سیمان و مصالح

معاون وزیرصنعت: بتن کیفی پایداری سازه ها را در برابر زلزله افزایش می دهد

معاون وزیرصنعت: بتن کیفی پایداری سازه ها را در برابر زلزله افزایش می دهد
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رعایت استانداردها و دستورالعمل ها و ارتقای کیفیت بتن، پایداری سازه های ساختمانی را در برابر زلزله افزایش می دهد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، «برات قبادیان» در بیستمین همایش بتن و زلزله افزود: ترکیب بتن در بسیاری از کشور های جهان در حال تغییر و تحول بوده و ارتقای کیفیت، بزرگترین مشخصه آن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استفاده از الیاف صنعتی قابل بازیافت در پایداری سازه های بتن نقش مهمی دارد و کنترل نحوه اجرای بتن و آماده سازی آن به پایداری بتن در پروژه ها کمک می کند.

وی تاکید کرد: برای استحکام ساختمان ها و مقاومت واحدهای مسکونی در برابر هرگونه زلزله باید به تولید بتن کیفی بیش از پیش توجه شود و بدون شک تحقق این مساله به همکاری علمی دانشگاه و صنعت بستگی دارد و تحقیق و توسعه نیز در این بخش یک امر بسیاری ضروری است.

وی پیاده سازی استانداردهای مشخص، کاربرد دستورالعمل های تهیه بتن با دوام و مقاوم، پیاده سازی نظام بازرسی سیستم مدیریت در این بخش و کنترل نحوه اجرای سازه های بتنی در پایداری سازه های ساختمانی را بسیار تاثیرگذار دانست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش خواستار رعایت اخلاق حرفه ای توسط دست اندرکاران ساخت و ساز در کشور شد و گفت: کیفیت ساختمان ها در کشور نشان می دهد که نظارت بر ساخت و سازها و رعایت استانداردها در کشور باید بیشتر شود.

غلامرضا کاتب با بیان اینکه تاکنون نظارت ها در حوره ساخت و سازها بسیار ضعیف بوده است، گفت: این وضعیت حاکی از نبود رعایت اخلاق حرفه ای در صنعت ساختمانی است و نباید قوانین و مقررات را در این زمینه نادیده بگیریم.

در ادامه عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز گفت: راهبرد آینده صنعت بتن علاوه بر کیفی سازی، باید به سمت مسائل محیط زیستی حرکت کند و تولید بتن کم کربن و استفاده از مواد جایگزین سیمان، پوزولانهای طبیعی و سرباره ها می تواند در کاهش اثرات زیست محیطی کمک کننده مهمی باشد.

مهدی روانشادنیا بیان کرد: بازیافت نخاله های حاصل از ساخت و توسعه کاربرد بتن های بازیافتی می تواند از برنامه های 20 ساله آینده این صنعت باشد و برای این کار باید مشوق های قانونی در جهت اقتصادی کردن صنعت بازیافت ایجاد شود و بازار نخاله های بازیافتی ایجاد و مالیات بر تولید کربن هم می تواند به عنوان یک مکانیسم مهم تنبیهی عمل کند.

رئیس دانشکده عمران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه کیفیت، ما باید فکری به حال اجرای بتن در هوای سرد مناطق کوهستانی داشته باشیم تا از فجایعی مثل آنچه در سر پل ذهاب رخ داد جلوگیری کنیم و در این راستا باید تولید کنندگان بتن آماده استاندارد را تقویت کنیم و به تولید بتن های با مقاومت بالا و ویژه تمایل بیشتری داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به اهمیت 2 موضوع زلزله و آلودگی هوا در دنیای امروز، در چشم انداز 20 ساله آینده بتن کشور تهیه سند آمایشی و اطلس تولیدکنندگان این بخش بسیار ضروری است .

روانشادنیا تصریح کرد: زنجیره تامین بتن در کشور از تولید سیمان تا اجرای آن در ساختمان یک فرایند تولید دی اکسید کربن است که باعث مصرف بخش قابل توجه انرژی کشور در این صنعت می شود و به آلایندگی محیط زیست دامن زند.
به گفته وی، تدوین این سند در کاهش مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای از طریق استفاده از مواد جایگزین سیمان و بتن های با مقاومت بالا کمک می کند.

هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: 13 درصد انرژی کشور در صنعت سیمان به مصرف می رسد و به ازای تولید هر تن سیمان، یک تن گازهای آلاینده وارد محیط زیست کشور می شود.

روانشادنیا افزود: نقش بتن بازیافتی و استفاده از نخاله های ساختمانی می تواند یکی از مطالبه های گروه های محیط زیستی باشد و به افزایش کیفیت بتن تولیدی و بهبود عملکرد سازها در برابر زلزله کمک کند.

بیستمین همایش سالیانه بتن و زلزله چهارم و پنجم دی ماه در مرکز همایش های باشگاه شماره یک شرکت نفت برگزار می شود.

در این همایش راهکارهای ارتقای کیفیت بتن و پیشرفت های آن در دنیا بررسی می شود تا با ساخت وساز امن و مقاوم خسارت به ساختمان ها و مردم در زمان وقوع زلزله و دیگر پدیده های طبیعی کاهش یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد