اکتشاف و ماشین آلات

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مرکز پژوهش علوم زمین البرز بازدید کردند

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مرکز پژوهش علوم زمین البرز بازدید کردند
سایت خبری معدن نیوز- اعضای کمیسیون صنایع و معادن نهمین دوره مجلس شورای اسلامی متشکل از مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم‌زمین واقع در استان البرز بازدید کردند.
  بزرگنمايي:

سایت خبری معدن نیوز- اعضای کمیسیون صنایع و معادن نهمین دوره مجلس شورای اسلامی متشکل از مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم‌زمین واقع در استان البرز بازدید کردند.
به گزارش معدن نیوز این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، معادن، پست، مخابرات، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشکیل می‌شود.
رضا رحمانی رئیس کمیسیون، عزیز اکبریان نایب رئیس اول، کمال‌الدین پیرموذن، ابوالقاسم جراره، الله‌وردی دهقانی، علی علیلو، حمیدرضا فولادگر، مجید منصوری، علی‌اکبر ناصری، بهروز نعمتی جمعی از اعضای این کمیسیون در مجلس نهم هستند که در این بازدید به همراه فرید دهقانی مدیر گروه معدن و صنایع‌معدنی مرکز پژوهش‌های مجلس، حمید حبیبی دبیر نظارت کمیسیون، محمد حاتمی‌زاده و سیدمحمود تاج‌زاده دبیران کمیسیون صنایع و معادن در این بازدید حضور داشتند.
این اعضا به منظور بازدید از آخرین دستاوردهای انجام شده در حوزه علوم زمین و معدن از مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین کرج که از مراکز کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است؛ بازدید به‌عمل آوردند.
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بخش‌های مختلف این مرکز از جمله آزمایشگاه اشعه ایکس، آزمایشگاه طیف‌سنجی جذب اتمی، آزمایشگاه انحلال سیانبری طلا، بخش مطالعات زمین‌شناسی پزشکی و دریایی، نانو بیوزمین، مطالعات اکتشافی و فعالیت‌‌های بین‌المللی بازدید کردند.
گفتنی‌ست، مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم‌زمین البرز از سال 1386 به طور رسمی فعالیت خود را در کرج در زمینه مطالعات پژوهش علوم‌زمین، آنالیز تخصصی نمونه‌های معدنی و زمین‌شناسی و اکتشافات بین‌المللی آغاز کرد.
توجه به تحقق اهداف بخش اکتشاف و زمین‌شناسی کشور در بودجه سال  92
در ادامه این بازدید نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از اقداماتی که در مجموعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده، گفت: فعالیت‌های انجام شده در این مجموعه به عنوان توانمندی‌های ملی ایران محسوب می‌شود که تحقق این اهداف جای تقدیر دارد.
"رضا رحمانی"  یادآور شد: بار علمی و نیروهای جوان و نخبه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یکی از ویژگی‌های مطلوب این مجموعه است که سرمایه اصلی کشور محسوب می‌شود.
وی با بیان این که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همواره نظر مثبتی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور داشته، تصریح کرد: امسال باید برنامه‌ها کاملا مشخص و شفاف شوند و در بودجه سال  92 موارد مورد نیاز برای تحقق اهداف بخش اکتشاف و زمین‌شناسی کشور پیش‌بینی بشود که در همین راستا توجه کمیته معدن بسیار ضروری است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اهداف و طرح‌های پیش‌بینی شده با وجود این همه توانمندی‌های ملی نباید به خاطر ناکافی بودن بودجه ناتمام بماند که امید است با کمی توجه و ایجاد دانش بیشتر برای مسئولان بتوانیم به اهداف مورد توجه زمین‌شناسی برسیم.
به گفته رحمانی، در گزارشات ارائه شده موارد بسیاری خوبی از پتانسیل معدنی و زمین‌شناسی در کشور وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت که خوشبختانه چندین سال است با عنایت مقام معظم رهبری به اینگونه مسائل بیشتر توجه می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که  مجلس فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده، تصریح کرد: به طور یقین یکی از اولویت‌های کاری کمیسیون صنایع و معادن حمایت از فعالیت‌های اکتشافی، معدنی و زمین‌شناسی و همچنین جلوگیری از خام فروشی رایج در کشور و در نهایت ارتقای سهم معادن در اقتصاد ملی کشور است.
وی با بیان اینکه صنعت کشور به دو بال برای پیشرفت نیاز دارد، یادآور شد: در صورت تجهیز صنایع معدنی و صنایع تبدیلی و کشاورزی بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور پیشرفت خواهد کرد و این یک واقعیت است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به توانمندی مناسب در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  از ا برنامه‌ها و طرح‌‌های آن حمایت می‌کند تا این رسالت مهم به خوبی انجام شود.
یاری مجلس شورای اسلامی به سازمان زمین‌شناسی کشور در خدمت‌رسانی به ملت ایران
همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن تشکر از فرصتی که نمایندگان خانه ملت در اختیار مجموعه متبوع وی و کارشناسان آن قرار دادند، یادآور شد: امید است دید کلی در بخش‌های اکتشاف، زمین‌شناسی، فرآوری و ... به نمایندگان ملت ارائه شده باشد و در ادامه با ارائه یک گزارش تخصصی در دستیابی به اهداف تدوین شده این سازمان در ارائه خدمات زمین‌شناسی و اکتشافی به ملت اسلامی یاری رسانده شود.
"محمدتقی کره‌ای" خاطرنشان کرد:  آقای غضنفری وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک فرد با تجربه و علمی تاکنون تلاش‌های زیادی به روش‌های مختلف برای حمایت از طرح‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  و ارتقای سطح بودجه و اعتبارات آن انجام داده که امید است این مجموعه بتواند گام‌های بلندی در راستای خدمات‌دهی به ملت ایران عزیز  داشته باشد.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یکی از مراکز مهم جهت تحقق استراتژی اقتصاد مقاومتی
در همین راستا، علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت و تقویت استراتژی اقتصاد مقاومتی کشور؛ خاطرنشان کرد: به یقین می‌توان گفت بخش اعظم تحقق اقتصاد مقاومتی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است و از آنچه در این مجموعه از لحاظ تحقیقاتی و پژوهشی اتفاق افتاده می‌توان در راستای تحولات اقتصادی کشور استفاده کرد.
وی یادآور شد: حمایت و توجه بیشتر به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در برنامه‌ها و دستور کار اساسی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و خصوصا کمیته معدن قرار خواهد گرفت.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از وجود آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته به منظور آنالیز نمونه‌های معدنی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین دانشمندان با تجربه و جوان این مجموعه آنها را به عنوان مایه خرسندی و مباهات جامعه اسلامی یاد کرد.
پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علوم‌زمین به دست توانای سربازان علمی ایران با وجود تحریم‌های گسترده
"الله‌وردی دهقانی" نماینده مردم ورزقان و عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های بسیار شگفت‌انگیز در بخش علوم‌زمین با وجود همه تحریم‌های گسترده، خاطرنشان شد: این پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی در بخش علوم‌زمین به دست توانای کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده و امید است به عنوان سربازان علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های درخشانی را به مردم بزرگ ایران هدیه کنید.
وی افزود: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای تمامی دانشمندان ایران در عرصه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی کشور و به‌خصوص محققان و زمین‌شناسان به منظور توسعه آبادانی ایران اسلامی آرزوی توفیق دارد.
تشکیل کمیته پیگیری از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منظور ارتباط با مجلس
همچنین "مجید منصوری" نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانه ملت از اینکه مجموعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در جهت خدمت به کشور از هیچ تلاشی دریغ نورزیده، خاطرنشان کرد:  پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منظور ارتباط و پیگیری مسائل مختلف در بخش علوم‌زمین با مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.
وی دعوت از دیگر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به منظور آشنایی با فعالیت‌‌های جاری در این مجموعه و کمک به تسریع روند دستیابی به اهداف بخش معدن و زمین‌شناسی در کشور و همچنین  توسعه همکاری با مرکز فن‌آوری‌های راهبردی ریاست‌جمهوری در روند دستیابی به اهداف را به عنوان راهکارهای پیش‌روی مجریان این بخش یاد کرد.
اصل 44 قانون‌ اساسی بستر‌ساز سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در بخش معدن کشور
نماینده مردم اصفهان و عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز با بیان این که مادر کشور زندگی می‌کنیم که خداوند ما را از نعمت معادن بهره‌مند ساخته و تاکنون بیش از 60 نوع ماده معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی در این سرزمین کشف شده، تصریح کرد: در چنین سرمندی با این پتانسیل بالای معدنی اهمیت اکتشاف و انجام مطالعات زمین‌شناسی بیش از پیش روشن و ضروری است.
"حمیدرضا فولادگر" که ریاست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی را نیز به عهده دارد، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در حمایت از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه‌ای مهم در پیش رو داشته و همتی بیش از پیش از خود نشان خواهد داد.
به گفته وی مسوولان اجرایی کشور نیز موظند حمایت‌های خود را بیش از گذشته نسبت به این مجموعه معطوف دارند.
فولادگر خاطرنشان کرد: پی‌جویی، اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید محصول و همچنین جلوگیری از خام‌فروشی زنجیره ارزش افزوده معدن را تکمیل خواهد کرد و اجرای سیاست‌های کلی در اصل 44 قانون‌ اساسی بستر‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و غیردولتی در کنار وظایف حاکمیتی دولت است.
همچنین دیگر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید به نقاط قوت و تلاش‌های ارزنده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خواستار نمایش و اطلاع‌رسانی‌ ماموریت ویژه این مجموعه به‌طور گسترده برای عموم جامعه شدند. این در حالی‌ست که مشاهده پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک حوزه زمین‌شناسی کشور از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عنوان مایه مباهات جامعه اسلامی ایران عنوان شد به نحوی که در آینده شاهد توفیقات روزافزون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با حمایت مجلس شورای اسلامی باشند.
برخورداری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از آزمایشگاه‌های پیشرفته و کارکنان ارزشمند علمی با مدیریت عالی در زمان دولت‌های نهم و دهم و ابراز بالندگی از پیشرفت در امور مرتبط با علم زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در کشور نیز از دیگر نکات مثبت در نقطه‌نظرات دیگر اعضای حاضر در این نشست بود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد