فولاد و آهن

ضایعات آهن را به بورس کالا ببریم

ضایعات آهن را به بورس کالا ببریم
پایگاه خبری معدن نیوز- سالانه به‌طور میانگین ۲.۵ تا ۳ میلیون تن قراضه در ایران خریدوفروش می‌شود و اهمیت موضوع آن است که این بازار باید به صورت هدفمند مدیریت شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، یکی از موضوع‌های مورد بحث در زمینه بازار ضایعات، قیمت‌گذاری است. کارخانه‌دارهایی که ضایعات را خریداری می‌کنند، به‌طور معمول نرخ را براساس نرخ شمش فولاد تعیین می‌کنند و همچنین بر اساس کشش بازار که در فصل‌ها متفاوت است، قیمت‌گذاری انجام می‌دهند. اما آنچه در بحث قیمت‌گذاری در 2 سال گذشته عرف شده، قیمت‌گذاری با تاکید بر یک بنگاه خاص است که نرخ مرجع را تعیین می‌کنند. این انبار نرخ‌های بالایی را تعیین می‌کند که کارخانه‌ها ترجیح نمی‌دهند از آن خریدی داشته باشند.
درحقیقت موضوع این است که برخی بنگاه‌ها برای نرخ ضایعات آهن به شکل مافیایی عمل می‌کنند. این درحالی است که با راه‌اندازی سایت‌های منسجم اینترنتی می‌توان نرخ ضایعات را مدیریت کرد. موضوع دیگری که می‌تواند این بازار را سروسامان بدهد، عرضه ضایعات در بورس کالاست. هم‌اکنون اگر به فهرست کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود نگاهی بیندازید، ضایعات نیز در بین آنها موجود است اما در عمل عرضه‌ای انجام نمی‌‌‌شود. درکل این عرضه در بورس کالا به فراموشی سپرده شده است.
البته از آنجا که بحث قراضه پیچیدگی دارد، به‌راحتی قابل عرضه در بورس کالا نیست؛ چراکه مافیای قیمت‌گذاری مانع‌تراشی می‌کنند. درکل سازکار سنتی که در این حوزه وجود دارد، مانع ورود ضایعات به بازار بورس کالا شده است. بنابراین می‌طلبد تمهیداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه اندیشیده شود تا زمینه ورود ضایعات به بورس کالا تسهیل شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد