سایر

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در اولین همایش اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد مبتنی بر انبوه مزیت های خدادادی ، تحریم پذیرنیست / توانمندی اقتصاد مقاومتی ایران در مقابل تحریم

اقتصاد مبتنی بر انبوه مزیت های خدادادی ، تحریم پذیرنیست / توانمندی اقتصاد مقاومتی ایران در مقابل تحریم
خبرگزاری تخصصی معدن- وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : اقتصادی می تواند آسیب پذیر باشد که مبتنی بر انبوهی از مزیت های خدادادی نباشد درحالی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مقاومتی است و فرصت های بی شماری را در خود جای داده است .
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : اقتصادی می تواند آسیب پذیر باشد که مبتنی بر انبوهی از مزیت های خدادادی نباشد درحالی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مقاومتی است و فرصت های بی شماری را در خود جای داده است .
به گزارش معدن نیوز دکتر " مهدی غضنفری " در اولین همایش اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت با طرح این جمله که جنگی که علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان است با بهره گیری از نو آوری های نرم افزارانه است و سخت افزارها بخش ضعیف تری از آن را در بر می گیرند ، گفت :  وقتی به فضای کسب و کار نگاه می کنیم می بینیم اقتصاد به زبان ساده  ، مجموعه ای از شاخص ها را در بر می گیرد و آنها برای اینکه به ما ضربه وارد کنند باید به فکر اختلال در اجزای سیستم اقتصاد باشند .
* توجه به نیروی انسانی در اقتصاد مقاومتی
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : به عنوان یک سیستم نخست نیروی انسانی ، مدیران و کارشناسان و نیروی کار مطرح می شوند  و یکی از حوزه هایی که می تواند در این زیر سیستسم به کل اقتصاد آسیب برساند ، نیروی انسانی است ، موضوع مهمی که یکی از اهداف تحریم است و در اقتصاد مقاومتی  باید به این موضوع توجه ویژه داشت .
وی از ابزار و تجهیزات ، نظام های تولید و توزیع به عنوان دومین ابزار نام برد و گفت : به عنوان مثال فناوری های نو را به ما نمی دهند ، و ناچاریم در تهیه آن هزینه هایی را تحمل کنیم ، بنابراین ممکن است این عامل در اقتصاد مخاطره ایجاد کند.
* نهادهای مالی و برخورد هوشمندانه
دکتر غضنفری افزود:  قواعد کاری و مقررات،  به عنوان سومین موضوع و عاملی که اصطلاحا به آن فضای کسب و کار می گویند ، اما خوشبختانه کمتر می شود در فضای تحریم به این موضوع آسیب وارد کرد .
وی درعین حال گفت : با توجه به اینکه زیر سیستمی این گونه از بیرون نمی توان مورد آسیب قرار داد باید نسبت به بهبود آن اقدام کنیم .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت از نهادهای مالی ، پول ، سرمایه ، ارز و انتقال پول به عنوان زیر سیستم دیگری نام برد که می تواند در فضای تحریم برای اقتصاد آسیب پذیر باشد ، گفت : ما باید برای رفع فشارهای وارده براین بخش هوشمندانه عمل کنیم .
وی در عین حال گفت : آنان هوشمندانه سیستمی را انتخاب کرده اند و فعالیت خوبی را نیز انجام داده اند؛ اما فراموش کردند که قدرت خداوند، برتر است.
* نقش ارتباطات خارجی ، واردات و صادرات در اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به نقش ارتباطات خارجی ، واردات و صادرات  در اقتصاد مقاومتی گفت :  نهادهای رسانه ای با شکل دهی به افکار عمومی می توانند در اقتصاد مقاومتی به درستی حرکت کنند .
دکتر غضنفری تاکید کرد : رسانه باید بداند که ما به انسان ها و اندیشه هایی احتیاج داریم که مقاومتی باشد .
وی اتحاد و انسجام ملی و عدالت اجتماعی  را مورد توجه قرار داد و گفت : هر چند که دشمنان بیشترین شادکامی خود را در موفقیت  دراین بخش می دانند اما آنها نمی توانند از این طریق آسیب وارد کنند و مردم درعین حال باید بدانند که توسط نظام مورد مراقبت و محافظت قرار می گیرند و می توانند از فرصت های برابر استفاده کنند .
* تحریم ناتوان در قبال فناوری و تجاری سازی
وزیر صنعت ، معدن و تجارت از ، فناوری ، تحقیقات ، دانشگاه ، تجاری سازی به عنوان زیر سیستم دیگر یاد کرد و تصریح کرد : برخلاف سایر زیر سیستم ها ، این محور هدف تحریم نیست چرا که آنان می دانند جمهوری اسلامی ایران و جوانان دانشمندش  توانند این راه را به خوبی طی کنند .
وی با اشاره براینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چهار نوع تحریم داشتیم ، اظهار داشت : نخستین تحریم بیشتر جنسش ممانعت از دادن سخت افزار به ما بود .
* جنس تحریم بیشتر نرم افزاری است تا سخت افزاری
دکتر غضنفری تصریح کرد: بنگاه ، سود آوری ، بهره وری ، رقابت ،  قیمت از زیر سیستم های مهمی است که باید به ویژه در سال تولید ملی در اقتصاد مقاومتی به آنها توجه کرد  و دراین بخش اینکه نهادهای قضایی چه نقشی را در اقتصاد رقابتی برعهده دارند و حضور بخش خصوصی نیز چگونه باشد ، بسیار مهم است .
وی تصریح کرد : جنس دوم تحریم ها بیش از آنکه سخت افزاری باشد ، نرم افزاری است ، افزود: آنها تلاش می کنند تا با ایجاد هر گونه گسست میان مسئولان  به دنبال خارج کردن مردم از پشتوانه های انقلاب باشند درحالی که موفق نخواهند شد .
وی ادامه داد : در حال حاضر مشکل تحلیل گران غربی این است که چرا هنوز نتوانسته اند، فشارها را به مردم منتقل کنند ، درحالی که در فضای هوشمندی و رقابت پذیری نمی توانند فشارها را به مردم منتقل کنند و ملتی که به خدا اتکا دارد همیشه برنده میدان خواهد بود .
 * ایران قدرت نخست منطقه
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در نظر دارد تا قدرت نخست در منطقه و کشوری مهم در دنیا باشد ، گفت : در حال حاضر ما رتبه دوم در منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا  را در تولید ناخالص داخلی از ان خود کرده ایم .
وی به استناد به آمارهای بانک جهانی وصندوق بین الملل پول در مورد ایران و اینکه کشورمان در میان 187 کشور رتبه هفدهم را دارد ، گفت : این را بدانیم که پنج به علاوه یک قرار است با رتبه هفدهم دنیا مواجه شود که  کار اصلا ساده ای نیست .
دکتر غضنفری با بیان اینکه کشورمان از نظر تنوع مواد معدنی یکی از 10 کشور برتر دنیا است ، افزود: علاوه برنفت بسیاری از منابع کشور ما قابل حصول و صادرات است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، رتبه 13 ایران در خودرو ، 17 در فولاد ، 23 در صادرات ، 10 در تولید مس ، پنجم در کاشی و سرامیک ،  30 در صادرات مواد غذایی و چهلم در محصولات دانش بنیان را یادآور شد و گفت : این آمارها نشان می دهد که کشورمان از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است .


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد