معدن

معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

تلاش دولت برای کسب ۱۰ میلیارد دلار درآمد تا پایان امسال از بخش معدن

تلاش دولت برای کسب ۱۰ میلیارد دلار درآمد تا پایان امسال از بخش معدن
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع معدنی بیش از ۲ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌کنند که سهم ۲۰ درصدی درآمد‌های ملی را از آن خود می‌کنند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معدن به عنوان یکی از بخش‌های تاثیرگذار در اقتصاد کشور به حساب می آید که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این حوزه سهم قابل توجهی در اشتغال، افزایش سرمایه، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص ملی دارد.

اشتغال‌زایی در این حوزه به این صورت است که به طور متوسط در حدود 50 نفر در معادن کوچک و 150 نفر در میادین متوسط مشغول به کار هستند.

علاوه بر این حوزه معدن بر روی عملکرد صنایع و رونق کاری آنها تاثیرگذار است و ایجاد ارزش افزوده را به دنبال دارد، به گونه ای که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به مواد معدنی وابسته اند و صنایع معدنی به عنوان اولین بخش در زنجیره تامین سایر صنایع است.

به رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور میزان بهره برداری از این منابع محدود است و درصورتی که امکان توسعه اکتشاف بیشتر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری شده با ارزش افزوده بالا می‌شود که این بخش می‌تواند سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی کشور داشته و صادرات غیر نفتی قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و از این طریق بخشی از منابع ارزی کشور تامین می‌شود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در حدود ٦ هزار و ٥٠٠ معدن در کشور در حال بهره‌برداری هستند که در کنار آن در حدود ٢٠٠ کارگاه دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن فعالیت می‌کنند.

خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان ایمیدرو در خصوص نقش معدن در شرایط حال حاضر اقتصادی گفت: صنایع معدنی بیش از 2 میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌کنند که سهم 20 درصدی درآمد‌های ملی را از آن خود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه در حال افزایش ظرفیت در حوزه معدن هستیم، گفت: در تلاشیم تا پایان سال جاری بیش از 10 میلیارد دلار درآمد از این حوزه کسب کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد