اکتشاف و ماشین آلات

سازمان زمین شناسی ایران و ترکیه خواستار تبادل اطلاعات علوم زمین شدند

سازمان زمین شناسی ایران و ترکیه خواستار تبادل اطلاعات علوم زمین شدند
پایگاه خبری معدن نیوز-معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران و ترکیه از لحاظ زمین شناختی و متالوژنی زمین شباهت های زیادی با هم دارندو از این رو باید زمینه تبادل اطلاعات بیشتری در این زمینه بین دو کشور فراهم شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران و ترکیه از لحاظ زمین شناختی و متالوژنی زمین شباهت های زیادی با هم دارندو از این رو باید زمینه تبادل اطلاعات بیشتری در این زمینه بین دو کشور فراهم شود.
به گزارش معدن نیوز، «بهروز برنا» دیروز دوشنبه در سمینار تخصصی کانه زایی مس در ایران که با حضور «عبدالکریم یاروکگو» معاون ریاست سازمان زمین شناسی ترکیه و «اکان دلی باس» کارشناس زمین شناسی این کشور در سازمان زمین شناسی برگزار شد افزود: بر همین اساس از کارشناسان کردستان عراق و تاجیکستان نیز برای حضور سمینار دعوت کردیم که به دلایلی موفق به حضور نشدند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سه سمینار تخصصی درباره اکتشاف برگزار شده که تا 6 ماه آینده نیز یک سمینار دیگر برگزار خواهد شد.
برنا با بیان اینکه ایران کشوری صاحب معدن است گفت: مصرف مس و فعالیت در بخش مس بیش از 10 هزار سال است که توسط انسان در حال پیگیری است به طوری که بیش از 500 معدن شدادی ( مهمترین مشخصه آنها حالت مورب این معادن است که با شیبی 45 درجه ای از سطح زمین به طرف عمق حفر شده اند) در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توان بالایی از لحاط فناوری در اکتشاف مس دارد افزود: تاریخچه موجود نشان از فعالیت گسترده کارشناسان داخلی و خارجی در بخش ذخایر مس دارد و بر همین اساس در برخی محدوده ها و ذخایر قدیمی در سیستان و بلوچستان و در حوزه ایران مرکزی فعالیت های مناسبی انجام شده است.
وی با تاکید بر اهمیت اکتشاف معادن موجود در کشور گفت: از این رو در قالب طرح اکتشاف سراسری مس ، اکتشافات با شتاب بیشتری صورت گرفت و کمربند مس پروفیری ارومیه - دختر که ادامه آن به پاکستان می رسد ؛ در اولویت شناسایی قرار گرفته است.
برنا با بیان اینکه سه ورقه زمین شناسی در مرکز کمربند مس پورفیری ارومیه - دختر قرار دارد، اظهار داشت: لایه های اکتشافی مناطق کاشان و نظنر و سه ورقه در جنوب کشور در مناطق سبزوران و جبال بارز نیز تهیه شده است .
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یاد آور شد: همچنین منطقه مسجد داغی در شمال غرب کشور در زون ارسباران از سوی سازمان زمین شناسی معرفی شد و در بخش مرکزی آن نیز چندین منطقه مس شناسایی شد که شاخص ترین آن منطقه مس کرور است.
به گفته وی خوشبختانه صنعت مس در کشور بومی شده و بهترین نهادی که قادر است فعالیت های اکتشاف مس را در کشور به طور متمرکز انجام دهد شرکت ملی مس است که در حال حاضر 4 میلیون متر حفاری داشته که منجر به معرفی 800 میلیون تن ذخیره مس در کشور شده است.
برنا با بیان اینکه بیشتر مطالعات جهت شناسایی مس در شمال غرب و جنوب شرقی کشور انجام شده گفت: در حال حاضر مطالعاتی در مناطق مرکزی کشور نیز انجام شده که کشف مس پروفیری کهند واقع در اردستان و همچنین در استان مرکزی نتیجه آن است.
وی با بیان اینکه زون سلفچگان در اولویت اکتشافی سازمان قرار دارد خاطرنشان کرد: 6 نوع کانه زایی در دنیا وجود دارد که همگی آنها در کشورما موجود است و تنها در سه استان خوزستان، ایلام و بوشهر مس مشاهده نشده و در بقیه مناطق کشور مس وجود دارد.
به گفته معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بر اساس آمار موجود 630 میلیون تن مس خالص دردنیا وجود دارد که حدود 30 میلیون تن آن در ایران است.
برنا با بیان اینکه 4 درصد مس دنیا در ایران واقع شده گفت: ایران در آسیا پس از اندونزی و مغولستان در رتبه سوم قرار دارد.
وی افزود: در 200 گنبد نمکی در زاگرس ذخایر مس وجود دارد که جزو ذخایر خوب محسوب می شوند که یکی از آنها با 648 هزار تن با عیار 5/1 مجوز اکتشاف گرفته است.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که کارشناسان همچنان فعالیت های اکتشافی را برای شناسایی مناطق دارای پتانسیل مس ادامه می دهند تصریح کرد: بر اساس آمار نقشه پراکندگی ذخایر مس با 6 نوع تیپ کانه زایی که 929 منطقه را در بر می گیرد به همت کارشناسان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تهیه شده است.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در منطقه البرز نیز برای نخستین بار پتانسیل مس بررسی شده است.
به گفته وی بر اساس آمار ایران رتبه هفدهم را در تولید مس در دنیا به خود اختصاص داده و 2 درصد تولید جهانی مس به کشورمان تعلق دارد.
سمینار یک روزه تخصصی کانه زایی مس در ایران امروز با حضور محققان و متخصصان داخلی و خارجی در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد