اقتصاد و صنعت

اینستکس راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران است

اینستکس راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران است
پایگاه خبری معدن نیوز- تمام ۲۸کشور عضو اتحادیه اروپا مجاز هستند از محل پول فروش نفت ایران به این کشورها که در این کانال مالی ذخیره می‌شود کالا در اختیار کشورمان قرار دهند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،هادی حق‌شناس درباره نحوه عملکرد اینستکس گفت: مهمترین نکته راه‌اندازی این کانال مالی بحث تضمین خرید نفت ایران است.

وی افزود: بخشی از پالایشگاه‌های اروپا با نفت سبک ایران کار می‌کنند که این نفت با این مشخصات در بازار وجود ندارد. بنابراین باید راهکاری برای خرید نفت ایران پیدا می‌کردند که اینستکس خرید نفت از ایران را تضمین می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی اینستکس تحریم‌های نفتی ایران عملا رفع خواهد شد، گفت: اینستکس راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران است. آمریکا شرکت‌های خصوصی را تحت تحریم نفتی قرار داده است اما در اینستکس ساز و کاری طراحی شده است که دولت، نفت ایران را می‌خرد و پول آن را در صندوقی ذخیره می‌کند که می‌تواند به ازای آن هر کالایی را در اختیار ایران قرار دهد.

حق‌شناس ادامه داد: تمام 28کشور عضو اتحادیه اروپا مجاز هستند از محل پول فروش نفت ایران به این کشورها که در این کانال مالی ذخیره می‌شود کالا در اختیار کشورمان قرار دهند.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای به این موضوع انتقاد دارند که این همان نفت در برابر غذا است، گفت: ایران هر کالایی را می‌تواند در ازای فروش نفت به اتحادیه اروپا درخواست کند و مواد غذایی و دارو در اولویت کشورمان است. از سوی دیگر ایران می‌تواند این پول را در این کانال و صندوق ذخیره کند و در زمان دیگری از آن برای اقدامات دیگر برداشت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که ضمانت بلوکه نشدن این پول‌ها با تغییر شرایط چیست، گفت: بخشی از منابع مالی ایران در سایر کشورها ذخیره شده است و تهدیدی برای بلوکه شدن آن وجود ندارد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه ارزش سیاسی راه‌اندازی این کانال مالی بسیار مهم است، گفت: راه‌اندازی اینستکس یک پیام روشن برای آمریکا دارد و آن این است که اروپا از تحریم‌های وضع‌ شده علیه ایران پیروی نمی‌کند و این می‌تواند باعث شود بقیه کشورها هم، راهی برای دور زدن تحریم‌ها و داشتن مراودات اقتصادی با ایران را به اجرا برسانند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 28 کشور اروپایی عملا اعلام کردند که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را نادیده می‌گیرند و این علاوه بر منافع اقتصادی برای دو طرف حاوی یک پیام بسیار مهم برای آمریکا است.

حق‌شناس با بیان اینکه قرار نیست در این کانال مالی، پولی جابه‌جا شود اظهار داشت: برای مثال در حال حاضر بریتانیا اعلام آمادگی کرده است که غرامت بانک ملت را بپردازد. این کانال مالی می‌تواند باعث شود بانک ملت از این فرصت استفاده کند و برای مشتریان ارزی خود در بریتانیا LC گشایش دهد. بنابراین اینستکس دست ایران را برای بسیاری از اقدامات باز می‌کند و تنها یک اقدام سیاسی نیست.

این کارشناس اقتصادی درباره پیوستن سایر کشورها مانند چین و روسیه به اینستکس گفت: این یک کانال مالی مختص روابط اقتصادی ایران و اروپا است. در حال حاضر هم چین و هم اروپا در حال انجام مراودات اقتصادی با ایران هستند و نیازی نیست از این کانال استفاده کنند.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که چرا راه‌اندازی اینستکس گام کافی برای برقراری روابط اقتصادی بین ایران و اروپا محسوب نمی‌شود، گفت: به این علت که اروپایی‌ها بیش از اندازه برای راه‌اندازی این کانال مالی زمان صرف کردند و تعلل زیادی داشتند. باید هر چه سریع‌تر در کنار راه‌اندازی اینستکس اقدامات تکمیلی را هم انجام دهند.

وی با اشاره به الزام تصویب مقررات FATF اظهار داشت: FATF یک مقررات مالی بین‌المللی است که می‌تواند در مراودات اقتصادی ما بسیار تاثیرگذار باشد. اگر به FATF نپیوندیم حتی برای مراودات اقتصادی با عراق و ترکیه هم دچار مشکل می‌شویم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد