صنایع معدنی

کارشناس زمین شناسی در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد

تلاش چین‌ها برای تصفیه فلزات سنگین از خاک

تلاش چین‌ها برای تصفیه فلزات سنگین از خاک
پایگاه خبری معدن نیوز - یک کارشناس زمین شناسی گفت: تیمی از پژوهشگران چینی در آزمایشگاه تصفیه خاک و با هدف حفاظت از محیط‌زیست اقدام به پاکسازی بیش از ۱۸۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی از فلزات سنگین و مواد شیمیایی کرده‌اند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - یک کارشناس زمین شناسی گفت: تیمی از پژوهشگران چینی در آزمایشگاه تصفیه خاک و با هدف حفاظت از محیط‌زیست اقدام به پاکسازی بیش از 183 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی از فلزات سنگین و مواد شیمیایی کرده‌اند.
رها صالحی درگفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: امروزه با توجه به افزایش جمعیت، پیشرفت‌های صنعتی و گسترش کشاورزی، فعالیت‌های صنعتی و استخراج معادن، مقادیر زیادی فلزات سنگین و مواد شیمیائی وارد چرخه طبیعت می‌شود که برای سلامت انسان و سایر موجودات خطرناک است.
وی افزود: در همین راستا برخی مراکز دارای میزان بالای آلودگی خاک در کشور چین شناسائی شده و تیم‌های کارشناسان به نمونه برداری و آنالیز خاک مزارع این کشور و به ویژه مزارع برنج پرداخته و 183 هزار و 300 هکتار از این زمین‌های کشاورزی تا سال 2015 میلادی از نظر وجود مواد شیمیائی و فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفته و پاکسازی شد.
صالحی تاکید کرد: به همین دلیل بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا به طرق مختلف این موضوع را کنترل کرده و از ایجاد عدم توازن در طبیعت پیشگیری کنند. در همین راستا آزمایشگاهی با نام آزمایشگاه تصفیه خاک و با هدف حفاظت از محیط‌زیست واقع در شهر چانگ شا در استان هو نان در مرکز چین در حال تلاش برای تصفیه فلزات سنگین از خاک است. این آزمایشگاه با نام موسسه حفاظت از محیط‌زیست یونکر در حال انجام سلسله آزمایش‌ها و اقداماتی کلان برای تصفیه و کنترل خاک زمین‌های کشاورزی است.
کارشناس زمین شناسی گفت: در پی شناسایی میزان زیاد آلودگی شیمیائی و وجود فلزات سنگین در خاک‌های مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی چین؛ این کشور به طور جدی برنامه مقابله با این پدیده و کنترل آن را در پیش گرفته است.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به نتیجه بهتر و حذف مواد شیمیائی و فلزات سنگین از خاک، مواد ویژه‌ای توسط پژوهشگران این مرکز تهیه شده و در خاک زمین‌های کشاورزی اسپری می‌شود.
به گفته وی؛ باید بتوانیم این سم زدایی را ما هم در ایران انجام دهیم، اقلا در ابتدا روش کار کنیم و بتوانیم مواد شیمیایی و فلزات سنگین که از پساب‌ها تولید می‌شوند را شناسایی کنیم، نه اینکه بگذاریم در دقیقه نود تازه به فکر چاره بیافتیم.
این فعال معدنی اظهار کرد: در کشورهایی مثلا امریکا مزارع ذرت و حتی افتابگردان برای جذب کادمیوم هست که جلوی ان مزارع تابلو زده شده که برداشت و استفاده انها ممنوع است، و فقط بعنوان گیاه پالایی استفاده می‌شود، ایا در ایران هم چنین مواردی دیده شود اصلا توجه می‌شود که محصولات ما الودگی دارند یا خیر.
وی تاکید کرد: بهتر است ما نیز از کشورهایی مانند چین الگو برداری کرده و فلزات سنگین را از خاک‌های خود محو کنیم و بیشتر به فکر جان مردم باشیم.





   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد