آلومینیوم و مس

وضعیت مطلوب مس در بازار ایران و جهان

وضعیت مطلوب مس در بازار ایران و جهان
پایگاه خبری معدن نیوز - سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس تهران ۲ روز است که به سقف ۵ درصد رشد روزانه برخورد می کند و سرمایه گذاران این شرکت، روزهای خوبی رل پشت سر می گذارند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کامودیتی، روند صادرات و تولید این شرکت بصورت پیوسته طی سه ماه ابتدای امسال ادامه داشته و می تواند یک سال مالی مطلوب دیگر را برای ذینفعان این شرکت به ارمغان آورد.

همزمان، در دنیا قیمت مس صعودی است و از مرز 6000 دلار عبور کرده و به 6044 دلار رسیده است.

از نظر تکنیکال، قیمت مس با فاصله همچنان بالاتر از میانگین متحرک 20 روزه قرار داشته و به سمت قیمت هدف 6168 دلار (میانگین متحرک 200 روزه) در حال حرکت است.

عوامل تحرک قیمت جهانی مس در بازارهای جهانی، بهبود قابل ملاحظه در وضعیت قراردادهای بلند مدت بورس فلزات لندن LME لندن به سمت خرید و ادامه اعتصاب در معدن چوکوییکاماتا در شیلی است که عامل تشدید عرضه کنسانتره مس در دنیا و صعود قیمت کنسانتره (به مس کاتد) به اوج قیمت 6 سال گذشته شده است (شاخص TC).

همچنین چین سقف واردات قراضه مس در سه ماهه سوم 2019 را حداکثر 240.4 هزار تن تعیین نمود و این بدان معنی است که مابقی تقاضا بایستی بصورت مس کاتد (یا آند) و کنسانتره تامین شود که محرک قیمت ها بوده است.

از سوی دیگر گزارش گروه مطالعات مس ICSG در سه ماه ابتدای امسال نشان می دهد که تولید مس کاتد در سال 2019 با افت 1.1 درصدی مواجه شده و تقاضا 0.8 درصد بالاتر رفته است. طبق این گزارش، بازار مس در سال جاری کسری 189 هزار تنی دارد که بایستی از طریق کاهش موجودی انبارها تامین شود.

تضعیف ارزش دلار آمریکا ناشی از انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده، چشم انداز کامودیتی ها شامل مس را روشن تر کرده است و همزمان یورو به اوج 3 ماهه و طلا به قله 6 ساله هدایت شده که نشانه پایداری تضعیف دلار است.

شاید مهمترین عامل تحریم قیمت تر بازارهای جهانی، مذاکرات رئیس جمهور چین و آمریکا در پایان هفته جاری در اجلاس G20 باشد که می تواند شرایط را برای شروع مجدد مذاکرات تجاری فراهم سازد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد