معدن

جعفری اعلام کرد:

تدوین آیین‌نامه جدید برای برگزاری مزایده‌های معدنی

تدوین آیین‌نامه جدید برای برگزاری مزایده‌های معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز-معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ضوابط جدیدی برای برگزاری مزایده معادن در حال تدوین است که پس از تکمیل و تصویب آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معادن، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ضوابط جدیدی برای برگزاری مزایده معادن در حال تدوین است که پس از تکمیل و تصویب آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون معادن، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
به گزارش معدن نیوز، «وجیه الله جعفری» با تاکید براینکه این آیین‌نامه برای صیانت از ذخایر معدنی تجدید ناپذیر، تامین حقوق متقابل دولت و بخش خصوصی و انتخاب بهره‌بردار اصلح در حال تدوین است،‌ تصریح کرد: آیین نامه مزایده معادن متناسب با نحوه بهره‌برداری از معادن و متفاوت از شرایط گذشته خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بخش معدن به دلیل انفال بودن و تفاوت با سایر فعالیت‌ها اقتصادی، طبق قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن واگذار می‌شوند، گفت: برای اینکه حق دولت و بخش خصوصی در واگذاری معادن تضییع نشود،‌ اقدام به تدوین فصلی مستقل در خصوص نحوه برگزاری مزایده بخش معدن در آیین نامه اجرایی قانون معادن کرده‌ایم که شاکله اصلی آن شفاف سازی هرچه بیشتر نحوه‌ برگزاری مزایده این بخش است.
جعفری ادامه داد: اگرچه آیین نامه برگزاری مزایده بخش معدن به صورت اختصاصی برای این بخش تدوین شده ،‌اما بدون تردید نقاط مشترکی نیز با قوانین موجود خواهد داشت.
این مقام مسئول تاکید کرد: در شرایط جدید تا حد امکان رانت اطلاعاتی از میان می‌رود و واگذاری معادن به طریق مزایده در این بخش به صورت کاملا شفاف برگزار خواهد شد.
وی افزود: علاوه براین برای اکتشاف ذخایر معدنی تمامی افراد می توانند یک محدوده به نام خود ثبت کنند. البته ناگفته نماند که گرفتن پروانه اکتشاف و انجام عملیات بهره‌برداری مستلزم دارا بودن صلاحیت فنی و مالی است.
معاون معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرایی قانون معادن اشاره کرد و گفت: تاکنون طی 70 جلسه، برای تدوین این آیین نامه انجام شده است و در جلسات آن حداقل 15تن از کارشناسان برجسته بخش معدن با تعامل نمایندگان نهادهای اثر گذار در این بخش از جمله بخش خصوصی حضور داشته اند.
جعفری ادامه داد: کار تدوین آیین نامه اجرایی قانون جدید معادن از زمستان سال گذشته در غالب سه کارگروه تنظیم پیش نویس، کارگروه تخصصی و کارگروه تلفیق،‌ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی  در ادامه به برخی بخش‌های آیین نامه اشاره کرد و گفت: بخش اکتشاف، بهره‌برداری، مزایده، فرآوری، شورای عالی معادن، مقررات عمومی و نظارت از جمله فصولی هستند که آیین نامه اجرایی قانون معادن را تشکیل می‌دهند.
جعفری در پایان ابراز امیدواری کرد: آیین نامه اجرایی قانون معادن اوایل پاییز نهایی شده و برای تصویب به هیات وزیران فرستاده شود.
بنا براین گزارش، براساس ماده 9 قانون جدید معادن، بهره‌برداران از ذخایر معدنی بلامعارض به استثنا کاشفان، فقط در مهلت مقرر در ماده (7) از طریق مزایده‌ای که شرایط آن به ترتیبی که در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد آمد، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی که به موجب قوانین کشور مجاز به فعالیت اقتصادی در ایران می‌باشند،‌انتخاب می‌گردند.
 

 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد