آلومینیوم و مس

تحلیلگران بازار فلزات خبر دادند:

انتظار رشد چشمگیر تقاضای مس از سوی چین، هند و برزیل

انتظار رشد چشمگیر تقاضای مس از سوی چین، هند و برزیل
پایگاه خبری معدن نیوز- مصرف مس به نحو چشمگیری در کشورهای چین، هند و برزیل در حال افزایش است. واردات مس به طور طبیعی شاخصی برای فعالیت اقتصادی به شمار می رود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مصرف مس به نحو چشمگیری در کشورهای چین، هند و برزیل در حال افزایش است. واردات مس به طور طبیعی شاخصی برای فعالیت اقتصادی به شمار می رود.
به گزارش معدن نیوز در طول پنج ماهه نخست سال 2012، واردات مس توسط چین حدود 52 درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته صعود کرد و تقاضا برای این فلز سرخ به روند رشد خود ادامه داد.
واردات هنگفت چین در ماه گذشته دلالت دیگری بر پایداری تقاضا از سوی بزرگترین خریدار مس در جهان است. واردات چین نسبت به رقم ماه مشابه در سال 2011 حدود 65 درصد افزایش داشت. این افزایش امیدهایی را برای صعود نرخ رشد اقتصادی در این کشور ایجاد کرده است.
بنابر داده‌های منتشره از سوی بازارهای فلزات شانگهای، واردات مس در ماه گذشته در چین با 12 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 419741 تن افزایش یافت.
تحلیلگران اظهار می کنند که تقاضای چین احتمالاً طی ماههای آینده سیری صعودی را در پیش خواهد گرفت، چون مقامات این کشور در صدند با تصمیمات جدید در مورد زیر ساختها اقتصاد چین را تثبیت کنند.
اگر چه تولید صنعتی و خرده فروشی ها تنگاتنگ با برآوردها پیش می روند، تحلیلگران معتقدند که یارانه هایی که هم اکنون برای خرید لوازم خانگی و اتومبیل در این کشور در نظر گرفته شده است باعث تقویت تقاضا برای مس خواهد شد.
مصرف برق چین نیز افزایش ملایمی در ماه مه داشت که انعکاسی از فعالیت صنعتی بیش از حد انتظار در این کشور است. سازمان ملی انرژی چین گفت که مصرف برق ماه مه این کشور با 2/5 درصد رشد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به 406 بیلیون کیلووات در ساعت افزایش یافت، این در حالی ست که نرخ رشد مصرف برق در ماه آوریل 2012 برابر با 7/3 درصد بود.
یکی از تحلیلگران شرکت دلالی آنجل کامادیتیز گفت: واردات چین در سال گذشته کمک کرد که قیمتهای مس 140 درصد رشد کنند. وی ادامه داد:قیمتها در مسیر بهبود قرار گرفته اند، هر چند که اغلب واردات چین در ماه مه برای تکمیل ذخائر انباری این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند.
این تحلیلگر در رابطه با هند افزود که روپیه ضعیف باعث شده بود قیمت‌ها سیری نزولی را در پیش بگیرند.
در ماه مه، قیمتها در داخل این کشور تنها به خاطر ضعف روپیه 3/5 درصد تنزل داشته اند. تقاضای رو به رشدی برای مس در هندوستان برای مقاصد صنعتی وجود دارد. این تقاضا از سوی بخش زیر ساختها در سراسر این کشور و نیز بخش تولید صنعتی آن صورت می گیرد.
در هند، در عرصه تولید در 11 ماهه نخست سال 2011 حدود 382 هزار تن کسری وجود داشت. اگر چه نگرانیها در زمینه عرضه به حال خود باقی اند، تحلیلگران افزودند که این به تقویت قیمتهای مس پس از فصل دوم سال 2012 کمک خواهد کرد. در سال 2011 ، چین حدود 40 درصد از مصرف 74/19 میلیون تنی مس جهان را به خود اختصاص داد.
برزیل نیز به عنوان یکی از مصرف کنندگان رو به رشد مس ظاهر شده است. از 2002 تا 2008، مصرف سرانه مس در برزیل با 50 درصد رشد به 1/2 کیلوگرم رسید که تقریباً 30 درصد بالاتر از رشد تولید ناخالص ملی در این دوره بود.
هر چند که مصرف مس در سال 2009 به دلیل بحران اقتصادی جهانی در برزیل کاهش یافت، مجدداً در سال 2010 به 360 هزار تن و در سال 2011 به حدود 400 هزار تن صعود کرد. بخش ساختمانی برزیل مقادیر هنگفتی از این فلز را مورد مصرف قرار می دهد چون در حال ساخت خانه برای طبقه متوسط رو به رشد خود است.
هند نیز در حال مدرنیزه کردن و سرمایه گذاری بر روی زیر ساختها و شبکه برق خود است که نیاز به مقادیر وسیعی از مس دارد.
گلدمن ساچس نیز در گزارشی اشاره کرده است که تقاضای مس در فصل چهارم به دلیل رشد فروشها در بخش ساختمان‌های مسکونی و افزایش پایدار تولید اتومبیل بین 10 تا 15 درصد صعود خواهد کرد. در هند نیز، تقاضا از سوی صنعت اتومبیل سازی به افزایش مصرف مس کمک خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد