بورس کالا

مدیرعامل بورس انرژی؛

عرضه زغال سنگ در بورس انرژی در رینگ داخلی و صادراتی افزایش می یابد/ تولید کنندگان زغال سنگ از معامله محصولشان در بورس انرژی منتفع می شوند

عرضه زغال سنگ در بورس انرژی در رینگ داخلی و صادراتی افزایش می یابد/ تولید کنندگان زغال سنگ از معامله محصولشان در بورس انرژی منتفع می شوند
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه معامله کالاها در این بورس به شفافیت کمک می‌کند، گفت: پیگیر هستیم که عرضه زغال سنگ در بورس انرژی ایران هم در رینگ داخلی و هم در رینگ صادراتی افزایش پیدا کند و بتوانیم بخشی از بازار زغال سنگ ایران را به بورس انرژی منتقل کنیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سید علی حسینی درباره معاملات برق در بورس انرژی اظهار کرد: معاملات برق در بورس انرژی از روزی که شروع شده تداوم داشته و از لحاظ انواع معاملاتی که روی برق داشتیم هم این معاملات متنوع شده است. برای مثال ما از سال 1396 علاوه بر بازاری که برای شرکت های توزیع برق داشتیم معاملات مصرف کنندگان بزرگ برق را نیز شروع کرده ایم که این معاملات به طور مستقیم بین مصرف کنندگان بالای پنج مگاوات و نیروگاه ها است. همچنین در این سال ها تامین مالی برای صنعت برق را برای بورس انرژی ابزار سازی کردیم و شروع کردیم.

وی در پاسخ به اینکه حمایت ها را برای معامله برق در بورس انرژی چطور می دانید، گفت: بازار برق در بورس انرژی به تناسب توجه دستگاه های دولتی ها از جمله وزارت نیرو و توانیر افت و خیز هایی داشته است. حمایت ها سبب شده که این معاملات رونق بیشتری بگیرد و در برخی مقاطع هم شاید با کاهش ارزش معاملات مواجه بودیم. قطعا با توجه به اینکه حوزه انرژی استراتژیک و مهم است و دستگاه های دولتی در آن بسیار تاثیرگذار هستند حمایت آن ها می‌تواند تاثیر مستقیم بر رونق معاملات در بورس انرژی و به خصوص در حوزه برق داشته باشد.

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به اینکه الزام برخی از مصرف کننده های بزرگ به خرید برق از طریق بورس انرژی چه تاثیری بر این معاملات دارد، بیان کرد: قطعا مفید است نه از بابت اینکه شرکت ها را ملزم به معامله در بورس کنند بلکه از این جهت که سیاست شفافیت و رقابت را به تولید کننده ها و مصرف کننده ها منتقل کنند وآن ها بدانند که استراتژی دولت و وزارت خانه ذی‌ربط حمایت از شفافیت است.

حسینی در پاسخ به اینکه چقدر واریز مبالغ از طریق توانیر به شرکت های توزیع برق منظم صورت گرفته است تصریح کرد: تا سال 1394 و 1395 این بازار رو به رشد و پر رونق بود و شرکت توانیر هم همکاری خوبی در این بخش داشت و تخصیص منابع خوبی را به شرکت های توزیع می داد که آن ها از طریق بورس خرید کنند و این به نفع شرکت های توزیع و مصرف کننده ها بود. چون قیمتی که در بورس معامله می شد نسبت به قیمت هایی که قبلا شرکت های توزیع می‌توانستند برق را خریداری کنند قیمت مناسب تری بود.

مدیر عامل بورس انرژی ادامه داد: متاسفانه از سال 1396 و 1397 و این چند ماه که از سال 1398 گذشته این همکاری و همراهی جاهایی به دلیل مضایقه مالی که برای شرکت توانیر پیش آمد کمرنگ تر شد البته ما مجددا از ابتدای امسال با تصویب نرخ جدید ترانزیت سعی مان بر این است که به اتفاق شرکت توانیر معاملات برق را در بورس مجددا به بهتر از وضع سابق برگردانیم.

سید علی حسینی درباره عرضه زغال سنگ در بورس انرژی گفت: کالای زغال سنگ چه از جنس حرارتی چه از جنس کک شو در بورس انرژی ایران پذیرفته شده و معاملاتش مسبوق به سابقه است. ولی به واسطه اینکه مصرف کننده زغال سنگ خیلی محدود و می توان گفت انحصاری بود امکان تداوم عرضه ها در بورس وجود نداشت اما با توجه به متنوع شدن تولید کننده ها و مصرف کننده ها با انجمن زغال سنگ ایران جلسه خوبی داشتیم که بر اساس آن پیگیر هستیم که عرضه زغال سنگ در بورس انرژی ایران هم در رینگ داخلی و هم در رینگ صادراتی افزایش پیدا کند و بتوانیم بخشی از بازار زغال سنگ ایران را به بورس انرژی منتقل کنیم.

مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: قطعا این موضوع به نفع تولید کنندگان زغال سنگ ایران است چون می توانند از بازاری با ثبات مثل بورس استفاده کنند چرا که قیمت یکی از فاکتورهای کلیدی است که می‌تواند تولید کننده ها را ترغیب به سرمایه گذاری و تولید بیشتر کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد