اقتصاد و صنعت

فرصت‌طلبی عراق از کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا

فرصت‌طلبی عراق از کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا
پایگاه خبری معدن نیوز- در حالی که عربستان سعودی برای کاهش اشباع عرضه نفت در بازار جهانی، صادرات به آمریکا را کاهش داده، عراق از این فرصت برای پر کردن جای رقیب خاورمیانه‌ای خود سود برده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در حالی که عربستان سعودی برای کاهش اشباع عرضه نفت در بازار جهانی، صادرات به آمریکا را کاهش داده، عراق از این فرصت برای پر کردن جای رقیب خاورمیانه‌ای خود سود برده است.

به گزارش ایسنا، طی تابستان که معمولا یکی از شلوغ‌ترین ماه‌ها برای صادرات نفت خام است، واردات نفت خام آمریکا از عراق 41 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و همزمان، میزان واردات این کشور از عربستان سعودی 22 درصد کاهش داشت.

این روند تداوم یافته است و داده‌های شرکت کلیپردیتا حاکی از آن است که ورود محموله‌های نفت عراقی به بزرگترین پالایشگاه آمریکایی برای نخستین بار در 30 سال گذشته از عربستان سعودی پیشی گرفته است.

این مسئله نشان می‌دهد که نقش رهبری‌کننده سعودی برای کاهش ذخایر جهانی به قیمت کاهش سهم این کشور در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان تمام شده و سهم عربستان از واردات نفت آمریکا به پایین‌ترین میزان از سال 1985 به این طرف رسیده است. واردات از سایر اعضای اوپک (عراق و نیجریه) و نیز کانادا افزایش یافته است و پالایشگاه‌ها به تولید نفت رو به رشد شل اتکای بیشتری پیدا می‌کنند.

سندی فیلدن، مدیر تحقیقات، کالا و انرژی در شرکت مورنینگ استار می‌گوید: به ازای هر بشکه‌ای که سعودی‌ها تولید نمی‌کنند، سهم بازار را از دست می‌دهند. وی می‌افزاید: در این شرایط، پالایشگاه‌ها به سراغ انتخاب‌های دیگر می‌روند و عراقی‌ها به وضوح از این وضعیت سود می‌برند.

کاهش ارسال محموله‌های نفتی عربستان سعودی به آمریکا در راستای تلاش کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش ذخایر نفتی، از ماه ژوئن آغاز شد. اوپک به همراه برخی دیگر از کشورهای غیرعضو این سازمان مانند روسیه در اواخر سال 2016 توافق کردند تا میزان تولید خود را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. نمایندگان کشورهای عضو اوپک در آخر ماه میلادی جاری برای بررسی تمدید مدت کاهش تولید دیدار خواهند کرد.

طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بین ماه‌های ژوئن و اوت امسال، عراق به طور میانگین روزانه 600 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است در حالی که این رقم در سال گذشته 426 هزار بشکه بوده است. طبق این داده‌ها، میزان صادرات نفت عربستانی در همین مدت، از 1.09 میلیون بشکه در روز به میانگین 850 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

در سال 1991 که اوج صادرات نفت عربستان سعودی بود، این کشور 29 درصد از نفت خام خود را به آمریکا صادر می‌کرد.

به گفته مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت کلیپردیتا، صادرات عراق به پالایشگاه تگزاس شرکت Motiva Enterprises طی شش ماه منتهی به اکتبر، 35 درصد رشد داشته است.

پالایشگاه تگزاس که بزرگترین پالایشگاه آمریکا و متعلق به شرکت سعودی آرامکو است، حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشده است.

به گفته مدیر تحقیقات کلیپردیتا، در ماه اکتبر شاهد بوده‌ایم که صادرات نفت خام عراق از سعودی‌ها برای نخستین بار از سال 1985 پیشی گرفته است. آمارهای رسمی آمریکا از واردات پالایشگاه‌ها تا ماه اوت موجود است.

کاهش عرضه نفت عربستان به آمریکا در حال شتاب گرفتن است. وزیر انرژی عربستان سعودی پنج‌شنبه هفته گذشته به رویترز گفت که صادرات نفت خام به آمریکا در دسامبر، نسبت به نوامبر 10 درصد کاهش خواهد داشت.

عرضه کمتر، به افزایش قیمت‌های نفت خام کمک کرده است. قیمت نفت برنت هفته گذشته با گذشتن از مرز 64 دلار در هر بشکه، به بالاترین رقم در دو سال و نیم اخیر رسید.

در حالی که صادرات نفت عربستان به خلیج آمریکا 61 درصد کاهش یافته است، صادرات به منطقه وست کاست تنها 8 درصد کاهش داشته است زیرا سعودی‌ها با رقابت از سوی تولیدکنندگان آمریکای لاتین روبرو هستند.

فرید محمدی، رییس اقتصاددان گروه راپیدان انرژی، مستقر در مریلند می‌گوید: عربستان سعودی صادرات به شرکت Motiva را بسیار کاهش داده، در حالی که این میزان برای سایر نقاط کمتر بوده است. سعودی‌ها می‌خواهند دیگران را قربانی خود کنند اما پالایشگاه‌ آنها نفت خام جایگزینی را خریداری کرد که به محدود شدن عرضه در بازار کمک کرد

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حتی اگر سطح واردات از سعودی‌ها در سطح 850 هزار بشکه در روز باقی بماند، این میزان تنها 11 درصد از کل واردات نفت خام آمریکاست که پایین‌تر سهم عربستان از این واردات از سال 1985 تاکنون است.

بعلاوه تولید نفت آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تا اوت، 430 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. به گفته فیلدن، در حالی که تهدید نفت شیل، اوپک را به تمدید کاهش تولید وادار خواهد کرد، آمار صادرات از اختلاف نظر برای صادرات به آمریکا نشان دارد. در شرایطی که برخی از اعضای اوپک روابط صمیمانه‌ای ندارند، این موضوع توافق دوستانه آنها درباره سهم بازار را پیچیده می‌کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد