بورس

شاخص بورس برای اولین بار قدم در کانال ۲۶۱ هزار واحد گذاشت/ «فولاد»، «کگل» و «فملی» در صدر حامیان شاخص بورس برآمدند

شاخص بورس برای اولین بار قدم در کانال ۲۶۱ هزار واحد گذاشت/ «فولاد»، «کگل» و «فملی» در صدر حامیان شاخص بورس برآمدند
پایگاه خبری معدن نیوز - بورس تهران امروز با گشایش غیرمنتظره روزنه‌های امید در جنگ تجاری سیمای سراسر سبزپوشی از خود به نمایش گذاشت. هر چند نیروهای متمایزی چون تورم دارایی‌ها و انتظار برای افزایش نرخ‌های فروش در صنایع غیرکامودیتی‌محور تقاضا را در موضع برتر خود نگه داشت اما این جهش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات در شامگاه گذشته بود که گستره جذابیت‌ها را در بورس تهران وسعت بخشید و پس از دو هفته، رشد نسبتا همترازی را برای هر دو شاخص اصلی بازار به ارمغان آورد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بازار سهام امروز با دریافت اخبار مساعد از بازار جهانی یکی از قوی‌تری رشدهای خود را در فصل جاری به ثبت رساند. شاخص کل در جریان دادوستدهای امروز حدود 4500 واحد افزایش یافت و برای اولین بار قدم به کانال 261 هزار واحدی نهاد. در واقع، نماگر اصلی بازار با جهش 1.7 درصدی امروز بیشترین رشد روزانه را از سوم تیرماه رقم زد. افزایش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت و فلزات در شامگاه گذشته را باید مهمترین محرک تقاضا در وابستگان بورسی این کالاها قلمداد کرد. از ابتدای مرداد و پس از واکنش مثبت بورس‌بازان به اطلاعات عملکرد ماهانه و فصلی شرکت‌ها، شاخص جهانی سهام و مواد خام عقب‌نشینی کرد و فشار مضاعفی بر سهام بزرگ بورسی وارد آورد. در پی همین اتفاق، بخشی از نقدینگی به جبهه دوم تالار شیشه‌ای نقل مکان کرد و زمینه‌ساز شکاف بازدهی بین شاخص‌های کل و هم وزن شد. اما امروز نقدینگی پس از حدود دو هفته به شکلی هماهنگ و همگن در عموم صنایع توزیع شد و هر دو نماگر اصلی بازار را با سرعتی تقریبا برابر ارتقا بخشید.
تا اواسط دیروز ترس در سیمای بازار جهانی را می‌شد به خوبی مشاهده کرد. گسترش جبهه‌های جنگ تجاری بین چین و آمریکا با تضعیف مستمر نرخ مرجع یوان در برابر دلار در کنار سقوط نرخ ارز در آرژانتین،و ناآرامی‌های گسترده در هنگ‌کنگ شرایطی به وجود آورد که در پی آن طلای جهانی به صعودهای پی‌درپی خود ادامه می‌داد و شاخص‌های سهام، نفت و فلزات تحت فشار قرار داشتند. اما شامگاه گذشته ترامپ همچون به صورت کاملا غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که قصد دارد تعرفه بر نیمی از کالاهای چینی را به تعویق بیندازد.
دو هفته قبل ترامپ اعلام کرده بود که قرار است از ابتدای سپتامبر بر 300 میلیارد دلار از مابقی واردات کالاهای چینی تعرفه 10 درصدی بگذارد. همین رویکرد فشار مضاعفی بر قیمت‌های جهانی آورد و علاوه بر اینکه طلا را به سقف 6 ساله هدایت کرد، قیمت نفت و فلزات شدیدا تحت فشار گذاشت. اما ترامپ روز سه‌شنبه تصمیم به عقب‌نشینی گرفت. در واقع، وی وضع تعرفه بر نیمی از کالاهای یادشده که شامل موبایل و لپتاپ و دیگر کالاهای مصرفی می‌شوند را تا نیمه دسامبر به حالت تعلیق درآورد. به محص انتشار این خبر، جوی از خوش‌بینی بازار جهانی را فراگرفت و قیمت نفت و فلزات و همچنین شاخص‌های سهام رشدهای 2 تا 4 درصدی را به نمایش گذاشتند.
در پی ای اتفاق صبح امروز در بورس تهران شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت در سهام گروه‌های فلزات، معدنی‌ها، پتروپالایشی‌ها بودیم. واکنش بورس‌بازان به رشد قیمت‌های جهانی را می‌شود در گسترش جبهه‌های فعالی بورسی مشاهده کرد. در جریان دادوستدهای امروز بیش از 80 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی-تا یک ساعت مانده به پایان معاملات- با رشد قیمت معامله شدند. همچنین صف خرید 140 میلیارد تومانی در 50 نماد از گروه‌های مختلف از جمله در بورس تهران رقم خورد. بنابراین، علاوه بر تداوم رشد قیمت با اهرم تجدید ارزیابی ارزیایی در غول‌های مخابراتی «اخابر» و «همراه»، بعد از مدت‌ها نمادهای بزرگی چون «فولاد»، «کگل» و «فملی» و َ«شبندر» به صدر فهرست حامیان شاخص برآمدند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد