارکننده بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب را مهم دانست و تاکید کرد: چابهار به عنوان فرصت مناسب در بخش ژئو پارک و ژئو توریسم که یکی از منابع مهم اقتصادی است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
شهیدی تهیه نقشه یک پارچه با مقیاس 250 هزارم در سیستان و بلوچستان، توجه به تغییرات اقلیمی و مطالعه دریاچه هامون، توجه به زمین شناسی کشاورزی و طرح هایی با آبیاری کم، گرد و غبار و پروژه های مطالعاتی مربوط به این حوزه و ژئو فیزیک هوایی را از جمله کارهای انجام شده سازمان زمین شناسی در این استان ذکر کرد.
وی در حوزه ژئو فیزیک هوایی ادامه داد: به زودی موضوع ژئوفیزیک هوایی در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان با گستره 41 هزار کیلومتر مربع که معادل 196 هزار کیلومتر خطی است با هدف اکتشاف ذخایر پنهان اجرایی می‌شود.
شهیدی با اشاره به این که قابلیت‌های سیستان و بلوچستان در بخش مواد معدنی سبب توجه ویژه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به این استان شده است، افزود: به زودی کار تصویربرداری ژئوفیزیک هوایی برای جمع‌آوری اطلاعات پایه و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در شمال سیستان و بلوچستان آغاز می شود.
وی با اشاره به صدور سه پروانه اکتشاف در سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار متر حفاری انجام شده و به نمونه ها و نتایج خوبی دست یافته ایم.
شهیدی در باره معدن طلا بیان کرد: محدوده های نخیله و بزمان در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله مناطق مهم فعالیت این سازمان است که به ذخیره مناسبی نیز در این حوزه ها رسیده ایم.
سیستان و بلوچستان می تواند قطب معدن منطقه شود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان با توجه به ظرفیت های فراوان پیدا و پنهان در حوزه معدن و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد، ظرفیت‌های بندری و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان می تواند به قطب معدن منطقه تبدیل شود.
نادر میرشکار ادامه داد: در بخش بازرگانی با وجود ظرفیت‌های زیاد سیستان و بلوچستان همچنان درگیر مبادلات غیر رسمی هستیم و به جایگاه اصلی این بخش که به عنوان پلی میان این استان و سایر کشورهاست نرسیده ایم.
وی با بیان اینکه هم اینک هزار و 250 کارگاه در سیستان و بلوچستان دارای پروانه بهره بردای هستند گفت: 15 واحد دارای 100 نفر و 45 واحد بین 50 تا 100 نفر نیرو دارند و بقیه کارگاه های کوچکی هستند که به دلیل نبود شرایط رقابت با حداقل توان کار می کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه 51 درصد مردم سیستان و بلوچستان در حوزه روستایی سکونت دارند و بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی های پی در پی جوابگو نیست معدن می تواند اشتغال و در آمد پایدار و مهم برای افراد ساکن در این مناطق باشد


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد