صنایع معدنی

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان

طراحی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد با رویکرد مقابله با تحریمها

طراحی اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد با رویکرد مقابله با تحریمها
پایگاه خبری معدن نیوز-مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت : دور زدن تحریمها نمی تواند ضامن توسعه صنعت فولاد کشور باشد ، بلکه باید اقتصاد مقاومتی در این صنعت با رویکرد مقابله با تحریمها طراحی شود
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت : دور زدن تحریمها نمی تواند ضامن توسعه صنعت فولاد کشور باشد ، بلکه باید اقتصاد مقاومتی در این صنعت با رویکرد مقابله با تحریمها طراحی شود
به گزارش معدن نیوز،محمد مسعود سمیعی نژاد اظهار داشت : راهکار اصلی و مورد توجه فولاد مبارکه برای مقابله با تحریم ، رودر رویی با آن به جای سیاست دور زدن است .
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم محسوب می شود ،البته این رویکرد طولانی مدت بوده و پیاده کردن چنین طرحی زمان بر است ، اما از وقوع آسیب های جدی به کشور پیشگیری می کند .
براساس پنجمین برنامه توسعه کشور (94- 1390) قرار است میزان تولید فولاد تا پایان برنامه به رقم 43 میلیون تن برسد.
آمارها نشان می دهد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ، ظرفیت تولید فولاد کشور 670 هزار تن و تولید فولاد 368 هزار تن بود، در حالی که ظرفیت تولید فولاد خام در کشور اکنون به بیش از 19میلیون تن رسیده و تا پایان سال جاری از مرز 22.5میلیون تن فراتر خواهد رفت
سمیعی نژاد خاطرنشان ساخت: دور زدن تحریمها بحث بازار سیاه و دلالان بین المللی را به دنبال دارد ، استفاده از پرچم سایر کشورها در حمل ونقل دریایی ، قاچاق اسکناس و ارزهای خارجی ، تعامل با بانکهای کوچک و صرافی ها و سایر اقدامات را درپی خواهد داشت و در واقع این شیوه افزایش هزینه های مالی و ریسک را به همراه دارد و موجب بروز فساد مالی در کشور می شود .
وی تاکید کرد : بهترین راهکار برای مقابله با تحریمها به جای دور زدن آنها ، مقابله با این اقدام دشمنان نظام اسلامی است .
سمیعی نژاد یاداور شد : چین در بحث مقابله با تحریم ها اقدام به اتخاذ استراتژی بومی سازی ، مهندسی معکوس ، توسعه زیر ساخت ها ، تولید محصول با قیمت بسیار نازل برای صادرات ، افزایش توان دفاعی ، ارتقای سطح امنیت و بهداشت جامعه که نتیجه اینگونه اقدامها موجب تعامل غرب با این کشور شد .
مطابق سند چشم انداز 1404ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید و طبق این سند صادرات فولاد باید به 10میلیون و 500 هزار تن برسد و ایران 3.5 درصد از تولید فولاد جهان را در اختیار داشته باشد.
براساس برنامه ریزی وزارت صنعت ،معدن وتجارت امسال قرار است میزان تولید فولاد خام کشور به بیش از 16میلیون تن برسد و با راه‌اندازی چند واحد فولادسازی از سوی بخش خصوصی بیش از سه میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.
به گفته ` سمیعی‌نژاد ` آمارهای رسمی نشان می دهد که ایران در بین تولیدکنندگان فولاد جهان رتبه 15 را به خود اختصاص داده که تحقق این رقم ناشی از سهم 89 درصدی فولاد مبارکه در تولید در سال 2011 میلادی بود.
لازم به ذکر است درپانزدهمین دوره رتبه بندی شرکتهای برتر ایران، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در بین 400شرکت در گروه فلزات اساسی به عنوان واحد برتر انتخاب شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد