معدن

پتانسیل افزایش قیمت در سهام معدنی

پتانسیل افزایش قیمت در سهام معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز- با افزایش قیمت های جهانی برخی فلزات اساسی همچون مس، سرب، روی و فولاد، بار دیگر اقبال سرمایه گذاران به سمت سهام شرکت های این گروه چرخید و بسیاری از نمادهای فعال این گروه با صف های خرید روبه رو شدند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- با افزایش قیمت های جهانی برخی فلزات اساسی همچون مس، سرب، روی و فولاد، بار دیگر اقبال سرمایه گذاران به سمت سهام شرکت های این گروه چرخید و بسیاری از نمادهای فعال این گروه با صف های خرید روبه رو شدند.
به گزارش معدن نیوز ، واقعیت امر این است که قیمت کلیه محصولات معدنی و فلزی در حال حاضر به بهای تمام شده آنها نزدیک شده و به عبارت بهتر در کف قیمتی خود قرار دارند؛ از همین رو شروع روند رو به رشد در آنها امری طبیعی و به جاست.در حال حاضر به دلیل کاهش محسوس P/E شرکت های این گروه، سهام آنها از پتانسیل مناسبی برای افزایش برخوردار است و به طور قطع در سال جاری شاهد رشد مناسب قیمت سهام آنها خواهیم بود.
در همین ارتباط مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید عنوان کرد: با تغییر شاخص های اقتصادی در کل دنیا به تدریج روند قیمت های جهانی که کاهش آنها نیز متأثر از همین تغییرات بود، روندی رو به رشد پیدا خواهد کرد.
محمدعلی احمدزاده اصل با اشاره به چگونگی تداوم این رشد اظهار داشت: به نظر می رسد روند افزایش قیمت های جهانی از حرکتی آرام، اما پیوسته برخوردار باشد و به احتمال زیاد شاهد جهش ناگهانی قیمت ها نخواهیم بود.
وی ادامه داد: واقعیت امر این است که قیمت کلیه محصولات معدنی و فلزی در حال حاضر به بهای تمام شده آنها نزدیک شده و به عبارت بهتر در کف قیمتی خود قرار دارند؛ از همین رو شروع روند رو به رشد در آنها امری طبیعی و به جاست.
این مقام مسئول با اشاره به کاهش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی اظهار داشت: همانطور که گفته شد قیمت ها در این صنعت تابع اوضاع و احوال جهانی و سیاست های موجود در بازارهای موازی است. به گونه ای که طی ماه اخیر با افت قیمت نفت و همچنین طلا به تدریج روند قیمت ها در بازار فلزات اساسی شرایط بهتری را در پیش گرفته است.
احمدزاده اصل در ادامه با ارزیابی وضعیت شرکت های معدنی و فلزی در سالی که گذشت، گفت: در سال گذشته به واسطه جهش شدید قیمت فلزات اساسی و همچنین در پی افزایش نرخ ارز شرکت های فعال در حوزه معدنی اعم از بالادستی و پایین دستی به سودآوری مناسبی دست یافتند و همپای شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی و پالایشی حرکت کردند، تا اینکه با پیش آمدن موضوع افزایش نرخ عوارض دولتی و بهره مالکانه معادن، روند حرکت قیمتی سهام این شرکت ها با اختلال مواجه شد.
وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر به دلیل کاهش محسوس P/E شرکت های این گروه، سهام آنها از پتانسیل مناسبی برای افزایش برخوردار است و به طور قطع در سال جاری شاهد رشد مناسب قیمت سهام آنها خواهیم بود.
این مقام مسئول در بیان اثرات احتمالی افزایش نرخ بهره مالکانه معادن و عوارض دولتی شرکت های فعال در گروه معدنی عنوان کرد: هر تصمیمی که در خصوص این امر گرفته شود، نمی تواند اثر چندانی بر سودآوری شرکت های مذکور داشته باشد. چراکه اختیار تغییر در قیمت فروش محصولات و همچنین افزایش میزان صادرات از جمله مزیت هایی است که در اختیار این صنعت قرار گرفته و می توان از آنها برای کاهش اثرات منفی ناشی از رشد بهای تمام شده تولیدات این شرکت ها استفاده کرد.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید در خاتمه با اشاره به بودجه 92 شرکت های این گروه بیان کرد: بودجه در نظر گرفته شده توسط شرکت های مذکور، بودجه ای قابل اتکا و واقع بینانه بوده و مؤید این امر است که صنعت فلزات اساسی همیشه در زمره صنایع پربازده قرار داشته و اکنون نیز سهام این صنعت همچون گذشته پتانسیل رشد مناسب را در اختیار دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد