فولاد و آهن

مدیرعامل فولاد خوزستان؛

تولید حدود ۱.۶ میلیون تن شمش در فولاد خوزستان/ اولویت فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره است/ فروش ۸۵۵ هزار تنی فخوز از ابتدای سال تاکنون

تولید حدود ۱.۶ میلیون تن شمش در فولاد خوزستان/ اولویت فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره است/ فروش ۸۵۵ هزار تنی فخوز از ابتدای سال تاکنون
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: اولویت برنامه‌های فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه هایی نظیر افزایش ظرفیت‌های تولید و بهینه‌سازی طرح‌های زیست محیطی است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به عنوان منتخب سهام‌داران این شرکت یک ماه پیش سکان هدایت فولاد خوزستان را بر عهده گرفت. وی مدیر منابع انسانی فولاد خوزستان و سال‌ها در این مجتمع فولادی فعالیت داشته‌است.

از جمله مهمترین اولویت‌های این مدیر فولادی توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه‌های زیست محیطی و افزایش ظرفیت تولید است.

 علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ارتباط با تامین مواد اولیه فولاد اظهار‌ کرد: تامین کنسانتره سنگ آهن مورد نیاز فولاد خوزستان از معادن چادرملو و چغارت در منطقه یزد و از معادن گل‌گهر و گهر‌زمین در منطقه سیرجان و بخشی نیز از منطقه سنگان تامین می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه محصولات فولادی مشکلی ندارید، گفت: با توجه به اینکه معادن در جهت ایجاد کارخانه‌های فولاد‌سازی گام برداشته‌اند و همچنین بخشی از کنسانتره تولیدی داخل کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود واحد‌های تولید‌کننده فولاد و به‌ویژه فولاد خوزستان در تامین خوراک مورد نیاز خود با مشکل جدی مواجه هستند و در سال‌های آتی با راه‌اندازی کارخانجات فولادسازی در کنار معادن ذکر شده مشکلات فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه بیشتر خواهد شد. ظرفیت گندله‌سازی شرکت حدود 6/4 میلیون تن است که در وضعیت فعلی بدلیل مشکلات تامین کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت 6 میلیون تن تولید می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولاد‌سازی را از سایر شرکت‌ها تامین می‌کردیم؛ درحال‌حاضر با توجه به راه‌اندازی فولاد شادگان کسری آهن اسفنجی از فولاد شادگان تامین می‌گردد لذا از آنجایی که در سال‌های آتی پروژه فولاد‌سازی فولاد شادگان نیز به بهره‌برداری می‌رسد و آهن اسفنجی آن شرکت به مصرف فولادسازی خود اختصاص می‌یابد، تکمیل پروژه زمزم 3 در فولاد خوزستان برای تامین کسری آهن اسفنجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

محمدی در ارتباط با میزان تولید فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان در خصوص برنامه تولید شمش فولادسازی در سال 98 به میزان 3/8 میلیون تُن هدف‌گذاری کرده است و خوشبختانه این بخش تاکنون توانسته است بیش از یک میلیون و 560 هزار تُن یعنی حدود صد درصد برنامه تولید را محقق سازد. در بخش مواد اولیه برنامه تولید گندله برای سال 98 به میزان 6 میلیون تُن می‌باشد و این بخش تاکنون با تولید بیش از 2 میلیون و 600 هزار تُن، 1/2 درصد بالاتر از برنامه تولید کرده است. در بخش احیا نیز برنامه تولید اسفنجی به میزان 3/95 میلیون تُن در سال 98 است و این بخش با تولید بیش از یک میلیون و 640 هزار تُن، بالاتر از 2 درصد برنامه تولید، گام برداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین برنامه‌ شما به عنوان مدیرعامل جدید فولاد خوزستان چیست، گفت: اولویت برنامه‌های فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه هایی نظیر: افزایش ظرفیت‌های تولید و بهینه‌سازی طرح‌های زیست محیطی است.

محمدی در ادامه گفت: فولاد خوزستان خود را موظف می‌داند همچون گذشته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گام‌های موثر برداشته و نقش بی‌بدیل خود را پر رنگ تر کند.

مدیرعامل فولاد خوزستان افزود: از ابتدای سال نیز بر توانمند‌سازی سرمایه‌های انسانی، رضایت مندی و بهبود نگرش نیروی انسانی تاکید فراوان نموده‌ایم و این مهم جزء برنامه‌های اصلی این شرکت به شمار می‌رود.

وی با بیان این موضوع که با توجه به فاصله فولاد خوزستان از معادن سنگ آهن یکی از موضوعات اساسی سیستم حمل‌ونقل است، گفت: در جهت توسعه هلدینگ حمل‌ونقل شامل حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد.

محمدی در ارتباط با نحوه حمل‌ونقل مواد اولیه این شرکت فولادی اظهار کرد: عمده مواد اولیه مورد نیاز فولاد خوزستان سنگ آهن است که به دو شکل ریلی و جاده‌ای به شرکت وارد می‌شود و ماهیانه حدود 500 هزار تن سنگ آهن وارد می‌کنیم، در سه ماهه پایانی سال 97 روزانه 170 واگن به تناژ حدود 10 هزار تُن وارد مجتمع شد که میانگین آن در ماه حدود 300 هزار تن بود ولی به دلایل مسدودی مسیر در فروردین ماه میانگین ورودی از ابتدای سال حدود 115 واگن به تناژ حدود 200 هزار تن است.

وی خاطر نشان کرد: مواد افزودنی و مواد اولیه مانند کک و اسفنجی و فرو آلیاژها به طور کامل با کامیون حمل می‌شود.

محمدی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت جابه‌جایی ریلی کشور را برای حمل فولاد چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در سال 98 کل فروش صادراتی و بخشی از فروش داخل به میزان 855 هزار تُن به‌صورت ریلی ارسال شده است. در خصوص ظرفیت حمل ریلی به‌دلیل تک خطه بودن راه آهن در ناحیه لرستان و مسدودی‌های گاه و بیگاه ظرفیت ریلی این ناحیه در سال حدود 3/5 میلیون تن است ولی برای حمل‌ونقل ریلی از جنوب به مرکز کشور حدود 8 میلیون تن تقاضا در سال وجود دارد؛ از طرفی بهره‌وری پایین لکوموتیوها و تعداد کم آنها مزید بر علت شده است تا ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد ولی برای حمل محصول صادراتی در ناحیه جنوب مشکلی وجود ندارد و می‌توان با تمهیداتی به حدود 2/7 میلیون تن حمل‌ونقل ریلی محصول رسید. همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل در 5 ماهه‌ای امسال بیش از 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که در ارتباط با دانش‌بنیان‌ها فولاد خوزستان برنامه‌ای در دست اقدام دارد، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، فولاد خوزستان در بحث بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد خود گام‌های موثری برداشته است و طی تلاش بیست ساله توانسته است بیش از 25000 قطعه را بومی‌سازی نموده و این مهم با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی میسر گردید. در همین راستا نیز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی را در نیمه دوم مردادماه 98 به میزبانی تمامی سازندگان و تولیدکنندگان و مشارکت مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برپا نمودیم و تفاهمنامه هایی نیز با فعالان این عرصه منعقد شد تا از توان آنها بالاترین بهره را ببریم.

وی افزود: فولاد خوزستان با توجه به ظرفیت جوانان و نیروهای توانمند در شرکت‌های دانش‌بنیان با پارک علم و فناوری استان خوزستان مذاکراتی نموده و در نظر داریم با عقد قرارداد نیازهای فولاد خوزستان را اعلام کرده و با کمک همین شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری استان از توانمندی آنان بهره لازم را برده و در راستای بومی‌سازی قدم‌های بلندی برداریم؛ لازم به ذکر است در این مسیر فولاد خوزستان برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر شرکت‌های داخلی سرمایه گذاری‌های لازم را نیز انجام خواهد داد.

این مدیر فولادی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین برنامه فولاد خوزستان در زمینه مصرف بهینه آب چیست، گفت: فولاد خوزستان در زمینه مصرف بهینه آب اقداماتی را اجرا نموده است؛ در این خصوص می‌توان به احداث 6 فاز تولید آب RO برای افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن و همچنین احداث تصفیه خانه شماره 2 آب صنعتی این شرکت که باعث افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن می‌گردد اشاره نمود؛ همچنین طرحی دیگر که در این زمینه انجام شده است، پایش و افزایش سیکل تغلیظ در برج‌های خنک‌کننده واحد احیا و فولاد‌سازی است.

محمدی در آخر گفت: مطالعات پروژه ریومپ (تغییر طرح) تصفیه خانه قدیم فولاد خوزستان برای تولید 2000 متر مکعب آب نرم انجام شده و در مرحله اجرای مناقصه و تعیین پیمانکار است. مطالعات پروژه تصفیه و بازچرخانی پساب خروجی از شرکت در حال انجام است که این طرح نیز در زمینه مصرف بهینه آب تاثیر بسزایی دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد