آلومینیوم و مس

با حضور معاون اول رییس جمهور

پروژه مولیبدن مجتمع مس سونگون افتتاح شد

پروژه مولیبدن مجتمع مس سونگون افتتاح شد
پایگاه خبری معدن نیوز-پروژه ملی استحصال مولیبدن از کنسانتره مس تولیدی کارخانجات تغلیظ مجتمع مس سونگون با عیار ۵۴ درصد، ظرفیت۳۳۰۰ تن در سال و سرمایه گذاری ۵۷۰ میلیارد ریال با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-پروژه ملی استحصال مولیبدن از کنسانتره مس تولیدی کارخانجات تغلیظ مجتمع مس سونگون با عیار 54 درصد، ظرفیت3300 تن در سال و سرمایه گذاری 570 میلیارد ریال با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش معدن نیوز در این مراسم که در مجتمع مس سونگون برگزار شد، دکترغضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزرای نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی، رییس هیات عامل ایمیدرو، نماینده ورزقان، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.

در این مراسم، دکتر رحیمی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اجرای پروژه مولیبدن سونگون گفت: اقدام بسیار بزرگی در منطقه صورت گرفته و تلاش‌های زیادی برای راه اندازی این پروژه انجام شده است.

وی افزود: با تلاش متخصصین و کارشناسان کشور، صنعت مس را که سالها پیش در کرمان خارجی‌ها در آن نقش داشتند، امروزه بدست کارشناسان ایرانی بنا نهادیم و صد درصد بومی است.

دکتر رحیمی ادامه داد: اکنون که به این حد از علم دست یافته‌ایم باید تلاش کنیم تا تمام ظرفیت ها را در اینجا راه‌اندازی نماییم.

وی اضافه کرد: آنچه باعث هراس دشمنان اسلام است بمب هسته ای نیست بلکه علم و تکنولوژی است که ما مسلمانان به آن دست پیدا کرده ایم و آنها از قوی شدن ما می‌ترسند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به حادثه زلزله در منطقه گفت: مردم شریف منطقه انسان‌های سخت کوش و با ایمانی هستند که اکنون دچار مشکل شده اند و به کمک ما احتیاج دارند. دولت نیز با تمام توان در رفع مشکلات آنها می‌کوشد.

در ادامه مراسم دکتر غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت با قدردانی از تلاش‌های مدیران کارشناسان و کارگران و سرمایه گذارانی که در جریان راه اندازی این پروژه تلاش کرده بودند گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران پروژه های بسیار خوبی در استان آذربایجان و کرمان دارد که امیدواریم بزودی به مرحله اجرا درآید.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: ایران یکی از ده کشور معدنی هم به لحاظ تنوع و هم ذخائر مواد معدنی است و علاوه بر آن هنوز هم در کشور منابع معدنی زیادی داریم که می توانیم با فعال کردن آن به رشد و توسعه کشور بیفزاییم.

وی ادامه داد: ذخایر مس فقط در آذربایجان و کرمان وجود ندارد، بلکه کل ایران دارای ذخایر غنی مس است.

دکتر غضنفری تاکید کرد: از شرکت ملی صنایع مس ایران می‌خواهم که به همه استان‌ها توجه داشته باشد و با نگاه عادلانه در تمام استان‌ها سرمایه گذاری کند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به طرح های توسعه شرکت مس گفت: در سال گذشته 40 میلیون تن سنگ مس سولفیدی تولید شده و امسال تا 44 میلیون تن برداشت خواهیم کرد.

وی افزود: ظرفیت مجتمع مس سونگون 250 هزار تن است و انشا الله پس از بهره برداری از فاز دو تغلیظ این میزان به 300 هزار تن خواهد رسید.

غضنفری با اشاره به اینکه مولیبدن یکی از عناصر با ارزش کنسانتره مس است، اظهار داشت: باید در برنامه‌های آتی نسبت به ساخت کارخانه های اکسید مولیبدن اقدام شود تا با ساخت فولاد آلیاژی بتوانیم کارخانه‌ها و صنایع پایین دستی را ایجاد کرده و به صادرات بیشتری برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه تاسف بار زلزله در استان گفت: این وزارت خانه از بدو حادثه، هر آنچه که دولت برای ساخت مناطق زلزله زده درخواست کرد در اسرع وقت آماده کرده و به این مناطق ارسال داشته است. امیدوارم با عنایت حضرت حق قبل از شروع فصل سرما بتوانیم سقفی بالای سر تمام زلزله زدگان بنا سازیم.

در ادامه مهندس دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امید است تاکید رئیس محترم جمهوری در خصوص تولید مس خالص در مجتمع مس سونگون تحقق یابد گفت: ما باید تلاش کنیم صنایع پایین دستی مس را در شهرستان ایجاد نماییم تا باعث ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی در منطقه شود.

وی افزود: در اولین گام با راه اندازی پروژه مولیبدن این مجتمع، گام در این راه نهاده‌ایم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک صنایع پایین دستی این پروژه نظیر فرو مولیبدن و اکسید مولیبدن هم راه اندازی شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا با اشاره به خرابی های وسیع و ویرانی و آسیب جدی به شهرستان ورزقان درحادثه زلزله اخیر گفت: از دولت می خواهم توجه جدی به بازسازی این منطقه داشته باشد.

در این مراسم همچنین مهندس شریفی مدیرمجتمع مس سونگون گفت: پروژه مولیبدن مجتمع در طول سه سال و با تجهیزات بومی راه‌اندازی شده است و فقط بعضی از تجهیزات که ساخت آن مقرون به صرفه نبوده خریداری شده است.

 وی افزود: این پروژه برای 60  نفر به‌طور مستقیم و برای 200 نفر به‌طور غیر مستقیم اشتغال زایی کرده است.

 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد