معدن

فرست کوانتوم نخستین محموله کنسانتره مس را از معدن کوبره پاناما صادر کرد

فرست کوانتوم نخستین محموله کنسانتره مس را از معدن کوبره پاناما صادر کرد
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت معدنکاری کانادایی فرست کوانتوم مینرالز نخستین محموله کنسانتره را از مجتمع وسیع معدنکاری و فرآوری خود در پاناما، بزرگترین عملیات مسی که طی دو سه سال آینده در بازار حضور خود را به رخ خواهد کشید و بزرگترین سرمایه گذاری تکی متعلق به بخش خصوصی در تاریخ این کشور، صادر کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اهمیت اصلی کوبره پاناما، واقع در حدود 120 کیلومتری غرب پاناما سیتی و 20 کیلومتری خط ساحلی آتلانتیک، شروع عملیات آن در زمانی ست که بازار به خاطر وقفه های اخیراً رخ داده در زمینه عرضه، از جمله توقف نیمی از تولید معدن چوکوئیکاماتای شیلی به خاطر مشکلات کارگری، نیاز به حجمهای بالایی از کنسانتره مس دارد. این پروژه در مسیری قرار دارد که در سال 2019 بین 140 هزار تا 175 هزار تن تولید داشته باشد.

حدود 80 درصد از این رقم در نیمه دوم سال تولید خواهد شد چون کارخانه تا پایان سال جاری به ظرفیت سالیانه 72 میلیون تنی اش ارتقاء خواهد یافت.

پس از آن، این شرکت مستقر در تورنتو انتظار دارد تولید مس خود را از 85 میلیون تن در سال به 100 میلیون تن در سال از 2023 به بعد افزایش دهد. این توسعه ظرفیت کلی شامل توسعه زودتر از موعد گود مجاور کولینا، راه اندازی آسیاب نهم، افزوده شدن ناوگانی از تجهیزات معدنکاری توسعه یافته، نوارهای نقاله اضافی، یک سنگ شکن در محل معدن و دیگر زیرساختهای لازم برای دسترسی به گود مجاور می شود.

در 2017، فرست کوانتوم نزدیک به 1 بیلیون دلار برای پیشبرد ساخت معدن در کوبره پاناما هزینه کرد، و سرمایه گذاری 830 میلیون دلاری دیگری هم در 2018 در آن به انجام رساند. امسال، این شرکت قصد دارد حدود 110 میلیون دلار برای حفظ روند پیشبرد این پروژه تا زمانی که به ظرفیت کامل بیش از 375 هزار تنی مس در سال برسد اختصاص دهد.

کوبره پاناما نخستین سنگ معدن خود را در اوایل فوریه فراری کرد، که پنجاه سال پس از اکتشاف اولیه این معدن، اما تنها شش سال پس از آن بود که فرست کوانتوم کنترل آن را از طریق خرید شرکت کانادایی رقیبش، اینمت ماینینگ، به دست آورده بود.

زمانی که احتمالاً در 2021 این معدن به تولید کامل برسد، کل تولید مس فرست کوانتوم از 900 هزار تن در سال خواهد گذشت، که بدین ترتیب در میان شش تولید کننده بزرگ مس جهان قرار خواهد گرفت. پاناما نیز از عملیاتهای این معدن روباز که انتظار می رود در طول عمر 34 ساله اش حدود 2 بیلیون دلار ارز صادراتی در سال وارد این کشور کند بهره مند خواهد شد.

این رقم، طبق داده های کریستی، معادل حدوداً 4 درصد از تولید ناخالص داخلی جاری این کشور واقع در آمریکای مرکزی می باشد. فرست کوانتوم، که معادن عملیاتی ای را در استرالیا، زامبیا، موریتانی، ترکیه، اسپانیا و فنلاند در اختیار دارد، همچنین در حال توسعه دو پروژه دیگر در آمریکای لاتین به نامهای هاکوئیرا در پرو و تاکا تاکا در آرژانتین است، اما این شرکت معدنکاری هنوز تصمیم نگرفته کدامیک از این دو را نخست توسعه دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد