بورس

شاخص بورس ۱۸۶ واحد بالا رفت/عقبگرد ۱۲ پله ای فرابورس

شاخص بورس ۱۸۶ واحد بالا رفت/عقبگرد ۱۲ پله ای فرابورس
شاخص بورس امروز (یکشنبه) با ۱۸۶ واحد رشد به جایگاه ۹۰ هزار و ۶۵۵ واحدی رسید.
  بزرگنمايي:

در معاملات امروز گروه فلزی و معدنی در صدر گروه های جذاب قرار گرفتند؛ به طوری که گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد.
در این گروه 202 میلیون سهم به ارزش 465 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه کانی های فلزی به ارزش 389 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 139 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 136 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 101 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز یک میلیارد و 442 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 989 میلیارد ریال در 70 هزار و 837 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 59 واحد رشد کرده اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 23 واحد افت کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 17 واحد پایین آمده، اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 295 واحد بالا رفته است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 146 واحد و شاخص بازار دوم بورس 3118 واحد رشد کرد.
نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، ومعادن (توسعه معادن و فلزات)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین) و فولاد (فولاد مبارکه) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جای گذاشت، در مقابل شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شتران (پالایش نفت تهران) و پارسان (نفت وگاز پارسیان) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.
مبادلات فرابورس ایران در پنجمین روز آذرماه با نقل و انتقال 270 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 581 میلیارد ریال پایان یافت و شاخص فرابورس نیز پس از چند روز صعود بی‌وقفه، با افت همراه شد.
در معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی عملکرد سال مالی 1396 متوقف و نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شد.
شاخص کل فرابورس پس از چند روز رشد، با افت 12 واحدی همراه شد که عمده بار منفی بر این نماگر از جانب نمادهای پالایشی، پتروشیمی و یک نماد از گروه فلزات اساسی رقم خورد.
همچنین امروز، 87 هزار ورقه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 65 میلیارد ریال داد و ستد شد.
قیمت اوراقی که امروز در این تابلو معامله شد به دور از نوسان محسوس نسبت به روزهای گذشته در بازه 743 هزار تا 759 هزار ریال قرار داشت. همچنین تسه آبان ماه 96 بالاترین حجم و ازش معاملاتی را به خود اختصاص داد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 984 هزار ورقه به ارزش حدود 896 میلیارد ریال مبادله شد و «اخزا611» که به تازگی در این بازار عرضه اولیه شده بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت.
اکنون نرخ موثر بازده تا سررسید اسناد خزانه‌ اسلامی در نمادهای سخاب3 تا سخاب 7 و اخزا611 از 15.09 تا 19.29 درصد در بازار اوراق با درآمد ثابت در نوسان است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد