صنایع معدنی

مصرف بهینه فروسیلیسیم در ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه

مصرف بهینه فروسیلیسیم در ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه
پایگاه خبری معدن نیوز-با دست‌یابی به قابلیت کاهش مصرف فروسیلیسیم و رسیدن به میزان ۱۲۵ کیلوگرم به‌ازای هر ذوب، بدون در نظر گرفتن کاهش ضایعات فولاد، سالانه بالغ بر سی میلیارد ریال صرفه‌جویی در فولاد مبارکه به بار نشست.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-با دست‌یابی به قابلیت کاهش مصرف فروسیلیسیم و رسیدن به میزان 125 کیلوگرم به‌ازای هر ذوب، بدون در نظر گرفتن کاهش ضایعات فولاد، سالانه بالغ بر سی میلیارد ریال صرفه‌جویی در فولاد مبارکه به بار نشست.
به گزارش معدن نیوزعلی اصغر اعرابی مسؤول شیفت خدمات جنبی عملیات ثانویه فولادسازی با تایید این خبر گفت: با توجه به وجود ضایعات ته پاتیل در طی فرآیند ریخته‌گری در اثررسوب ناخالصی‌های جامد در مجرای خروج مذاب از پاتیل، بررسیهای صورت گرفته در مورد عوامل مؤثر بر این پدیده نشان داد که یکی از علت‌ها نسبت منگنز به سیلیسیم (mn/si) در فولاد مذاب و نقش آن در نوع ناخالصی تشکیل شده می‌باشد.که در صورت رعایت نسبت مطلوب، ناخالصی تشکیل شده از نوع ‍‍«منگنز سیلیکات» با نقطه ذوب پایین خواهد بود و در نتیجه در مجرای خروج مذاب پاتیل رسوب نخواهد کرد .
وی ادامه داد: برای دستیابی به نتیجه مطلوب، با تعریف و اجرای پروژه‌ای با همکاری واحدهای تولید و گروه فنی متالورژی ثانویه و همچنین متالورژی و روشهای تولید، میزان سیلیسیم در گریدهای) AL- SIKILLDآلومینیوم سیلیسیم کیلد)  از 15 صدم درصد به 10 صدم درصد کاهش یافت که در نتیجه آن علاوه بر کاهش چشمگیر میزان گرفتگی نازل و به دنبال آن کاهش ضایعات ته پاتیل، میزان مصرف فرو سیلیسیم نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
اعرابی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به قابلیت کاهش مصرف فروسیلیسیم، به میزان 125 کیلو گرم به ازای هر ذوب میزان صرفه جویی حاصل از اجرای این پروژه، بدون در نظر گرفتن کاهش ضایعات فولاد، بالغ بر 30 میلیارد ریال در سال خواهد بود. بدیهی است با این اقدام در ادامه نیز همچنان که ظرفیت تولید بالا می‌رود؛ این میزان صرفه‌جویی نیز به طور مستقیم افزایش خواهد یافت.







   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد