فولاد و آهن

تعویض جوی سرباره کوره بلند شماره ۳

تعویض جوی سرباره کوره بلند شماره ۳
پایگاه خبری معدن نیوز - اغلب گفتن و نوشتن چند باره در مورد موضوعی امری ناپسند است، مگر گفتن و نوشتن از تلاش و سخت کوشی که هر لحظه انسان را به فتح قله های هدف نزدیک تر کند. این گونه تلاش ها هر بار روزی نو می آفریند و نوروزی دگر را نوید می دهد. جایی که هدف ، راه و برنامه مشخص باشد تلاش ها به ثمر می نشیند و خستگی در تن هیچ کس نمی ماند، امید ها جان می گیرند و جسم و فکر برای تلاشی دیگر به یاری هم می شتابد. برای وصف پروژه های در دست اجرای ذوب آهن باید از این منظر نگریست و نوشت.
  بزرگنمايي:

رویکردها و نگرش های نو باعث شده پروژه های اقتصادی این شرکت یکی پس از دیگری به بهره برداری برسند و پروژه جدیدی طراحی و به سرعت اجرایی شوند.

نوشتن از توان، خلاقیت، دانش و تلاش همکاران در اجرا و به ثمر نشاندن این پروژه ها ، قند مکرری است که هر لحظه کام خانواده بزرگ ذوب آهن را بیش از پیش شیرین می کند.

موفقیت در اجرای پروژه های بزرگی مانند PCI ، ریل، تیرآهن های بال پهن، درب های باطری کک سازی، تعویض سرندها و ... و همچنین رکوردهای تولیدی ، برنامه ریزی جامعه حوزه منابع انسانی، تامین مواد اولیه، فروش و صادرات و برنامه های به ثمر نشسته حوزه مالی و اقتصادی شرکت را باید حاصل همدلی و درک درست کارکنان شرکت از اهداف و برنامه های یکپارچه مدیران عالی و ارشد شرکت دانست.

دستاوردهای ذوب آهن در این دوران مدیون تلاش یکایک کارکنان این شرکت بزرگ است. برنامه ها و اهداف سازمانی در تمام سطوح ساری و جاریست و انگشت تلاش و دید کارکنان، افق بلند مدت ذوب آهن را نشانه رفته است.

جای بسی خوشحال است که در ذوب آهن اصفهان هر کس با هر جایگاهی به بهره وری بیشتر می اندیشد و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نیست. به سراغ همکارانی از مدیریت های کوره بلند، نت مکانیک، نت راه و ساختمان، نسوز و .. رفتیم که برای جوی سرباره کوره بلند شماره 3 طرحی نو در انداخته و پروژه تعویض جوی چدن این کوره را در کمترین زمان ممکن به سرانجام رسانند. با تعدادی از این همکاران گفتگو کردیم که در پی می آید:

شهرام گلی سرپرست کوره بلند شماره سه گفت: تعمیرات اساسی سیستم دانه بندی سرباره کوره بلند شماره 3 باید سال 1395 انجام می شد، برای این تعمیرات اساسی دو راه وجود داشت یا باید کوره از مدار خارج شود و یا جوی سرباره تعویض و تغییر مسیر یابد لذا با بررسی های انجام شده پروژه ای برای تغییر مسیر سرباره طراحی شد تا با آغاز تعمیرات اساسی سیستم دانه بندی سرباره به تولید این کوره آسیبی وارد نشود.

وی افزود: طراحی و اجرای این پروژه توسط همکاران ذوب آهنی از ششم مرداد ماه آغاز شد.

گلی با بیان این که دو محوطه ریخته گری در کوره 3 وجود دارد اظهار داشت: ریسک استفاده از یک محوطه برای تخلیه ذوب و سرباره بسیار بالا بود لذا بنا شد مسیر سرباره یکی از محوطه ها متوقف شده و سرباره آن نیز از جوی جدید که احداث شده تخلیه گردد تا تعمیرات اساسی سیستم دانه بندی انجام شود.

وی گفت: در کنار این پروژه، جوی اصلی محوطه کوره نیز تعویض شد، جوی اصلی پیشین هر سه ماه نیاز به نسوز چنینی داشت اما جوی جدید هر شش ماه نسوز چنینی خواهد که این امر باعث کاهش هزینه ها و بهره وری بیشتر خواهد شد.

سرپرست کوره بلند شماره 3 ذوب آهن مدت زمان اجرای این پروژه را 12 روز اعلام کرد.

محمود شفیعی معاون تعمیرات مدیریت نت مکانیک گفت: تحلیل و رفع ایرادات نقشه های اجرایی این طرح توسط کارشناسان مدیریت نت مکانیک انجام شد.

وی افزود: حدود 45 تن سازه فلزی مربوط به این پروژه توسط کارگاه های اسکلت فلزی و 48 مدیریت نت مکانیک ساخته و به محل پروژه انتقال یافت.

شفیعی مدت زمان اجرای این پروژه را بسیار کمتر از زمان پیش بینی شده اعلام کرد و اظهار داشت: همزمان با تولید چدن در کوره بلند شماره 3 پروژه تعویض جوی سرباره انجام شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

حشمت ا... جعفری سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات و اجرای پروژه های مهندسی نت مکانیک گفت: با اجرای این پروژه سرباره کوره بلند شماره 3 با پاتیل به طور مستقیم به دپوی سرباره انتقال خواهد یافت.

جعفری افزود: اجرای این پروژه به مهندسی نت مکانیک واگذتر شد و با همکاری های همه عوامل در حداقل زمان ممکن به نتیجه رسید.

حمزه رحیمی مهندس ارشد مکانیک کوره بلند شماره 3 نیز گفت: اجرای پروژه همزمان با تولید کوره بلند شماره 3 از اهمیت ویژه ای برخوردار بود مجموعه عوامل هم برای تولید کوره شماره 3 و هم برای پیشرفت پروژه تعویض جوی سرباره برنامه ریزی کردند که اتمام این پروژه نشان می دهد مدیریت های مختلف و مشارکت کننده در اجرای این پروژه به خوبی و هماهنگ عمل کردند.

حامد نصر از دفتر فنی کوره بلند حجم عملیات ساخت اسکلت فلزی این پروژه را 45 تن اعلام کرد و گفت: در پروژه تعویض جوی سرباره احجام دیگری مانند، جوی ها 31 تن، داکت ها22 تن، در پوش جوی ها 21 تن، تخریب اسکلت فلزی 21 تن و تخریب نسوز و ساختمانی نیز 89 متر مکعب توسط کارکنان سختکوش شرکت انجام شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد