آلومینیوم و مس

عضو هیئت مدیره ایرالکو در گفت و گو با معدن نیوز؛

چالش آینده آلومینیوم تامین ماده اولیه است/ صنعت آلومینیوم در این سال ها به خوبی رصد نشده است/ عزم در صنعت آلومینیوم برای رفع نیازها و مرتفع کردن مشکلات هنوز جزم نیست

چالش آینده آلومینیوم تامین ماده اولیه است/ صنعت آلومینیوم در این سال ها به خوبی رصد نشده است/ عزم در صنعت آلومینیوم برای رفع نیازها و مرتفع کردن مشکلات هنوز جزم نیست
پایگاه خبری معدن نیوز -تامین آلومینیوم مورد نیاز صنعت آلومینیوم به جلالش اصلی این صنعت تبدیل شده و به اعتقاد فعالان این حوزه اگر حل نگردد در آینده برای شرکت های آلومینیومی مشکل آفرین خواهد شد.
  بزرگنمايي:

محمد کشانی عضو هیئت مدیره آلومینیم ایران (ایرالکو) در گفت و گو با معدن نیوز گفت: تنها تولیدکننده و تامین کننده آلومینای کشور، شرکت آلومینای جاجرم می باشد که تولید سالانه آن 200 هزار تن می باشد و با توجه به روی کار آمدن واحد تولید شمش آلومینیوم آن به ظرفیت 30 هزار تن، 60 هزار تن از آلومینای جاجرم صرف تامین نیاز واحد خود می شود و باقیمانده به سایر شرکت ها می رسد. 

وی افزود: این در حالی است که واحدی نظیر ایرالکو با تولید 190 هزار تن شمش آلومینیوم نیازمند 400 هزار تن پودر آلومینا می باشد و شرایط تحریم نیز تامین از تامین کنندگان خارجی را برای تمامی شرکت های آلومینیومی دشوار کرده است و شرکت های خارجی که تا کنون تامین کننده آلومینای شرکت های ایرانی بودند نیز ممکن است با چالش مواجه شوند.

کشانی با بیان اینکه به اعتقاد بنده موضوع زنجیره در همه صنایع مسئله ای مهم است و باید آنرا پیگیری و به دنبال آن بود گفت: البته با تدابیری که در ایرالکو اندیشیده شده خوشبینانه تا کنون مشکلی در تامین آلومینا که منجر به کاهش یا توقف تولید شود، نداشتیم. اما قطعا در سال های آینده صنعت آلومینیوم که در حال رشد است و از اکنون با کمبود مواد اولیه روبرو است، با چالش تامین مواد اولیه مواجه خواهد شد.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از اشکالاتی که می توان به صنعت آلومینیوم گرفت این است که در قیاس با صنعتی همچون فولاد که قابل رصد می باشد و تمامی حلقه های آن از سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش به لحاظ توازن همواره پایش و رصد می شود اما شاید آلومینیوم متولی خوبی نداشته یا متولی آن به خوبی زنجیره را پایش نکرده لذا پیش بینی مواد اولیه برای آن دیده نشده است و قطعا همین مسئله شرایط آلومینیوم را در سال های آینده و در صورت تداوم مباحث تحریم، با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد کرد.

عضو هئیت مدیره ایرالکو در پاسخ به این سوال که اگر تاجر یا واردکننده ای تمایل خود را برای واردات و تامین آلومینای کشور نشان دهد ایرالکو از آن استقبال خواهد کرد؟ گفت: حتما ایرالکو از این موضوع استقبال می کند. روند خرید و ادبیات بازرگانی در شرکت های دولتی، برگزاری مناقصه است و هر متقاضی امکان حضور در این فرآیند را دارد. اما باید توجه داشت که در شرایط تحریم عمده مشکل ایران جابجایی پول است و شاید این مسئله سبب شده در این مسیر توافقات به نتیجه نرسد، وگرنه صنعتی مانند آلومینیوم که ماده اولیه آن آلومینا می باشد و دچار کمبود در این بخش است اگر از فرصت های واردات تجار استفاده نکند، سوال برانگیز است.

کشانی درباره سرمایه گذاری در معادن بوکسیت خارج از ایران و قرارداد با گینه نیز اظهار داشت: توافق گینه بیش از 20 سال است که مطرح شده اما در حد یک قرارداد کاغذی باقی مانده و هیچ گاه اجرایی نشد. در صنعتی مانند فولاد حس شد که در آینده با کمبود کنسانتره و سنگ آهن مواجه خواهیم شد و معادن داخلی جوابگوی نیاز تولید 55 میلیون تن فولاد نخواهد بود لذا مصرف کنندگان نیاز را سنجیده و به دنبال سرمایه گذاری در خارج از مرزها و در استرالیا برآمدند که در سال های آتی به نتیجه می رسد اما آن حس هنوز در صنعت آلومینیوم سنجیده نشده است. 

وی در خاتمه نیز گفت: در زنجیره فولاد با احتساب صنایع پایین دستی، 250 شرکت حضور دارند که واحدهای ذوب بزرگ بیش از 10 شرکت می باشند درحالی که در صنعت آلومینیوم تنها 4 شرکت وجود دارد که عزم و تمرکز لازم برای تصمیم گیری درخصوص آینده هنوز در میان آنها وجود ندارد.

پ ن: اگرچه صنعت آلومینیوم طی چند سال اخیر تعامل مناسبی با رسانه ها نداشته و اطلاع رسانی در این حوزه کم و بعضا ناچیز بوده اما می توان امیدوار بود با حضور کشانی که اقدامات مثبتی را به واسطه حضور در سمت مدیرعاملی فولاد خوزستان در کارنامه خود به ثبت رسانده، این تعامل با رسانه ها گسترش یابد و معدن نیوز برای این مدیر موفق معدن و صنایع معدنی کشور آرزوی موفقیت می کند.

نکمیلی:

در پی انتشار مصاحبه محمد کشانی عضو هیئت مدیره آلومینیوم ایران (ایرالکو) یکی از شرکت های تامین کننده داخلی که بیش از 10 سال در تامین و واردات پودر آلومینا برای صنعت آلومینیوم کشور و در بحرانی ترین شرایط فعالیت داشته در تماسی مدعی شد که علی رغم مواردی که در این مصاحبه توسط عضو جدید هیئت مدیره شرکت ایرالکو مطرح گردید و بسیار نیز امیدوارکننده بود اما در یک سال اخیر ایرالکو با هیچ یک از شرکت های داخلی همکاری نداشته و در مدت مذکور تنها یک شرکت خارجی در زمینه تامین آلومینا با ایرالکو همکتری داشته است.

 در واقع واردکنندگان داخلی که امکان تامین آلومینا را برای صنعت آلومینیوم کشور داشتند در یک سال گذشته از لیست تامین کنندگان کنار گذاشته شدند و اگرچه این تامین کنندگان مکاتبات زیادی به ویژه در دو ماه اخیر با ایرالکو داشتند تا بتوانند در این شرایط بحرانی بخشی از نیاز آلومینیوم کشور را با قیمت مناسب تامین کنند اما از سوی این شرکت مورد استقبال قرار نگرفته و حتی پاسخ مکاتبات نیز به آنان داده نشده است.

 این مسئله درحالی اتفاق افتاده و شرکت های داخلی از لیست تامین کنندگان حذف شده اند که برخی از این شرکت ها سابقه طولانی در تجارت آلومینا داشته و قطعا در دوران تحریم قادر به یاری صنعت آلومینیوم کشور هستند.

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد