معدن

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو تاکید کرد؛

نقش بی بدیل رایزنان اقتصادی در جنگ تجاری و اقتصادی/ ارزش طرح های مورد بهره برداری ایمیدرو تا پایان سال جاری از ۳ میلیارد دلار عبور می کند/ ایمیدرو تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹.۷ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح خواهد کرد

نقش بی بدیل رایزنان اقتصادی در جنگ تجاری و اقتصادی/ ارزش طرح های مورد بهره برداری ایمیدرو تا پایان سال جاری از ۳ میلیارد دلار عبور می کند/ ایمیدرو تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹.۷ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح خواهد کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در نشست هم اندیشی ایمیدرو با وزارت امور خارجه بر نقش کلیدی رایزنان اقتصادی در جنگ تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمند سازی ایمیدرو امروز در نشست هم اندیشی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی طی 30 سال گذشته می توان به تاکید ایشان بر مسائل اقتصادی پی برد از این رو با توجه به شرایط فعلی کشور، رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه نقش کلیدی در جنگ اقتصادی و تجاری ایفا می کنند.

وی افزود: دسترسی به آبهای آزاد، نیروی انسانی تحصیلکرده و دسترسی به بازارهای منطقه ای از جمله مزیت های رقابتی بخش معدن و صنایع معدنی ایران است که آشنایی رایزنان اقتصادی وزارت امورخارجه با این مزیت ها و توانمندی ها بسیار مهم بوده و می تواند در پیشبرد اهداف اقتصادی این حوزه موثر واقع شود.

خرمی شاد خاطر نشان کرد: ایمیدرو از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از 14.5 میلیارد دلار طرح بهره برداری کرده است و تا پایان سال جاری نیز ارزش طرح های مورد بهره برداری از 3 میلیارد دلار عبور می کند.

وی ادامه داد: طی سال های 1399 و 1400 ایمیدرو به ترتیب 3 میلیارد دلار و 6.7 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح خواهد کرد.

در این نشست محسن ملاجعفری رایزن اقتصادی سفارت ایران در ترکیه ضمن معرفی پتانسیل های حوزه معدن و صنایع معدنی این کشور گفت: نبود نیروی متخصص و تحصیلکرده در حوزه معدن و صنایع معدنی ترکیه یکی از فرصت هایی است که بخش معدن ایران می تواند از آن استفاده کند. از سوی دیگر ترکیه با بازار های بین المللی ارتباط دارد و می توانیم در زمینه فناوری از تجارب آنها بهره بگیریم.

وی به داشتن روی گشاده ترک ها در همکاری ها اشاره کرد و افزود: امکان جذب سرمایه گذار و همکاری مشترک با شرکت های ترکیه در منطقه وجود دارد.

محمد رضا شعبانی، رایزن اقتصادی ایران در حوزه آفریقا نیز خاطر نشان کرد: نگاه آفریقا به ایران در خدمات فنی و مهندسی و جذب فناوری و سرمایه است. یکی از موانع سرمایه گذاری در منابع معدنی این منطقه بی ثباتی سیاسی است در صورتی که ایران در خدمات فنی و مهندسی مزیت نسبی دارد و آماده هدایت شرکت های دانش بنیان به این سمت است.

از سوی دیگر محمد نوروزی رایزن اقتصادی وزات امورخارجه در ژاپن عنوان کرد: سعی ما بر این است که ارتباط ایران و ژاپن در حوزه آموزش و دانشگاهی حفظ شود و با توجه به پیشرفت دانش فنی ژاپن در حوزه فولاد می توانیم از این فرصت برای کسب دانش و همینطور آموزش متخصصان ایرانی در این حوزه استفاده کنیم.

وی در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در ترکمنستان اظهار کرد: ترکمنستان دارای معادن نمک است و در این خصوص تمایل به جذب سرمایه از ایران را دارند اما مسائل بین المللی جاری، سبب بروز مشکلاتی شده اند.

طی این نشست، علیرضا نوروزی رایزن اقتصادی در حوزه آسیای مرکزی و اوکراین درباره مشکلات موجود در این منطقه گفت: عدم شناخت کافی تجار ایرانی از بازار این منطقه، وجود رقبای جدی همچون چین، روسیه و ترکیه و مشکلات حمل و نقل و بوروکراسی از جمله مشکلات این بخش به شمار می آید.

به گفته وی، دسترسی آسان و به صرفه به بازار، تمایل به استفاده کالاهای ایرانی و صرفه اقتصادی صادرات از جمله مزیت های این منطقه هستند. 

رایزن اقتصادی در حوزه آسیای مرکزی و اوکراین، قرار دادن اطلاعات حوزه معدن و صنایع معدنی ایران در اختیار رایزنان اقتصادی و حضور آنها در نمایشگاه های معدن و صنایع معدنی داخل و خارج کشور را از عوامل موثر در رسیدن به اهداف اقتصادی حوزه معدن و صنایع معدنی دانست.

همچنین در این نشست محسن فیاضی رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه در اروپای شرقی به تشریح ظرفیت های اقتصادی این حوزه پرداخت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد