صنایع معدنی

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران خبر داد؛

راه اندازی "سامانه ثبت نیازهای فناورانه" در مرکز تحقیقات مواد معدنی/ بستر ساخت تجهیزات و قطعات مصرفی معدن، فراهم است

راه اندازی "سامانه ثبت نیازهای فناورانه" در مرکز تحقیقات مواد معدنی/ بستر ساخت تجهیزات و قطعات مصرفی معدن، فراهم است
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به اقدامات این مرکز در توسعه ساخت داخل اشاره کرد، گفت: گفت: سامانه و ثبت نیازمندی های فناورانه و توانمندی های موجود در حوزه معدن و صنایع معدنی، راه اندازی می شود که هدف آن برطرف کردن مشکلات زنجیره تامین است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجید وفایی فرد با بیان اینکه این مرکز به عنوان بازوی تحقیقاتی ایمیدرو، می تواند نقش موثری در توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد، تصریح کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران طی 15 سال فعالیت، اقدامات مختلفی در بخش بومی سازی تکنولوژی مورد نیاز معادن و صنایع معدنی انجام داده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات، طراحی، ساخت و اجرای تیکنر خمیری (برای بازیافت آب در معادن) با همکاری دانشگاه تهران (طی سال گذشته) در این مرکز بود. رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تاکید کرد: این محصول نمونه مشابه خارجی ندارد و جایزه ویژه وزارت علوم در سال 97 به این دستاورد اختصاص یافت.

وفایی فرد با اشاره به اقدامات دیگر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در زمینه بومی سازی، گفت: طراحی و ساخت روش فرآوری به روش ثقلی، از دیگر دستاوردهای این مرکز در راستای بومی سازی است که برای معادن کوچک بسیار کاربردی است.

وی افزود: طراحی و ساخت سیستم فرآوری آنتیموان، اقدام دیگر مرکز مذکور در این زمینه است. افزون بر این ها، در زمینه مواد شیمیایی و آزمایشگاهی دستاوردهای مطلوبی داشته ایم.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اذعان کرد: این مرکز با توجه به تجمیع بخش های آزمایشگاهی، پایلوت، محیط زیست و کارگاه ساخت، می تواند بستر مناسبی برای ساخت قطعات و تجهیزات و مواد مصرفی در بخش معدن باشد.

وفایی فرد خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه ای که ایمیدرو به این مرکز محول کرده، نیازمند تقویت داده های پایه ای در زنجیره معدن و صنایع معدنی هستیم. وی خبر داد: در نظرم داریم با راه اندازی سامانه و ثبت نیازمندی های فناورانه و توانمندی های موجود در این حوزه، اطلاعات را از کل کشور گردآوری کنیم تا مشکلات زنجیره تامین به صورت قابل توجهی برطرف شود.

وی افزود: بخش نخست نیازهای فناورانه، تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی است که می توان نیازهای معدن از کل زنجیره را مشخص کرد. وفایی فرد ادامه داد: بخش دوم مراکز دانش بنیان، موسسه ها و دانشگاه های دارای مراکز تحقیقاتی هستند که می توانند نیازهای فناورانه را شناسایی و احصا کنند.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یادآور شد: اقدامات مناسبی در زمینه بومی سازی در بخش های مختلف معدن و صنایع معدنی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در صنایع فولاد، مس و آلومینیوم اقداماتی شده اما در کل زنجیره معدن و صنایع معدنی، تجمیع جامعی صورت نگرفته و نیازمند تکمیل شدن اطلاعات است.

وفایی فرد اظهار داشت: در حوزه مدیریت زنجیره تامین، اتکا به ساخت داخل و بومی سازی در شرایط تحریمی، اثر قابل توجهی در سیستم تولید کشور دارد. وی ادامه داد: با توسعه ساخت داخل،‌ از یک سو قادر به تکمیل زنجیره صنعت مورد نظر هستیم و در عین حال می توانیم مزیت های رقابتی را حفظ کنیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه ساخت داخل با توجه به تحریم ها و تهدیدهای بین المللی، اقدام ارزشمندی است و فرصت ایجاد شده برای بومی سازی، در این شرایط جزو ضرورت های تولید و تداوم آن به شمار می رود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد