اقتصاد و صنعت

نگاهی جدی به جلب سرمایه خارجی داریم/ نیاز به پژوهش اجتماعی برای مدیریت تقاضای رو به افزایش

نگاهی جدی به جلب سرمایه خارجی داریم/ نیاز به پژوهش اجتماعی برای مدیریت تقاضای رو به افزایش
پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر نیرو گفت: آینده وزارت نیرو وابسته به دو عرصه کاهش قیمت تمام شده و استفاده از سرمایه گذاری‌های جدید است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از پاون، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: ما مسئولیت دستگاهی را بر عهده داریم که بدون انجام پژوهش و استفاده از فناوری‌های نوین، انتقال دانش و تکنولوزی قادر نخواهیم بود آب و برق را به شکلی پایدار در اختیار جامعه قرار دهیم.

وزیر نیرو در خصوص قیمت تمام شده آب و برق گفت: با توجه به محدودیت منابع دولت، آینده وزارت نیرو بسته به دو عرصه است. عرصه نخست کاهش قیمت تمام شده و مقوله دوم استفاده از سرمایه گذاری‌های جدید است تا قیمت این کالا به سمت واقعی شدن نزدیک شود.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده کفت: نه در سال 97 و نه در سال‌های آینده آب و برق گران نمی‌شود ولی فاصله زیادی داریم تا آب و برق با قیمت واقعی عرضه شود.

 اردکانیان تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم قیمت تمام شده این کالا کاهش پیدا کند اما به هر حال فاصله قابل ملاحظه ای بین آنچه امروز پرداخت می‌شود با قمیت واقعی وجود دارد که این فاصله باید کم شود.

 وزیر نیرو ادامه داد: اگر در اثر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها یا عدم امکان رسیدگی لازم برای تعمیرات و نگهداری و تبدیل قطعات فرسوده در ارائه خدمات با هرگونه اختلالی مواجه شویم، چه کاهش عرضه آب با کیفیت چه با عدم امکان عرضه برق به میزان کافی خسارت‌ها و هزینه‌های که به مصرف کننده تحمیل می‌شود به مراتب بیشتر از مقدار ناچیزی از اصلاح قیمت است.

 وی افزود: در این موضوع نیازمندیم که در دو عرصه آب و برق تحقیقات و پژوهش را گسترش دهیم و از کمک و مشارکت دانشمندان و محققان علوم اجتماعی بهره مند شویم که چگونه می‌توان تقاضای رو به افزایش را مدیریت کرد.

 اردکانیان در پاسخ به پرسشی در مورد کاهش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای در فصل آب و برق لایحه بودجه سال 97 کل کشور گفت: اتفاقی که در لایحه بودجه افتاده است اتفاق خاصی برای وزارت نیرو نیست. بیش از هشت هزار و 200 میلیارد تومان منابع مالی برای وزارت نیرو دیده شده است و علاوه بر آن امکانات متنوعی از جمله مجوز عرضه اوراق مشارکت، استفاده از اوراق خزانه اسلامی و نظیر آن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.

 وی افزود: کاهشی که در مقایسه با سال قبل وجود دارد کاهش یکسانی برای همه دستگاه‌ها و کل بودجه به دلیل محدودیت منابع است.

 وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم طرح‌های ضروری مربوط به وزارت نیرو چه در بخش آب و چه در بخش برق با توقف مواجه نشوند و سعی می‌کنیم به موضوع جذب منابع غیر دولتی مشارکت بخش خصوصی سرعت دهیم و نگاهی جدی به جلب سرمایه خارجی داریم.

 وی ادامه داد: باید ساز وکارها را تسهیل کنیم و روش‌ها را ساده کنیم و اطمینان‌ها را بیشتر کنیم تا بخش غیردولتی بتواند مشارکت فعال تری داشته باشیم.

 وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگر در مورد اصلاح قیمت‌ها گفت: اصلاح قیمت‌ها بخشی نبوده که نیاز به مجوز قانونی داشته باشد و بخواهد در لایحه بودجه گنجانده شود طبیعتاً در فصل بودجه مورد بحث واقع نشده است. اصلاح قیمت‌ها جزو اختیارات دولت است و ما مشغول تدوین گزارش‌های لازم در این زمینه برای دولت هستیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد