آلومینیوم و مس

فروش شرکت ملی مس معادل ۴۶ درصد کل فروش شرکت در سال ۹۷ بود/ احتمال تحقق سود ۲۷ تومانی فملی در بهار ۹۸/ امکان سود ۱۳۰ تومانی ملی مس تا پایان سال

فروش شرکت ملی مس معادل ۴۶ درصد کل فروش شرکت در سال ۹۷ بود/ احتمال تحقق سود ۲۷ تومانی فملی در بهار ۹۸/ امکان سود ۱۳۰ تومانی ملی مس تا پایان سال
پایگاه خبری معدن نیوز - شرکت ملی مس ایران در بهار در حالی فروش حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند که کل فروش سال ۹۷ این شرکت کمتر از ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود. سود خالص ۹۷ «فملی» با مبلغ فروش مزبور بر اساس عملکرد حسابرسی‌نشده حدود ۵۵۳۷ میلیارد تومان بوده است. این موضوع باعث شده که توجه ویژه‌ای به سهام ملی مس جلب شود. نکته جالب توجه از عملکرد بهار ملی مس اینکه فروش قابل توجه در حالی رقم خورده است که این شرکت حتی تمامی تولیدات خود در سه ماه نخست سال را به فروش نرسانده است و بر میزان موجودی انبار خود در فصل نخست سال ۹۸ افزوده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سهام شرکت ملی مس مطابق با انتظارات مسیر صعودی را در هفته‌های اخیر در پیش گرفت. «فملی» از گزارش پیشین تاکنون رشد 16 درصدی را تجربه کرده است. در شرایط کنونی بار دیگر و پس از قطعی شدن فروش بهار بررسی این شرکت جالب توجه به نظر می‌رسد.

ملی مس در بهار فروش 4770 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است که معادل 46 درصد کل فروش شرکت در سال گذشته است. میانگین نرخ فروش کاتد در بهار حدود 68 میلیون تومان به ازای هر تن بوده است. نکته جالب توجه نرخ فروش کاتد در خردادماه است. «فملی» هر تن کاتد را در خرداد بیش از 70 میلیون تومان به فروش رسانده است که بالاتر از انتظارات بود. باز شدن درهای صادراتی یکی از اتفاقات مثبت بود که در عملکرد بهار قابل رصد است. فروش حدود 89 هزار کنسانتره یکی از نکات مثبت است، علاوه بر این می‌توان به فروش قابل توجه کاتد نیز اشاره کرد.

گرچه فروش ملی مس چشم‌گیر بود اما همچنان می‌توان انتظار رشد مبلغ فروش این شرکت را داشت. در این خصوص باید توجه داشت که با وجود فروش حدود 4800 میلیارد تومانی بهار اما ملی مس با افزایش حدود 22 هزار تنی موجودی همراه بوده است که مقدار موجودی کاتد این شرکت را به بالای 90 هزار تن رسانده است. تحلیل‌گران اثر مثبت این موضوع را در افزایش بهار موجودی پایان دوره و کاهش بهای تمام‌شده در بهار می‌توانند لحاظ خواهند کرد. از طرفی این موجودی برگ برنده‌ای در اختیار ملی مس است که می‌تواند بار دیگر در ماه‌های آتی به درخشش این شرکت کمک کند.

همان‌طور که اشاره شد یکی از نکات قابل توجه در عملکرد خرداد «فملی» نرخ بالاتر از 70 میلیون تومانی فروش کاتد است. ملی مس در خرداد 8560 تن کاتد با نرخ 64 میلیون و 890 هزار تومان به ازای هر تن در بورس کالا به فروش رسانده است. در عملکرد روزانه گمرک نیز ملی مس بیش از 9 هزار تن کاتد به فروش رسانده است. ملی مس در خرداد 16416 تن کاتد فروش به ثبت رسانده است که اگر فرض شود که شرکت فروش بورس کالا را در خرداد به مشتریان خود تحویل داده است در نتیجه رشد نرخ فروش در عملکرد خرداد از فروش صادراتی منتج شده است نرخ تسعیر قابل توجهی از عملکرد ملی مس در خرداد حاصل می‌شود که اگر این موضوع ادامه پیدا کند اهرم قابل توجهی برای سودآوری این شرکت محسوب می‌شود.

در این خصوص باید گفت با فرض نرخ فروش مزبور برای موجودی شرکت، سود ناخالص حدود 4000 میلیارد تومانی را از فروش موجودی کاتد می‌توان انتظار داشت. در چنین شرایطی باید در انتظار عملکرد ماه‌های آتی به خصوص تیر بود تا بتوان برآورد دقیق‌تری از نرخ تسعیر ارز صادرات این شرکت به دست آورد. همچنین فروش صادراتی بهار با منابع ارزی همراه بوده که می‌تواند اثر مثبت خود را در سود حاصل از تسعیر ارز نشان دهد.

برآورد موارد بالا نشان می‌دهد احتمال تحقق سود حدود 27 تومانی در بهار ملی مس وجود دارد. احتمال رشد این سود تا 29 تومان نیز وجود دارد. در برآورد سودآوری 98 نیز امکان تحقق سود حدود 130 تومان کاملا در دسترس به نظر می‌رسد که این سود می‌تواند بسته به میزان فروش موجودی کاتد، نرخ دلار در سامانه نیما، نرخ فروش داخلی و همچنین قیمت کاتد مس در بازار جهانی متغیر باشد. برآورد اولیه احتمال تحقق سود 150 تومانی در صورتی نرخ‌های فروش خرداد تکرار شده و همچنین شرکت مشکلی در بخش فروش صادراتی نداشته باشد را نشان می‌دهد.

در پایان ماه جاری علاوه بر برگزاری مجمع این شرکت، انتظار برای عملکرد سه ماه نخست و همچنین انتشار عملکرد تیر وجود دارد. در معاملات فردا نیز نوسان مثبت قیمتی «دکتر مس» در بازار جهانی نیز به دنبال اخبار مثبت از مذاکرات تجاری آمریکا و چین مورد انتظار است. در چنین شرایطی باید در انتظار اثر سیگنال‌های مزبور بر قیمت سهام این شرکت بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد