گفتگو، یادداشت و نشست خبری

اولین مصاحبه قنواتی بعد از ترک فولاد امیرکبیر کاشان/ بیان دلایل رفتن و مسئولیت جدید عزیز قنواتی در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز

اولین مصاحبه قنواتی بعد از ترک فولاد امیرکبیر کاشان/ بیان دلایل رفتن و مسئولیت جدید عزیز قنواتی در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز
پایگاه خبری معدن نیوز - استعفای قنواتی پذیرفته شد و جای خود را به شهرام عالی‌وند واگذار کرد. قنواتی همچنان در هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان می‌ماند و در سمت مدیرعاملی مجتمع فولاد آتیه خلیج فارس به فعالیت خود در این بخش ادامه می‌دهد.
  بزرگنمايي:

قنوانی در گفت‌وگو با معدن‌نیوز به بررسی عملکرد خود در فولاد امیرکبیر کاشان پرداخت و اظهار کرد: در اواخر آذرماه سال 95 در سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب شدم و 27 تیرماه 98 از سمت مدیرعاملی این شرکت جابجا شدم اما همچنان عضو هیئت مدیره هستم.

وی افزود: در طول خدمت من در این شرکت با استفاده از خردجمعی، کار تیمی، بسیج تمامی استعدادهای نیروهای انسانی و هماهنگی تمامی سهام‌داران و هیات مدیره و ذی نفعان این شرکت توانستیم 30 درصد نسبت به اواخر سال 95 رشد تولید داشته باشیم.

قنواتی ادامه داد: این رشد تولید با افزایش بهره‌وری اتفاق افتاد به گونه‌ای که نه نیرویی اضافه کردیم و نه طرح توسعه جدیدی ایجاد کردیم در حقیقت با شناسایی قابلیت‌ها، فرصت‌ها و بررسی تهدیدها و نقاط ضعف و قوت رقبای داخلی و خارجی به این مهم دست یافتیم.

مدیرعامل سابق فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه بازرگانی توانسته 300 درصد صادرات را نسبت به سال 95 افزایش دهد، گفت: بر همین اساس سودآوری ما نسبت به سال 95 حدود٩ برابر رشد داشته است. با اقداماتی که در شرکت انجام دادیم نه تنها بازار داخلی را حفظ کردیم بلکه توانستیم 30 درصد رشد تولید را هم در بازار داخلی و خارجی به فروش برسانیم.

وی عنوان کرد: در حوزه منابع انسانی٣٠ درصد سرانه آموزشی را ارتقا دادیم. در حوزه طرح‌های توسعه و تکنولوژی نیز خط ریل داخلی را احداث و به شبکه سراسری متصل نماییم.

به گفته قنواتی فولاد امیرکبیر کاشان با انجام سیستم بازچرخانی آب توانست 40 درصد مصرف آب را در این مجموعه کاهش دهد. همچنین با مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز) بین خطوط مختلف با وجود رشد تولید بین 5 تا 10 درصد کاهش مصرف انرژی در این شرکت انجام شده است.

مدیرعامل سابق فولاد امیرکبیر کاشان همچنین به کاهش 80 درصدی مصرف اسید در این شرکت اشاره کرد که در راستای حفظ محیط زیست اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه 116 قطعه استراتژیک در این شرکت بومی سازی شده، افزود: با بومی‌سازی این قطعات از خروج حدود 3 میلیون دلار ارز در سال جهت واردات جلوگیری شد.

قنواتی در ادامه گفت: در حوزه مالی رتبه شفافیت این شرکت از 186 به 43 در بین شرکت‌های بورسی رسیده است که این به دلیل ارائه اطلاعات شفاف و به موقع و دقیق به ذی نفعان بوده است.

به گفته وی برای نخستین بار این شرکت سیستم اتوماسیون گالوانیزه در کشور را به وسیله شرکت فنی و مهندسی فولادمبارکه تعویض کرده است که قرار بوده است یه شرکت اروپایی با یک مبلغ بسیار بالا این کار را انجام دهد.

قنواتی خاطر نشان کرد: بسیاری از تجهیزات این شرکت پس از 20 سال بازسازی شده است. همچنین تعمیرات و نگهداری تجهیزات که در گذشته توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد اکنون توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

مدیرعامل سابق فولاد امیرکبیر کاشان به اقدامات این شرکت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما در حد توان شرکت در تمامی زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی ورود کردیم و در این بخش نیز به رتبه خوبی دست یافتیم.

به گفته قنواتی اگر سازمانی به فکر توسعه نباشد می‌میرد و بر همین اساس در فولاد امیرکبیر کاشان به وسیله شرکت فنی و مهندسی طرح توجیه فنی و اقتصادی طرح 300 هزار تنی را تهیه نمودیم و مجوز بهره‌برداری آن را دریافت کردیم. منابع مالی طرح نیز تامین شده است و طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: امیدواریم در سال جاری طرح افتتاح شود که در این زمینه با سازندگان مختلفی از اروپا، چین و داخل وارد مذاکره شده‌ایم و معتقدیم با توان داخلی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

قنواتی اضافه کرد: با انجام این کار 300 هزار تن ورق گالوانیزه به ظرفیت موجود ما اضافه خواهد شد که سهمیه 20 درصدی گالوانیزه کشور در افق 1404 و پس از آن محقق خواهد شد. همچنین چشم‌اندازی نیز برای صادرات محصول در نظر گرفتیم و در حال رونق بازارهای صادراتی هستیم.

قنواتی درباره مجتمع فولاد آتیه خلیج فارس توضیح داد: عده‌ای از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مدیران باسابقه کشور گردهم آمدند و یک کارخانه نورد میلگرد را در شهرک صنعتی شماره 5 اهواز و در مجاورت فولاد خوزستان، آزادراه خلیج فارس و مجاورت مرز جنوبی عراق با هدف تولید داخلی و اشتغالزایی بومی و توسعه صادرات احداث کردند.

وی افزود: این مجتمع 450 هزار تن تولید میلگرد دارد و اکنون نیز 50 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته برای آن طراحی نمودیم. بنده در این مجتمع عضو هیات مدیره بودم که اکنون در سمت مدیرعاملی این مجتمع منصوب شده‌ام.

قنواتی بیان کرد: ما در این مجتمع یک طرح 450 هزار تنی ورق داریم که معتقدیم با چابکی و مکانیزیم بخش خصوصی این کار با موفقیت انجام خواهد شد. همچنین یک طرح 450 هزار تنی تولید تیرآهن و 30 هزار تنی الکترود گرافیتی داریم که طرح توجیه فنی آن انجام شده است. از سویی دیگر این مجتمع دارای یک طرح 500 هزار تنی فولاد است که فعلا فاز نخست آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این مجتمع در حال تاسیس یک شرکت خارجی با یک شریک عراقی است، گفت: این شرکت به منظور تامین بازار عراق و سوریه تاسیس می شود که انشااله هفته آینده تفاهم‌نامه آن امضا خواهد شد. همچنین در بحث تبادلات تجاری و ترانزیت کالا و کمک به توسعه صادرات و حتی احداث یک کارخانه فولاد در عراق در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد آتیه خلیج فارس درباره طرح الکترود گرافیتی گفت: ما به عنوان بخش خصوصی می‌خواهیم برای تامین الکترود گرافیتی در کنار بخش دولتی با سرعت بیشتری نیاز فولادسازان را تامین کنیم.

قنواتی اضافه کرد: برای انجام این طرح به دنبال وارد کردن تکنولوژی هستیم که تجهیزات آن در کشور ساخته خواهد شد و انشااله با انجام این طرح محصولی با کیفیت محصول اروپایی تولید خواهیم نمود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در این سمت نیز بتواند خدمات ارزنده ای به فولاد و اقتصاد کشور ارایه دهد و در پایان از کلیه سهام‌داران و هیات مدیره و مسئولین کاشان و استان اصفهان به دلیل همکاری که در طول خدمتش در سمت مدیرعاملی فولاد امیرکبیر کاشان داشته‌اند، تشکر کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد