سنگ آهن و ذغال سنگ

رئیس انجمن زغال سنگ در مجمع عمومی سالیانه این تشکل؛

انجمن زغال ‌ سنگ از بطن کمیته زغال خانه معدن ایران شکل گرفت/ درخواست تشکیل کمیته پشتیبانی زغال ‌ سنگ در وزارت صمت

انجمن زغال ‌ سنگ از بطن کمیته زغال خانه معدن ایران شکل گرفت/ درخواست تشکیل کمیته پشتیبانی زغال ‌ سنگ در وزارت صمت
پایگاه خبری معدن نیوز - مجمع انجمن زغال ‌ سنگ ایران با حضور جعفر سرقینی؛ معاونت معدنی وزارت صمت، داریوش اسماعیلی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و محمدرضا بهرامن؛ رئیس خانه معدن و سایر اعضای انجمن زغال ‌سنگ در هتل هویزه برگزار شد. در این مجمع محمد مجتهدزاده؛ رئیس انجمن زغال ‌ سنگ از معاونت معدنی وزارت صمت درخواست تشکیل کمیته پشتیبانی زغال ‌سنگ در وزارتخانه به منظور پیگیری مشکلات این بخش را داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمد مجتهدزاده ؛ رئیس انجمن زغال ‌ سنگ ایران در مجمع انجمن زغال سنگ به ارائه گزارش انجمن زغال سنگ ایران پرداخت.

وی بیان کرد: حدود 10 سال گذشته عمده معادن بزرگ و متوسط کشور توسط دولت اداره می ‌ شد اما به تدریج این معادن به بخش خصوصی و یا بخش ‌ های غیردولتی واگذار گردید. در این دوره عدم وجود یک تشکل رسمی و فراگیر از تولید کنندگان حوزه زغال ‌ سنگ عملا برنامه ‌ ریزی و دفاع از منافع فعالین این حوزه را با مشکلات زیادی مواجه نمود که با تشکیل انجمن زغال ‌ سنگ عملا یکی از کمبودهای این حوزه مرتفع گردید در حقیقت انجمن زغال ‌ سنگ از بطن کمیته زغال خانه معدن ایران شکل گرفت.

مجتهدزاده افزود: نقش خانه معدن ایران در تشکیل و حیات انجمن زغال ‌ سنگ ایران انکارناپذیر است و این انجمن از ظرفیت‌های خانه معدن ایران برای ارتقای وضعیت انجمن زغال‌سنگ استفاده خواهد کرد.

وی گفت: انجمن زغال ‌ سنگ حدود 90 درصد تولید زغال ‌ سنگ کشور را پوشش می ‌ دهد. مهم ‌ ترین چالش زغال ‌ سنگ ایران تک مشتری بودن آن است و در حال حاضر حدود 80 درصد زغال ‌ سنگ تولیدی کشور توسط ذوب آهن اصفهان مصرف می ‌ شود و البته از سال آتی این انحصار به تدریج شکسته خواهد شد.

به گفته وی در طول 10 سال اخیر به دلیل عدم وجود یک تشکل متمرکز و قوی عملا صنعت زغال ‌ سنگ کشور دچار مشکلات عدیده برنامه ‌ ریزی، قیمت ‌ گذاری و ایمنی بود اما با تشکیل انجمن زغال ‌ سنگ ایران بخش خصوصی در قالب این تشکل به انسجام مناسبی دست یافته است. در طول کمتر از یک سال از تشکیل انجمن زغال ‌ سنگ ایران هیئت مدیره 21 جلسه رسمی تشکیل داده است.

مجتهدزاده درباره اقدامات این انجمن عنوان کرد: مکاتبه و رایزنی مستمر با مسئولین بلندپایه کشوری و انعکاس مشکلات کسب و کار معادن زغالسنگ، حضور موثر انجمن برای اولین بار جهت تبین مشکلات حوزه زغال ‌ سنگ کشور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش ‌ های مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، سازمان نظام مهندسی معدن سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته طرح جامع زغال ‌ سنگ ایمیدرو ، نمایشگاه ‌ ها و کنفرانس ‌ های معدنی و سایر جلساتی که طبق قانون تشکل ‌ ها از انجمن زغال ‌ سنگ کشور دعوت به عمل آمده است.

رئیس انجمن زغال ‌ سنگ یکی از مشکلات بنیادی صنعت زغال ‌ سنگ ایران را عدم شفافیت و پیش بینی پذیری در قیمت گذار ی دانست و ادامه داد: بدین منظور مذاکره 3 جانبه فی مابین دولت، ذوب آهن و انجمن زغال ‌ سنگ جهت تعیین بلندمدت نرخ زغال ‌ سنگ از ابتدای سال آغاز شد که پس از مذاکرات طولانی قیمت زغال ‌ سنگ برمبنای 26.5 درصد قیمت شمش فولاد تعیین و به تائید رسیده و از تاریخ 1 آذر 97 اجرا یی شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات این انجمن را مذاکره با دولت جهت احداث و تجهیز پایگاه ‌ های امداد و نجات معادن زغال ‌ سنگ در مناطق 4 گانه زغال ‌ خیز کشور در مناطق طبس - کرمان - البرز مرکزی و البرز شرقی جهت بالا بردن ضر پیب ایمنی معادن زغال ‌ سنگ و امداد و نجات سریع در زمان حوادث دانست و گفت: کل اعتبار مورد نیاز این پایگاه ‌ ها را دولت تقبل نموده و از محل حقوق دولتی تامین اعتبار شده و مراحل اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنعت زغال ‌ سنگ عدم سرمایه گذاری مناسب توسط بخش خصوصی در این حوزه است، بیان کرد: تولید حداقل 8 میلیون تن زغال ‌سنگ برای سال جدید از اهداف مورد نظر ما است و این در حالی است که تولید کنونی ما 3 میلیون تن است و برای رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه ‌گذاری خواهیم بود.

رئیس انجمن زغال ‌ سنگ یکی از مشکلات عمده معادن را کمبود چوب و قیمت بالای آن است دانست و اضافه کرد: در یک سال اخیر قیمت چوب رشد 300 درصدی داشته و با این روند معادن عملا از نظر قیمت تمام شده با مشکل مواجه خواهند شد. برای حل مشکل چوب نیازمند واردات از کشورهای همسایه هستیم و در این زمینه از وزارت صمت تقاضا داریم که روند واردات را برای این بخش تسهیل نماید.

وی افزود: همچنین برای رفع مشکل چوب جایگزین جک ‌ های هیدرولیکی به جای چوب جهت نگهداری کارگاه ‌ های استخراج که مصرف چوب را در معادن به شدت کاهش داده، ضریب ایمنی را بالا خواهد برد و در بلندمدت قیمت تمام شده را کاهش خواهد داد در اولویت مطالعاتی انجمن است که پس از پایان بررسی ‌ های فنی این در کمیته پشتیبانی زغال ‌ سنگ مطرح تا در خصوص کمک ‌ های وزارتخانه در اجرای این طرح تصمیم ‌ گیری شود.

مجتهدزاده از معاونت معدنی وزارت صمت درخواست تشکیل کمیته پشتیبانی زغال ‌ سنگ در وزارتخانه به منظور پیگیری مشکلات این بخش را داد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد