فولاد و آهن

ادامه یکه‌تازی «فولاد»؟

ادامه یکه‌تازی «فولاد»؟
پایگاه خبری معدن نیوز- سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان از جمله نمادهای با پشتوانه بنیادی در بورس تهران محسوب می‌شود. «فولاد» از ابتدای سال ۹۶ تاکنون رشد بیش از ۴۴۰ درصدی را تجربه کرده است و می‌توان بر پشتوانه بنیادی چنین رشدی برای سهام این شرکت تاکید کرد. ادامه یکه‌تازی «فولاد»؟ | نقاط درخشان سهام فولاد مبارکه اصفهان
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، برخی اخبار و همچنین سیگنال‌ها از بورس کالا سهام این شرکت را طی روزهای اخیر تحت تاثیر قرار داده است اما بررسی‌های «دنیای بورس» همچنان از احتمال رالی ادامه‌دار این شرکت حکایت دارد.
سهام شرکت فولاد مبارکه در پایان سال 95 ارزش بازار کمتر از 11 هزار میلیارد تومانی را دارا بود. سهام این شرکت در شرایط کنونی ارزش بازار بیش از 57 هزار میلیارد تومان دارد. سهام شرکت فولاد مبارکه طی روزهای اخیر مسیر نزولی را تجربه کرده است. برخی انتظار برای افزایش قیمت سنگ آهن و فشار هزینه‌ها بر سودآوری این شرکت را عامل فشار بر سهام عنوان می‌کنند. برخی نیز به کاهش تقاضا برای کالاهای پایه در بورس کالا به دنبال کاهش التهاب دلار در بازار آزاد اشاره می‌کنند. در نتیجه کاهش قیمت محصولات این شرکت را عامل ضعف سودآوری آتی مطرح می‌کنند.
این موارد کاملا بر سودآوری این شرکت فولادی اثرگذار است اما یکی از مشکلات اساسی بازار اثر برآوردهای کیفی بر تحلیل‌ها است. این در حالی است که برآوردهای کمی تاکنون دقیقا از حمایت بنیادی از سهام این شرکت حکایت دارد. فولاد مبارکه با عملکرد قابل توجه تولید در بهار 98 همراه بوده است. فروش حدود 9600 میلیارد تومانی در حالی رقم خورده است که این شرکت کل تولید بهار را به فروش نرسانده است و از منظر افزایش موجودی انبار نیز باید در انتظار کاهش بهای تمام‌شده فروش در بهار بود.
برآورد سودآوری فولاد مبارکه در بهار از احتمال پوشش سودآوری حدود 28 تومانی حکایت دارد. اگر سود تسعیر ارز به دنبال رشد نرخ نیمایی را در صورت‌های مالی این شرکت در نظر بگیریم این شرکت فولادی توانایی پوشش سودآوری بیش از این را دارا است. در خصوص احتمال افزایش ماده اولیه «دنیای بورس» در برآورد خود افزایش 20 درصدی نرخ مواد اولیه نسبت به معیار سال گذشته را لحاظ کرده است. بر این اساس اگر مبنای محاسبه در سال 97 نرخ گندله 21٫5 درصد شمش فولاد خوزستان بوده است فرض شده است که نرخ گندله تا حدود 26 درصد شمش فولاد خوزستان رشد کند.
فولاد مبارکه در عملکرد حسابرسی‌شده توانایی ساخت سود حدود 94 تومانی را دارا است. اگر در مجمع این شرکت تصمیم بر تقسیم حدود 40 تومانی نیز گرفته شود (حدود 43 درصد) این سهم پس از مجمع قیمت حدود 400 تومانی را دارا خواهد بود. در این میان اگر سیگنال گزارش سه‌ماهه نخست برای این سهم محقق شود احتمالا با واکنش گرم بازار همراه شود.
یکی از مواردی که می‌تواند در نقش حمایتی از سهام فولاد مبارکه عمل کند ادامه فروش جذاب این شرکت خواهد بود. این شرکت بر اساس بورس کالا نزدیک به 323 هزار ورق گرم با مبلغ فروش 1840 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. بر این اساس احتمال درخشش دوباره این شرکت در عملکرد تیرماه مطابق با ماه‌های گذشته نیز وجود دارد.
یکی از عواملی که به نظر می‌رسد بازار تا حدودی نگران ضعف آن است سودآوری سال 98 است. با وجود مشکلات موجود به نظر می‌رسد فولاد مبارکه بتواند در سال 98 نیز توانایی ساخت سود حدود 120 تومانی را در حالت بدبینانه داشته باشد. این سود می‌تواند اثرات خود را در سودآوری این شرکت فولادی منعکس کند. ریسک موجود برای این شرکت تزلزل قیمت فولاد در بازار جهانی است و همچنین رشد بیش از انتظار قیمت سنگ آهن در بازار داخل است. علاوه بر این در رکود داخلی نگرانی از کاهش حجم صادراتی نیز وجود دارد. با این حال تاکنون عامل نگران‌کننده از این موضوع مشاهده نشده است. با وجود ریسک‌های موجود به نظر می‌رسد می‌توان به سود حدود 120 تومانی «فولاد» در سال جاری امیدوار بود. در این میان باید توجه داشت که این شرکت مسیر رشدی قابل توجهی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است و اگر ریسک‌ها بر این سهم فشار وارد نکند ادامه این مسیر می‌تواند رضایت فعالان بازار برای لحاظ نسبت قیمت به درآمد بالاتر به این سهم را جلب کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد